• MammaMu76

marängtårta

Hjälp!!
    Jag skulle behöva hjälp men recept på en god maräng tårta...
    /Lina

Världens goaste Erik ska bli storebror bf 17/6
  • Svar på tråden marängtårta
  • Grodan Soda

Köp marängbottnar. Vispa grädde och sätt mellan varje lager. Färska hallon är också gott. Eller hackad dajm.

• Lisa 74

Vaniljglass mellan marängbottnar, jordgubbar hackad dajm och chokladsås...

• MammaMu76

puffar lite till...

• mamma till Nova

Jag har recept på en god och enkel marängtårta, Pinoccio tårta kallar vi den.

3 äggulor
    1 dl socker   De ska vispas ihop
    4 msk mjölk
    2 ½ dl vetemjöl
    50 g smält margarin
    2 tsk bakpulver        Rör ner allt det tillsammans med ägg och socker.

Smeten ska nu bredas ut på en plåt (gärna med bakplåtspapper)

3 äggvitor som ska vispas hårt! Du ska kunna vända på bunken utan att det rinner ut.

2 dl socker som du blandar ihop med 1 tsk vaniljsocker.
    Vänd ner sockret och vaniljpulvret förskiktigt i äggvitan och rör om försiktigt.

Bred nu äggvitesmeten på äggulesmeten.
    (Du kan gärna ha hackad mandel eller hackade nötter ovanpå)

In i ugn i 150 grader i 20-25 minuter.

Frys in direkt på plåten en stund, därefter dela kakan.

Jag brukar ha grädde och t.ex. mandariner på burk, krossad ananas, päron på burk som jag har skivat, låt fantasin flöda.

• Ullis69

Pavlova (googla för recept) är supergott o -enkelt, om det sen kan kallas tårta e en smaksak....

• MammaMu76
    anaber skrev 2008-03-05 18:14:44 följande:
    Den här tårtan kan jag verkligen rekommendera!www.saltpeppar.se/blog/
    åh tack, den har jag ätit!!! Underbart god!! Den tar vi!!
  • Lychee
    Crisptårta

Botten:
    3 äggvitor
    2 dl strösocker
    3 dl kellogs ricekrispies

Vispa äggvitorna tillskum, tillsätt strösocker lite i taget, vänd sist i flingorna. Bredut på bakplåtspapper, lägg i långpanna. 150 grader 1timme.

Chokladkräm:
    3 äggulor
    3/4 dl strösocker
    3/4 dl vispgrädde
    50 g margarin
    100 g ljus blockchoklad

Mät upp gulor, strösocker plus grädde i en kastrull. Sjud under omrörning till det tjocknar. Ta genast av från spisen. Tillsätt margarin. lite i taget, rör om tills det smält, likaså blockchokladen

Bred på den rumstempererade chokladkrämen på tårtbotten plus 3 dl vispad grädde. Garnera med smält blockchoklad.

Tips!
    Om du förbereder dagen före, ställ INTE in chokladkrämen i kylen, EJ HELLER tårtbotten!
  • Sussie J
    Lychee skrev 2008-03-05 19:58:52 följande:
    CrisptårtaBotten:3 äggvitor2 dl strösocker3 dl kellogs ricekrispiesVispa äggvitorna tillskum, tillsätt strösocker lite i taget, vänd sist i flingorna. Bredut på bakplåtspapper, lägg i långpanna. 150 grader 1timme.Chokladkräm:3 äggulor3/4 dl strösocker3/4 dl vispgrädde50 g margarin100 g ljus blockchokladMät upp gulor, strösocker plus grädde i en kastrull. Sjud under omrörning till det tjocknar. Ta genast av från spisen. Tillsätt margarin. lite i taget, rör om tills det smält, likaså blockchokladenBred på den rumstempererade chokladkrämen på tårtbotten plus 3 dl vispad grädde. Garnera med smält blockchoklad.Tips!Om du förbereder dagen före, ställ INTE in chokladkrämen i kylen, EJ HELLER tårtbotten!
    När du gräddag marängen, har du den på nedersta falsen el? Efterssom den ska vara så länge i ungnen.
  • Lychee
    Sussie J skrev 2008-03-06 10:56:43 följande:
    När du gräddag marängen, har du den på nedersta falsen el? Efterssom den ska vara så länge i ungnen.
    oj, det har jag inte tänkt på.. det är mammas recept, som jag fått och inte gjort själv här hemma än nämligen Men så måste det ju vara då.. =/ Måste nog ringa och fråga! (och där fick ni svar på hur mycket jag brukar baka )
  • Lychee
    Sussie J skrev 2008-03-06 10:56:43 följande:
    Längre ner än mitten men inte ända längst ner, trodde hon. Hon mindes inte riktigt hon heller..
Svar på tråden marängtårta