• LAMadde

USA tråd

USA tråd for oss som har anknytning till USA på något sätt.

Bor ni här?

Kommer ni att flytta hit snart?

Har ni bott här, men flyttat vidare?

Är ni nyfikna på vilka vi är?

Välkommna in!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-03 05:16
    gamla tråden hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27461246.html

här presenterar vi oss:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-10 19:19
    Nya presentations-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

• Svar på tråden USA tråd
  • Omi
    HeddaBigBum skrev 2008-04-08 16:53:48 följande:
    Omi:Det låter ju skrämmande lika!! Jag bodde i SD. Lurade hit Dino. Vi har bott här i 4 år nu. Båda barnen är födda i Sverige. De är 3½ och 2 år gamla. Vi flyttar tillbaka till SD där vi bodde innan Sverige-turen.Hur ser du ut? Du kanske är min dubbelgångare?
    Hi hi! Typisk svensk, lång och blond. Jag tror ändå inte det är helt ovanligt. Har du också varit au pair en gång i tiden kanske? Vi bor på östkusten så vi har ju lite närmare hem, men som vi har det nu har vi inte råd att åka hem varje år och det tycker jag känns jobbigt. Särskilt nu när jag är gravid saknar jag mamma, sverige och svensk mat osv.
  • Emsebamse
    Wagram skrev 2008-04-08 16:46:31 följande:
    Jag har hort att det ar lang vantetid pa amerikanska pass just nu pga passtvanget for att aka till Mexico och Canada, sa ansok sa fort det bara gar. Nar min son foddes 2005 gick vi till passkontoret pa posten och visade upp honom. Vi betalade en "premium fee" for att det skulle ga snabbare, och fick passet inom en vecka. Men som sagt, det var innan de langa koerna borjade. Jag tror att det i varsta fall gar att ta in en bebis i USA med hjalp av fodelseattesten om man inte hunnit fa pass, men det ar inte sa populart vid gransen, sa man far tala att fa lite skall.Min son har forresten trippelt medborgarskap, men bara amerikanskt och belgiskt pass. Vi har inte brytt oss om att skaffa svenskt pass till honom annu, eftersom han redan har ett EU-pass, men det paverkar ju inte medborbarskapet. Nar han foddes var jag fortfarande skriven i Sverige, sa han har ett vanligt svenskt personnummer trots att han ar fodd har, men denna gangen blir det val ett samordningsnummer for nya bebisen.
    Trippelt medborgarskap! Det var inte dåligt Får han ha det livet ut? Har hört nåt om att man bara kunde ha dubbelt medborgaskap men det är kanske bara en myt. Läste ett inlägg här på FL om en tjej som klagade på sitt barns dubbla medborgarskap. Hon ville att han skulle ha parallella medborgarskap och inte somnu att Spanien såg honom som spansk och Sverige såg honom som svensk.
  • Omi
    Emsebamse skrev 2008-04-08 17:04:55 följande:
    Är det så dåligt? Min sambo fick ett toppenjobb, dock i Danmark, men där är de väl mer restriktiva mot "utlänningar"? Fast sambons bransh är kanske överlag väldigt internationell.
    Jo det beror så klart på branch och sånt. Min man ville ju dessutom läsa vidare och i sverige skulle han få börja om från början. Det gick inte att gå från en amerikansk ba till ett svenskt magisterprogram. Så nu läser han här istället.
  • HeddaBigBum
    Omi skrev 2008-04-08 17:16:05 följande:
    Hi hi! Typisk svensk, lång och blond. Jag tror ändå inte det är helt ovanligt. Har du också varit au pair en gång i tiden kanske? Vi bor på östkusten så vi har ju lite närmare hem, men som vi har det nu har vi inte råd att åka hem varje år och det tycker jag känns jobbigt. Särskilt nu när jag är gravid saknar jag mamma, sverige och svensk mat osv.
    Det är klart jag varit au pair!! Räcka ut tungan

