• DestinationX

Vattenpung / vattenbråck?

Min 2-åriga son är född med vattenpung / vattenbråck, dvs att han hade vatten i pungen och gjorde att det var väldigt svullen där nere. Varje gång vi träffade en barnläkare frågade jag hur vi skulle göra, och varje gång fick jag svaret att avvakta ett halft år till (alltså efter ett haft år fick jag varje gång samma svar :-S).

Nu har det mesta av svullnaden försvunnit, men den finns fortfarande kvar.

En av läkaren vi träffades sa att om det inte försvinner helt så kanske han måste opereras, för att det inte ska bli ljumskbråck senare i livet.

Finns det några här på FL som har en son som har samma problem? Vad har ni gjort åt detta? Hur gammal är era pojkar och har det försvunnits helt? Vad sa barnläkaren?

• Svar på tråden Vattenpung / vattenbråck?
  • EMO 979

Min son hade lika då han föddes men då trodde läkarna att det var riktigt bråck så op. gjordes...under op hittades inget bråck utan bara ärvävnad och förklaringen var att han haft vattenbråck som gått tillbaka själv.

• Lm71

Hejsan. Har också en son med vattenbråck, men nu har det inte varit svullet på länge, så kanske har det gett med sig av sig självt, han är snart 2 år. Till oss sa de bara att det skulle åtgärdas längre fram om det inte går tillbaks, efter 2 års ålder har jag för mig. Å andra sidan har jag inte bekymrat mig så mkt över det då han inte varit besvärad av det.
    Kan ibland märka en ökning av svullnaden när han är sjuk, men det går oftast tillbaks efter några dagar..

Ha det gott

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • fyrkottsmor

Min stora kille har opererats mot vattenbråck på båda sidor. han var c 2år. Hans pung var spräng full och det syns i dag att han har mycket skinn över pungen. det är töjbart skinnet men det dra inte ihop sig tillbaka. läkaren som opererade sa att det kan åtgärdas när han blir äldre. han lider ju också av en immunbrist sjukdom därför har vi sagt att vi inte opererar honom så länge han inte har några besvär.

• NVA

Vår son ( nu 3 1/2 år)har alltid haft större pung. I somras tyckte vi att den "växte" och såg mer svullen ut. Vi åkte in akut och fick tid för operation 2 dagar efter. Det som läkaren trodde var vätska i pungen visade sig vara ljumskbråck. Så nu ser han normal ut i pungen för första gången i sitt 3-åriga liv Vilket nog var skönt för det såg ganska obehagligt ut.

• DestinationX

Tack för svaren än så länge

Känner att jag får ta upp det med en läkare än en gång.
    Man kanske ska vända sig till en privat läkare istället av den vanliga BVC-kontrollen? Eller barnmedicinska? På BVC brukar de ju inte ha särskillt mycket att säga... tyvärr.

• Ladyvoice

Min 2 åring opererades för vattenbrock för ca 2 veckor sedan.

Hans upptäcktes när han var ca 1 år men vi skulle avvakt 6 månader och vi gjorde det och läkare sa har det inte växt bort vid 18 månaders ålder så måste man operera.

Så det gjordes satt på väntelista i ca 4 månader...

Gick snabbt och lätt och han har ca ett snitt under magen på ca 4-5cm och pungen var väldigt svullen i början och blå-gul men nu ser den hel normal ut och snittet läker på fint!

Kontakt en barn klinik för bedömning, och se till att dom tar dig på allvar, det finns en liiiite liiiten risk att det kan utvecklas ett inklämt brock av det, är jätte ovanligt men det kan hända och då kan dom i värsta fall bli sterila.

Så ta kontakt med en barn läkare!!

Lycka till!

Svar på tråden Vattenpung / vattenbråck?