• mortill31980

Sockerfritt Godis....

Har gravdiabetes och högt kolesterol.
    Försöker lägga o min kost och funderar över detta med sockerfritt godis!
    Provåt det i helgen och tog sen blodsockervärde....det stiger ju ingenting vilket är jättebra!
    Men... finns det nåt med sockerfrit godis som inte är bra? sötningsmedel,färgämnen etc?
    Synd att det inte finns så mkt olika sorter att välja på i de godisaffärerna,där jag handlade fanns det bara 4 sorter...

• Svar på tråden Sockerfritt Godis....
  • listo

Det mesta i godisväg är nog sötat med aspartam, och det bedöms vara ofarligt för gravida, enligt Livsmedelsverket.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Excelsior

Nej, mycket godis är sötat med annat än aspartam. Alla sötningsmedel som sultar på -ol, t.e.x. maltitol är sämre har jag hört.
    Dessutom fick jag VÄLDIGT ont i magen av bla. sockerfri mjölkchoklad och lösgodiset som finns. åt inte mycket alls.
    Bättre att äta nötter och mörk 60-70% choklad.(fast det är ju inte lika gott )
    Hur kolestorolet påverkas vet jag dock inte.

• mortill31980

mrök choklad brukar vi äta om helgerna,samt popcorn som man poppar själv.... det fungerar!

• Mejokana

Själv äter jag helt sockerfri kost pga att jag är sockerberoende.
    Så godis äe helt uteslutet för mig.
    Men visst blir jag sötsugen jag med men det går över. Märker att vindruvor, plommon och banan triggar lite så det är kanske ett alternativ. Visst inte lika kul då man vill ha godis men det funkar.
    Veronica

• Babe

Excelsior: njaaa... stämmer inte riktigt... det du skriver ang. sötningsmedel som slutar på -ol

"Sockeralkoholer=polyoler tillverkas genom att tillsätta väte i sockerimolekylen. De är väldigt söta och används som sötningsmedel: sorbitol (tillverkas av glukos), xylitol (tillverkas av xylan, björkextrakt), mannitol (fruktos)."

Aspartam är det jag undviker själv att ta under graviditet och att ge till barnen, står inga restriktioner om på SLV, men jag vill inte vara testkanin heller... känns inte naturligt.

• Babe

Mejokana: sötningsmedel kan lura din kropp att bli ännu mer sötsugen, men det kanske inte gäller alla... Är det ok för dig så kör på det =)

• Mejokana
    Svar på #6
    JAg äter inga sötningsmedel heller, utan har uteslutit det med.
    Ska man äta socker tror jag det bästa är att äta vanligt.
    Sötningsmedel är inte alls bra som jag förstått.
    Men efter att jag slutade med socker innan jul så har mitt sötsug försvunnit.
    Vad jag menar med att ta en frukt istället är att det är ett bättre alternativ än godis.
  • B3b1s

sötningsmedel är inte så bra som många tror att det ska vara. Jag ser det som en värre sak än socker, då kroppen inte vet hur man ska bryta ner ämnerna på sötningsmedlet. man blir tjock på det.

Svar på tråden Sockerfritt Godis....