Jag brukade vara blond innan jag fick barn. Då blev jag brunhårig... hormoner hormoner. Men lång är jag inte direkt. Ganska medel...
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Wagram

emse: Som sagt, undantag finns alltid, men det ar just undantag. Min man har en eftertraktad utbildning och lang arbetslivserfarenhet inom sitt omrade, men lyckades trots detta inte fa ett jobb inom detta omrade i Sverige, och han ar inte den ende. For min man hande det tva ganger att han gick vidare genom en serie av intervjuer tills det bara var han och en till (svensk)sokande med likvardig utbildning och erfarenhet kvar. Bada gangerna valde de svensken (trots att arbetsspraket var engelska, sa det var inte en sprakfraga), och en gang erkande personalansvarig (en amerikansk kvinna som tyckte att de skulle valt min man istallet)"off the record" att chefen tyckte att det kandes tryggare att anstalla en svensk. Kanske hade han till slut fatt ett jobb inom sin branch om vi hade stannat nagra ar till, men skillnaden mellan hur latt han far jobb i USA och hur svart det ar i Sverige ar markant (och jag tror inte att det endast kan forklaras med att den amerikanska arbetsmarknaden ar betydligt rorligare).

• Emsebamse
    Omi skrev 2008-04-08 17:22:10 följande:
    Jo det beror så klart på branch och sånt. Min man ville ju dessutom läsa vidare och i sverige skulle han få börja om från början. Det gick inte att gå från en amerikansk ba till ett svenskt magisterprogram. Så nu läser han här istället.
    Aha, men det finns väl Internationella Magisterprogram i Sverige.Sambon gick ett sånt. När jag pluggade sista året (magister) på universitetet här i Sverige läste jag tillsammans med en del amerikaner och Australiensare
  • Wagram

emse: Det finns ingen anledning till att han inte skulle fa ha sitt trippla medborgarskap livet ut. En gang medborgare alltid medborgare. Alla tre landerna godkanner multipla medborgarskap, sa han kommer aldrig att behova valja. Jag kanner en (vuxen) kille som ar Fransman, Argentinare och Italienare, och det har aldrig varit nagra problem.

• Emsebamse
    Wagram skrev 2008-04-08 17:25:11 följande:
    emse: Som sagt, undantag finns alltid, men det ar just undantag. Min man har en eftertraktad utbildning och lang arbetslivserfarenhet inom sitt omrade, men lyckades trots detta inte fa ett jobb inom detta omrade i Sverige, och han ar inte den ende. For min man hande det tva ganger att han gick vidare genom en serie av intervjuer tills det bara var han och en till (svensk)sokande med likvardig utbildning och erfarenhet kvar. Bada gangerna valde de svensken (trots att arbetsspraket var engelska, sa det var inte en sprakfraga), och en gang erkande personalansvarig (en amerikansk kvinna som tyckte att de skulle valt min man istallet)"off the record" att chefen tyckte att det kandes tryggare att anstalla en svensk. Kanske hade han till slut fatt ett jobb inom sin branch om vi hade stannat nagra ar till, men skillnaden mellan hur latt han far jobb i USA och hur svart det ar i Sverige ar markant (och jag tror inte att det endast kan forklaras med att den amerikanska arbetsmarknaden ar betydligt rorligare).
    Det stämmer säkert
  • Emsebamse
    Wagram skrev 2008-04-08 17:28:16 följande:
    emse: Det finns ingen anledning till att han inte skulle fa ha sitt trippla medborgarskap livet ut. En gang medborgare alltid medborgare. Alla tre landerna godkanner multipla medborgarskap, sa han kommer aldrig att behova valja. Jag kanner en (vuxen) kille som ar Fransman, Argentinare och Italienare, och det har aldrig varit nagra problem.
    Nä nåt problem menade jag inte att det skulle vara. Snarare att det skulle vara en fördel.
  • Emsebamse

Förresten, får alla barn automatiskt amerikansk medborgarskap om de föds i USA? Kan man som förälder "säga till" att man inte villatt barnet ska ha amerikanskt medborgarskap? Inte för att man nu skulle göra det utan jag är bara nyfiken om man kan göra det

Svar på tråden USA tråd