• Helena78

Nån med allergi som har en Bichon Frisé?

Jag/vi vill så gärna skaffa en hund, men pga min hundallergi så har vi inte vågat! Alla säger ju att Bichon Frisé är allergi-vänliga så därför tänkte jag höra ifall det finns nån här på FL som har en Bichon trots allergi!

Jag har alltid velat ha en liten hund & Bichon Frisé är verkligen min favorithund så jag skulle bli så lycklig om det skulle funka att ha en sån hund då jag är allergisk...

Tacksam för alla svar Glad

Kommentera gärna & lämna en rad eller två i gästboken ... www.nogg.se/helena78
  • Svar på tråden Nån med allergi som har en Bichon Frisé?
  • MajaLinnéa

Har inte det själv, men känner ett par som har en bichon frisé just av den anledningen att deras barnbarn är allergisk mot "vanliga" hundar. Så i ders fall går det bra.

Min systers sambo är jätteallergsk mot hundar, men de har två pudlar (som ju har samma typ av päls som en bichon frisé) och det funkar jättebra!

Kan ni inte prova med att t. ex låna he en bichon frisé (om det är möjligt)?
    Så lär ni snabbt märka om du tål det.

• Helena78

Tyvärr känner vi ingen som har en Bichon eller Pudel som vi skulle kunna låna ett tag & testa...

• Liiii

När man är allergisk så är det inte hundhåren man inte tål (om man inte bara är allergisk mot damm), utan det är ämnen i deras hud och andedräkt.

Jag själv har svår astma, allergi och eksem och jag har en blandras hund. Mycket av hur man mår i sin astma och allergi sitter i psyket. Mår man dåligt då blir astman och allergin värre. Mår man bra ja då mår man bra i övrigt oxå.

Jag har inge som helst känningar av min hund. Därimot så kan jag ibland vara lite överkänslig mot andra hundar.

Lukas 070530
  • lillamye

hmmm vars bor du svärmor har en bolognese dom är oxså allergivänliga och sötare än bishon tycker jag. har du långt till kramfors? såg att dom har valpar till salu kanske du kunde hälsa på om och testa din allergi.

• Helena78
    Svar på #4
    Tack för tipset . Jag bor utanför SKellefteå så det är en bit till Kramfors
  • LER

Jag tycker också att om du har möjlighet att hälsa på någon som har denna ras, så gör det.
    Man kan annars köpa något som heter"Petal Cleanser" som man "tvättar"in hunden med och torkar sedan den torr med en handduk. Detta ska man göra 1ggr/v för att det ska verka.
    Använder detta själv och det funkar.

• 88298

Hejsan! Vi hade en Bichon Frisé när jag var liten för att min mamma är djurallergiker.

För henne funkade det väl sådär, det gick bra bara hon inte "var uppe i" hunden för mycket.
    Pälsvården fick jag och syrran ta hand om. Men det där tror jag är så olika från hund till hund, och människa till människa. Som lie2 sa är det ju oftast inte själva hundhåret du är allergisk mot.
    Det bästa tror jag skulle vara om du på något sätt kunde få hälsa på olika bichoner och se hur det går, klappa och krama mycket och känna efter hur det känns.
    Sätta ut en annons i norran(tidningen) eller någon butik kanske? Blocket?
    Lycka till :)

• Surfinia

Jag har en Bichon Frisé...är allergisk mot andra hundar. Funkar finfint för mig.

• Bekali

vi har en chinese crested powder puff dem är också "allergivänliga" det är den med hår finns även den nakna varianten, så snygga =)
    väldigt snäll ras, egensinniga mmen mysiga...

• pikequeen

Har haft valpköpare på besök som vart allergiker och inte tålde bichoner, sen vet jag tvärt om. man måste prova.
    kontakta en uppfödare där du bor
    www.bichonfrise.se/
    Glöm inte att bichoner kräver mkt pälsvård.

• omni

Jag har två st bichon friseér Jag är allergiker och astmatiker och för mig funkar det väldigt bra! Även för min pappa som är sjukt allergisk går det bra men jag har även hört om folk som inte fixar dem! Såg att du bor i Skellefteå, precis som jag

• Gyllan

Det bästa är ju att t.ex. åka till kennel och se hur de reagerar.

Och även om du inte klarar av en bichon så finns det ju andra alternativ. Pudel är ju en ras som många allergiker klarar av. Vi har en Westie, som även den funkar på många allergiker. Min pappa har ofta reagerat kraftigt mot andra hundar, t.ex. golden, labrador mm, men våran lilla tjej känner han inte av alls. Westien är verkligen en toppenhund, massor med fördelar, och som sagt, funkar för många allergiker.

Svar på tråden Nån med allergi som har en Bichon Frisé?