• Gmml

Månadshandling/storhandling...hur gör ni?

Handlar ni månadsvis, veckovis...eller kanske dagsvis?
    Skriver ni matsedlar o inköpslistor...eller handlar ni bara "direkt ur huvudet"?
    Hur ser era listor ut ( dela gärna med er)?

Vi inför f rom nu månadshandling.
    Jag gör en lista med rätter för en månad framåt ( i ett excelark), sen kollar jag av recepten och vilka ingredienser som behövs, kompletterar med hushållsartiklar ( typ städ&tvättgrejer) , frukost osv.
    Sen åker vi med den låånga listan och handlar hela familjen, i början av månaden.
    Då har vi allt hemma sen...och en matlista så vi behöver aldrig fundera på vad vi ska laga eller om det finns ingredienser hemma.
    Ja detta är tanken, vi får se hur det funkar i praktiken....premiär för storhandling idag !

• Svar på tråden Månadshandling/storhandling...hur gör ni?
  • Arga Klara

Ca 2500:-, då ingår hygien/städ och kattmat.

• MissSophiaS

Men gud så härligt det låter! Alla dessa bra tips på hur man gör lista och fyller frys o kyl! :)
    Tyvärr så har vi minsta frysen, där går det inte in särskilt mycket. Förhoppningsvis så ramlar vi över en extra frys inom en snar framtid. *hoppas*
    Som det är nu så får vi hanlda lite då o då, o vi bestämmer oftas dagen innan vad vi ska äta, så får vi åka o handla.. Suck!

• Marco och Mathias mamma
    SoR skrev 2008-03-04 11:40:32 följande:
    Men gud så härligt det låter! Alla dessa bra tips på hur man gör lista och fyller frys o kyl! :)Tyvärr så har vi minsta frysen, där går det inte in särskilt mycket. Förhoppningsvis så ramlar vi över en extra frys inom en snar framtid. *hoppas*Som det är nu så får vi hanlda lite då o då, o vi bestämmer oftas dagen innan vad vi ska äta, så får vi åka o handla.. Suck!
    Vi hade bara en liten frys nu när vi flyttade in i vårt hus men skaffade snabbt en frysbox så nu kan vi tänka aningen mera långsiktigt och passa på att handla mycket när något är extra billigt. Så det är en bra investering (en till frys alltså).
  • MissSophiaS
    bonusmorsa skrev 2008-03-04 11:45:37 följande:
    Vi hade bara en liten frys nu när vi flyttade in i vårt hus men skaffade snabbt en frysbox så nu kan vi tänka aningen mera långsiktigt och passa på att handla mycket när något är extra billigt. Så det är en bra investering (en till frys alltså).
    Ja, det tror vi också på! Så snart får det banne mig bli en sådan! Vi kan inte ha den här pyttelilla. :D
  • Bippa

vi storhandkar på willys en gång imånaden, frysmat m.m. sedan handlar vi veckovis bröd,frukt m.m.

vi har en månadsmatsedel som jag ändrar lite då och då .

har också standard inköpslistor för varje vecka som vi kompliterar innan vi åker och handlar varje helg..

• musli

Vi storhandlar enbart kött, fisk, konserver, pasta, ris och sådant. En gång i månaden max.

Annat som mjölk, smör, grönsaker, frukt, bröd och sånt handlar jag en gång i veckan för att ha fräscha grönsaker och frukt hemma.

Handlar för ca. 2000:- i månaden, nu blir det mindre, kanske 1200:-, då maken kommer att vara borta större delen av året!

• Gmml

Bippa: hur ser er standardinköpslista ut?

