• Babe

tvillingförlossning...?

Hej!
    Min BM nämnde att i v36 ska det planeras för förlossningen, om det bli snitt eller vaginalt.
    Vecka 36, det låter väldigt sent tycker jag när det gäller tvillinggraviditet!
    Min gyn.dr. sa att man kan räkna 37 veckor som en normal graviditestlängd för tvillingar...
    Är det vanligast med snitt om förlossningen startar före v36 då, eller? Vad har ni fått för info?

(Jag har en dotter född med snitt i v33 innan.)

Mvh. Babe

• Svar på tråden tvillingförlossning...?
  • listo

Mina tvillingar föddes i vecka 34+0, och det stämmer att man räknar med att ungefär 37 veckor är "normal" graviditetslängd med tvillingar. Men det är VÄLDIGT olika.
    När jag gick på MVC var det nyligen tre tvillingpar som hade fötts i min stad. Samtliga kom effter 40 veckor. En av mammorna gick till och med över tiden Förvånad

Vecka 36 låter rätt normalt när det gäller planering av ev. snitt. Om det inte tillstöter komplikationer så vill man ju gärna vänta så länge som möjligt innan förlossning, eftersom det är bäst för barnen. Men som tvillinggravid går man ju hos special-MVC och kontrolleras noggrannare än enlingsgravida, så jag är helt övertygad om att man gör planeringen tidigare ifall det finns skäl till det.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Jess69

Tror det varierar det där med att man som tvillinggravid går
    hos special-MVC, jag har inte gjort det alls, utan bara gått
    till en BM på "vanlig" MVC.

Hursomhelst så är jag i v.37 nu (36+2)och hade mitt snitt/förlossningssamtal i v.35, då bestämdes det att jag skulle
    snittas (pga att båda ligger i tvärläge)i v.38 (37+6).
    Däremot sa dom att bebisarna kan ju komma ut i stort sett
    närsomhelst nu, så man vet ju aldrig, kanske hinner dom komma
    ut innan snittet?

• Circus Larsson

Man brukar planera snitt till v.36 med tvillingar och v38 för enkel grav.
    Detta för att försöka undvika att en naturlig förlossning hinner starta.
    Mina är födda v.36 med snitt,lite tidigare än beräknat men jag fick havandeskaps förgiftning så det var bara att gilla läget.

• fru smultron

Hej
    Jag vart snittad med mina tvillingar, de låg säte/huvud så det var aldrig på tal om en vaginal förlossning snittet planerades som för en vanlig förlossning dvs i v 37+5. Före v 36 är det oftas en fördel om barnen föds vaginalt om dem ligger i huvud/huvud, huvud/säte.
    Om förlossningen skulle starta före planerat snitt tid så får man ett snabbt snitt såklart. Så sa iallafall min gyn, men det kanske är olika på olika sjukhus.

Lycka till!

• josefsmamma

mina tvillingar föddes vaginalt i vecka 39+1- det gick galant! jag hade tid för att prata med läkare ang. ingångsättning till dagen före BF men jag slapp åka dit

Josef 050703 ... Elise och Fiona 070408
  • vixi82

Jag är i v 36 och tvillingarna står upp därinne i magen, sparkar som sjöen neråt ljumskar o bäckeningången:/IGEN...Nu har dom försökt vända sej o knölar o bökar runt därinne utan resultat, det var en vecka sen dom vände runt o hamnade så...Måste väl bli beviljad kejsarsnitt närsom helst tycker jag.Mår pyton, kan knappt röra mej, stå upprätt eller göra NÅNTING!Kommer få liggsår snart:P

Svar på tråden tvillingförlossning...?