Inlägg från: mammatillvictor |Visa alla inlägg
  • mammatillvictor

Montel show, återigen....

Idag handlar Montel show om familjer som sticker ut och inte är "kärnfamiljer" eller "vanliga familjer" och det är bl a adoptivföräldrar och deras adoptivbarn med i denna ovanliga familjesättning, som är udda.....

Vad för bild har Montel av barn som adopterats? Det är inte det första programmet som de tar upp adoption och ger bilden av att det är udda osv...blir så trött på det här!

• Svar på tråden Montel show, återigen....
  • mammatillvictor

Den går på TV3. Ja, det är inte roligt. Jag blir ledsen när jag hör sådana kommentarer, har inte fått så många sådana själv men det är jobbigt att höra andras berättelser om det. Pratade med AC idag, vår konsulent om vår son, hur underbart det är att just han blev vårt barn, vår son, hur mycket vi älskar honom och han oss, vi skulle aldrig, aldrig kunna älska ett biologiskt barn mer än vad vi älskar honom, det är så fantastiskt att man får rätt barn!

Jag blir irriterad när jag ser och hör folk som tror att vi som adopterar är bättre människor än andra, usch! Men synen på adoptioner i USA verkar vara annorlunda än i Sverige men det är så trist.....

• mammatillvictor
    mimpen skrev 2008-03-03 12:44:18 följande:
    Jag tycker generellt att amerikanska program som skildrar adoption på något vis är rätt märkliga att se. De verkar ha en helt annan syn på adoption.Minns ett avsnitt av Extreme home makeover där en familj adopterat typ 5 barn med svåra handikapp (barn som saknade ben, svårt brännskadade barn) och familjen framställdes som att de gjorde så GODA GÄRNINGAR!Så se inte jag på adoption. Då och då får man ju ändå höra att det är så TUR för vår dotter som fått komma hit och att hon ska vara tacksam, men jag brukar svara att det är VI som haft tur och att det är VI som ska vara tacksamma. Inte vårt barn.
    Precis! Vi säger också att det är VI som haft tur att få vår son! Det går inte att vara lyckligare än vad vi är för att vi fick just vår son! Det är så hemskt att få höra att sonen ska vara tacksam. Och att framställas som bättre människor som gör så goda gärningar, NO way!
  • mammatillvictor
    emcjoh skrev 2008-03-03 13:33:20 följande:
    Instämmer i att det är TUR för föräldrarna inte barnet (som inte bett om att få komma hit. Det gör ont fortfarande som vuxen adopterad att höra att man haft just TUR...
    Äh, ja, har jag också fått höra! Nä, adoptivbarn har inte bett om att få komma hit och ska verkligen inte tacka eller känna tacksamhetsskuld för något. Vi däremot har längtat och väntat att få adoptera, vi är jättetacksamma
  • mammatillvictor
    Esperando skrev 2008-03-03 18:20:12 följande:
    ..men...Montel?...Är inte det typ ganska dålig kvalité tv...? Typ samma tv-tittare i USA som jerry springer och Ricky Lake? Inget program jag skulle ta så seriöst faktiskt.
    Det är inte som de programmen, inte sådana ämnen och vinklat på det sättet som de programmen, jag tar ju inte Montel show särskilt seriöst men amerikanarna verkar göra det, skulle nog vilja jämföra med Oprah fast i mindre skala.....Har även sett Oprah där de pratat om adoption och där de alltid blandar in både Gud och att man är bättre människor och att barnen ska vara glada och tacksamma över att de blivit adopterade....*ryser*
  • mammatillvictor
    Angla skrev 2008-03-03 19:01:04 följande:
    Det beror ju också på hur man tolkar begreppet udda ... udda kan ju vara speciellt. Och speciellt är det ju i allra högsta grad att adoptera. Det kan ju också vara udda som i annorlunda dvs mindre vanligt och det är ju mindre vanligt att folk adopterar än att inte göra det.
    Ja, Angla, det är speciellt att adoptera men när det framställs som udda ur en negativ bemärkelse att man är bättre människor och att barnen ska vara tacksamma så känner i alla fall inte jag att det positivt och bra syn på adoptivföräldrar och adoptivbarn.
  • mammatillvictor
    jsmfb skrev 2008-03-03 20:25:53 följande:
    Vietnammamma, blev det av att du skrev till Montel show efter det förra inslaget vi diskuterade? Jag läste någonstans att programmet är på väg att läggas ned...
    Det var inte jag som skulle skriva ett brev till Montel show, har inte hört ifrån henne om hon fått iväg det.

Hoppas att programmet läggs ned, jag skulle i alla fall inte sakna det.
  • mammatillvictor

Sally: Ja, det är dumt att säga att lla amerikaner är si och så, det har du helt rätt i. Uttryckte mig fel, var inte så jag tänkte när jag skrev det, kom ut fel. Nä, det är inte lika seriöst program som Oprah men mer likt det än Jerry Springer anser ju jag att det är men samtidigt helt olika program ja. Just nu har jag ingen tid eller möjlighet att skriva något brev, tack för erbjudandet om hjälp att skriva det.

