• Fruochmamma

Vid vilken ålder förstår de ett nej?

Undrar vid vilken ålder ett barn börjar förstå nej / aja eller liknande "tillsägelse"?

• Svar på tråden Vid vilken ålder förstår de ett nej?
  • Goliz

När jag säger nej till min 8-månaders så ser jag att han reagerar, men han "förstår" nog inte i den bemärkelsen vad nej betyder, bara att det var något som han inte skulle göra och då tycker att det är extra spännande (tex sladdarna).

• Teskedsmamman

Det gör de tidigt, kanske inte innebörden men att nåt inte är rätt förstår de tidigt... strax runt 6 mån var mina killar när de förstod nej och agerade rätt när de blev tillsagda...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Sarah84

Dottern är snart 10 mån & ja tycker nog att hon örstår ett nej ibland. Säger ja nej till nått hon inte får så atr hon hon bort handen, men den e ju där lika fort, men säger ja de en gång till så brukar hon "lyssna"

• MammaFia

Förstår eller agerar efter?

Förstår gör de väldigt tidigt, men sen är det deras "jobb" att testa tusen gånger till.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Fruochmamma
    MammaFia skrev 2008-03-03 11:20:46 följande:
    Förstår eller agerar efter? Förstår gör de väldigt tidigt, men sen är det deras "jobb" att testa tusen gånger till.
    Skrattande
  • MuminMy

Förstår ordets innebörd gör de inte förrän de själva börjar använda ordet korrekt i meningar, dvs nånstans runt 2-år.

Nej är ett abstrakt begrepp som är mycket svårt för barn att förstå innebörden av. De kan "drillas" att agera såsom man vill precis som man kan "träna" t.ex. en hund men det innebär inte att de förstår.

Jag tycker att man i första hand ska se till att barnets omgivning är så tillåtande som möjligt och där det inte går är det bättre att man avleder och visar på vad man VILL att barnet ska göra istället för att "neja" och ge tillsägelser av olika slag. Imitationsinlärningen är mycket stark hos små barn så visar man som förälder korrekt sätt och föregår med gott exempel härmar barnen gärna och gör då med automatik "rätt".

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Panna82

Aldrig skulle jag vilja säga

• Fjälltjej73

Jag försöker att säga vad jag hellre vill att min dotter ska göra, istället för att hela tiden komma med nej. Tycker det fungerat ganska bra faktiskt. Lycka till vidare med de små underbara skapningarna!

• lövet2

De förstår det ganska tidigt, men det är inte till mycket hjälp.
    1. De förstår inte varför.
    2. De har mycket dåligt minne, så de glömmer lika fort.
    3. Om de förstår att Nej gäller just den här blomman just nu, så förstår de inte att det gäller även andra blommar varje gång.
    4. De saknar impulskontroll (utom vissa, som verkar vara födda med det). De kan alltså inte hejda impulsen att göra en sak, även om man skulle hota dem med halshuggning!

Från ca 2 år brukar man se stora framsteg för varje månad ....

• gustafssons

När lillan började gå så märkte jag att hon viste vad nej betydde.. när hon nådde saker hon inte fick röra tex å man sa nej, på hennes reaktion å vad hon gjorde visade det.

när hon va 10.5 mån så ruskade hon på huvet när vi sa nej och nickade vid ja

nu är hon 13 mån o lyssnar inte lika bra på det ordet...

Svar på tråden Vid vilken ålder förstår de ett nej?