• Nettan1

Vi har precis börjat med att storhandla igen.
    Gjorde det förut men sen så blev det ett långt uppbehåll och vi märkte av att det gick åt mycket mer pengar då också. Går ju åt så mycket pengar när man åker och små handlar hela tiden.
    Nu blir det oftast så att vi stor handlar vid lönen och sen så blir det en extra storinhandling med mest frukt och grönt, bröd, yoghurt m.m. efer 2 veckor.
    Har också väldigt liten frys så vi kan inte köpa allt för mycket.
    men ser man till att inte ha allt för mycket onödigt i frysen som ex. glass
    så får man faktiskt in en hel del mat. Är ändå bara 3 fack.
    Mjölk köper min smabo lite då och då på väg hem från jobbet och kanske någon frukt.
    Jag är hemma hela dagarna, gravid och sjukskriven så det går åt lite extra nu.
    är ju konstant hungrig, och det är väldigt mycket frukt och grönskaer som går åt.

• nelina

Vi storhandlar en gång i månaden. Jag gör en matlista för en månad framåt, sedan går jag igenom recepten och ser vad som behöver köpas in. Gör en inköpslista indelad i sektioner efter hur butiken ser ut (i butiken där vi handlar kommer pasta, ris och sånt först och då står det först i min lista). Vi har bara en halv frys men det funkar hyfsat ändå. Vi kompletterar med mjölk, frukt, grönsaker och bröd varje vecka.
    I måndags när vi storhandlade gick det på drygt 1300 för mat, blöjor, tvättmedel. Gissar på att vi hamnar på runt 2500 totalt på en månad. Vi är två vuxna och två barn, 3 år och 10 mån + ett bonusbarn, 11 år, som är hos oss varannan helg.

• Bippa

svar till gmml
    jag går efter varje veckas matsedel plus att jag räknar ut vad som går åt med barnmat, kattmat m.m.
    kan se ut ungefär så här
    detta är den veckan vi månads handlar kött och sådant också:
    Inköpslista för vecka 1 (willys)
    ? Wokgrönsaker 1kg
    ? Tjockkorv 1 kg
    ? Tomatpuré
    ? Köttfärs 2 kg
    ? Falukorv en ring
    ? Kassler 2 kg
    ? Köttbullar 1kg
    ? Kyckling filé 2 kg
    ? Lasangettemix
    ? (Kelda) ostsås 5 dl
    ? Makaroner 2 kartonger
    ? Spiralmakaroner till gratäng
    ? Krossade tomater
    ? Mjölk 1 liter
    ? Gratängost
    ? Lätt o lagom
    ? Skinka 4 st
    ? Ost en stor
    ? Saft en flaska
    ? Bröd till en vecka
    ? Små coca cola
    ? Blöjor 2 packet
    ? Ersättning 1 förpackning
    ? barngröt
    ? Kattmat 14 burkar

• henlin

Jag måste säga att ni är duktiga på att hålla nere kostnaderna på mat!!
    Blir det så mycket av att hadla storpack?

• Bippa

jag tycker det blir lite mycket fortfarande men då röker och snusar min man plus att han är helt såld på cocacola,så det är mest han som kostar..

vi månads handlar för typ 1500 plus att det går åt mellan 500-1000 kr de andra helgerna så summan blir väll ca 4000-5000kr i månaden och då är vi bara två+bäbis men det är klart de är ju ca 1000 kronor på min mans behov bara.

• nelina
    Svar på #23
    henlin skrev 2008-03-05 19:30:36 följande:
    Var handlar ni??
    Vi handlar på Willys.
  • Mazzie

Jag storhandlar varje onsdag, förutom mat så bir det också hygien, rengöring och odyl. Budgeten ligger på 1000 kr/veckan och det håller jag ganska strikt. Använder scanner på Maxi vilket är perfekt tycker jag. Familjen består av 2 vuxna och 3 barn (6½, 5 och 2 år.)

• Bippa

vi handlar också på maxi med scanner varrannan helg.som sagt det blir väl i det stor hela runt 1000kr i veckan.

det är kanon med scanner..bara synd att man måste registrera sig på varje affär man vill handla i...

Svar på tråden Månadshandling/storhandling...hur gör ni?