Angla, jag reagerar utifrån mina känslor och tom  jag är medveten om att det är olika i olika länder, faktiskt!

• mammatillvictor
    Angla skrev 2008-03-03 20:56:57 följande:
    Visst kan det kännas tråkigt att andra ser adoption som välgörenhet men det är nog svårt att ta ett program producerat i en annan världsdel och tolka det utifrån vårt samhällsklimat. Saker är olika från land till land.
    Tom jag förstår detta Angla men man kan väl få reagera för det utan att få spydiga kommentarer från dig?
  • mammatillvictor
    MaNiMi skrev 2008-03-04 22:15:19 följande:
    Jag blev illa berörd när jag första och enda gången såg på Montel (visste inte alls vad det var för program)å det handlade om en soldat som genom adoption förmodar jag (såg inte helt från början) fått med sig ett barn i rullstol hem från kriget. (vet inte om det är detta som någon annan tråd handlat om) Det jag blev upprörd över var iaf att programledaren fullkomligt vräkte ur sig hur fantastisk denne soldat var som tagit sig an en sådan börda typ (detta sas inte direkt rakt ut men närapå)..mitt framför pojken! :(En vettig och smart programledare gör bara inte så..det hela gick bara ut på det i princip..isch! så de programmen tänker jag inte se nå mer för då blir man bara ilsk.
    Mmmm, visst och även om det är ett program i ett annat land så är det ok att kunna få reagera. Och visst, det är ju bara att sluta titta på programmet egentligen Men ville ändå dela med mig av min frustration för jag är ju inte den enda som reagerat Kram
  • mammatillvictor
    Raspberry81 skrev 2008-03-06 19:04:45 följande:
    . Visst säger man inte rent ut till ett barn: Du är en börda. Men sanningen är att ngn ska ha viljan att adoptera de svårast sjuka barnen. Och det är en eloge att våga! Jag skulle inte vilja det. Jag är för rädd att mista folk i min närhet som det är redan. Ett barn......det skulle jag aldrig klara av. Dvs man fäster sig ev vid ett barn som ev går bort, och det är mentalt lika stort som den fysiska bördan.
    Men var går då gränsen? Att inte adoptera SN-barn, att de som adopterar SN-barn (varierade handikapp/sjukdomar)är de då bättre människor eller är det mer välgörenhet än andra som vill ha barn utan några som helst skavanker?

Jag anser att så inte är fallet, varför man VÄLJER att adoptera barn i rullstol, hjärtfel, barn med hjärnskador etc handlar väl om att man anser att man klarar av att ta hand om ett barn med just det specifika handikappet som barnet har. Jag anser inte att jag är bättre än någon annan adoptivförälder för att jag har adopterat ett barn med SN. Och att vara rädd att förlora sitt barn, ja, det är ju risker med alla barn att de kan gå bort före än själv, genom olyckor, sjukdomar som kommer senare. Och bara för att det inte är ett SN-barn på pappret kan det vara det när man fått barnet, har sett detta flera gånger vad gör du då? Du får ju lov att fixa det liksom, det är ju det föräldraskap handlar om.
  • mammatillvictor

Det jag tycker är ett svårt handikapp med mina erfarenheter och referenser kanske en annan tycker inte är svårt att hantera leva med för den personen har kanske annan erfarenhet eller utbildning och kan hantera det så det inte blir en "börda" för den personen. Att ha ett barn som sitter i rullstol behöver inte innebära större börda egentligen, det handlar ju om ens resurser man har som förälder, både ekonomiskt, mentalt och intresse. Men en bättre människa, nej, det handlar om gränslös kärlek anser jag.

• mammatillvictor
    Raspberry81 skrev 2008-03-06 19:47:52 följande:
    Vill bara förtydliga att det var svar till Vietnammamma. Hehe man har en liten pratstund och sedan har det kommit flera inlägg emellan.....
    Precis

Jo, jag kan ju självklart också undra lite hur man tänker när man adopterar flera barn med multihandikapp. Ok, jag förstår hur du tänker, tack för att du tog dig tid och förklarade dina tankegångar
  • mammatillvictor
    Thalis skrev 2008-04-05 23:19:00 följande:
    Jag blir inte irriterad på programledaren, MEN jag blev irriterad på ett program där en familj hade adopterat två barn och de biologiska barnen i familjen retade den adopterade dottern för att hon var adopterad och inte liknade dom *morr*Istället för att ge föräldrarna råd och hjälp om hur de hanterar situationen så gav programmet den adopterade flickan en "make over" !!
    Va?! Är det sant! Helt otroligt! Det är verkligen en skitshow i allra högsta grad.
  • mammatillvictor
    Thalis skrev 2008-04-06 13:38:22 följande:
    Jepp det var förra veckan som jag gjorde misstaget att sätta på tv 3,då skitshowen gick!Blev så jäkla irriterad!!Och dessutom så var det såååååå finnnnnnnnnnnnnnnnnt av föräldrarna att adoptera 2 "föräldrarlösa" barn!Tillåt mig
    Ja, den inställningen är verkligen vidrig! Usch!
Svar på tråden Montel show, återigen....