• 83an

bäckenbälte...

Jag undrar lite hur ett sånt där trokanterbälte (bäckenbälte) fungerar då man har foglossning?
    Jag menar, hur hårt ska man dra det och kan man ha det på natten?
    Och om jag ska ha det på dagarna, sätter jag det innanför eller utanför byxorna?
    Och hur långt ner ska man ha det?

Ngn som använt sig av ett sånt och i så fall, vad har det givit för resultat?

• Svar på tråden bäckenbälte...
  • Ulrika G

Jag har ett sådant som är utprovat av en sjukgymnast. När jag var där beskrev hon hur jag skulle använda det, finns två sätt, storlek på det osv. Man kan bara använda det några timamr i taget och jag tycker de hjälper mest när man rör sig, dvs inte när man vilar.

Har du ett eller funderar du på ett?

• Janna

Om du menar resorbälte så är det över de ställena i bäckenet som du har ont. Jag spände det så hårt som behövdes.
    Utanför byxorna. Om du känner dig osäker fråga en sjukgymnast. De kan hjälpa dig prova ut.
    Men har du ont?

• Gladhannapanna

Jag använde mitt jättemycket under graviditeten. Hade det ganska långt ner,nedanför magen, är itne bekvämt att sitta med det för då klämmer det. Jag drog åt så hårt jag kunde, men det känner man bäst själv tror jag. Man kan ha det både utanpå och under kläderna, själv hde jag det under kläderna eftersom jag inte tycker att det är så snyggt...

• chippo

hej
    jag hade ett fick det runt v 22 å det hjälpte mig jättemycket då jag jobbar i butik å står å går hela dagarna.
    mitt bälte satte jag innanför byxorna men jag hade alltid ett långt linne som jag hade under så det inte skavde,
    Mitt skulle man sätta, om det är samma sort som du har, på mitt så va det ett vitt sträck mitt fram som skulle vara mitt över/på blygbenet(heter det väl?) så ganska långt ner så det håller in...jag tyckte att det va bra tills det att magen växte å sen när mitt barn fixerade sig (v34) så slutade jag, inte för att sjukgymnasten sa det utan för jag tyckte att det kankse inte känns så skönt för den där inne, vet ju inte!!
    jag hade mitt ganska så hårt för då va det skönast så det riktigt håller in så att säga
    lycka till
    kram

• Janna

Jag använde det så länge jag satt eller var uppe och gick annars wobblade mina benbitar iväg och det gjorde skitont.
    På natten får man pallra upp kuddar mellan ben och runt kroppen för stabilitet och avlasning. Oh vad det är skönt att inte vara gravid längre...

• 83an

Ja, jag har ont...
    Jag är sjukskriven för foglossning men sjukgymnasten föreslog aldrig detta som hjälpmedel.
    Men nu har jag ett hemma som jag lånat så jag tänkte testa detta.
    För nätterna är så hemska. Jag faller snart isär... tänkte om man kunde hålla ihop bäckenet då.
    Och ev använda det på dagarna med.
    Men nu när jag bara jobbar 50% är det så mkt bättre på dagarna iaf.

• Hanni

Tänk bara på att inte använda det när du ligger eller sitter då det kan skava rejält!

• Gladhannapanna

Prova dig fram! OM du använder det på dagarna kanske nätterna blir mindre jobbiga. Du kan knappast göra fel genom att prova!

• snillis

Jag testade under båda mina graviditeter men det hjälpte inte ett skit

• Aquarius

Jag har använt "foglossningsbälte" under båda mina graviditeter, . Resårbältet har jag haft ubder magen, runt höfterna. Det sitter så lågt som möjligt utan att det gör ont när jag sitter ned. Fram till slutet av sjunde månaden hade jag det under byxorna (men utanpå trosorna). Sen började det skava mot magen och jag satte det istället utanpå byxorna. Det syns ju inte så mycket med en lång tröja, däremot får man lite "barbamamma-former". Jag rekommenderar att den som har problem använder bältet även i lite förebyggande syfte. Jag har aldrig använt bältet på natten.

• Aquarius

Jag skulle inte ha klarat mig utan mitt bälte. Har tack vare det kunnat arbeta heltid under hela graviditeten.

Svar på tråden bäckenbälte...