Raspberry81 skrev 2008-03-06 19:04:45 följande:
. Visst säger man inte rent ut till ett barn: Du är en börda. Men sanningen är att ngn ska ha viljan att adoptera de svårast sjuka barnen. Och det är en eloge att våga! Jag skulle inte vilja det. Jag är för rädd att mista folk i min närhet som det är redan. Ett barn......det skulle jag aldrig klara av. Dvs man fäster sig ev vid ett barn som ev går bort, och det är mentalt lika stort som den fysiska bördan.
Men var går då gränsen? Att inte adoptera SN-barn, att de som adopterar SN-barn (varierade handikapp/sjukdomar)är de då bättre människor eller är det mer välgörenhet än andra som vill ha barn utan några som helst skavanker?
Jag anser att så inte är fallet, varför man VÄLJER att adoptera barn i rullstol, hjärtfel, barn med hjärnskador etc handlar väl om att man anser att man klarar av att ta hand om ett barn med just det specifika handikappet som barnet har. Jag anser inte att jag är bättre än någon annan adoptivförälder för att jag har adopterat ett barn med SN. Och att vara rädd att förlora sitt barn, ja, det är ju risker med alla barn att de kan gå bort före än själv, genom olyckor, sjukdomar som kommer senare. Och bara för att det inte är ett SN-barn på pappret kan det vara det när man fått barnet, har sett detta flera gånger vad gör du då? Du får ju lov att fixa det liksom, det är ju det föräldraskap handlar om.