• Tetran

Kan man börja med välling till en 5 mån?

Som frågan lyder. Kan man börja med välling till en 5 mån och i så fall vilken? Försöker ge honom gröt på kvällen men ofta är han för trött för att äta, tänkte att då att välling kan ge samma mättnad?! Annars ammar jag, men kan känna att han behöver lite mera "matigt".

Är det för gluten man rek från 6 mån eller är det bara för att WHO rek att man helammar tills de är 6 mån?

Erfarenhet, tips kanske...

• Svar på tråden Kan man börja med välling till en 5 mån?
  • Tetran

Har provat ersättning sen han var 1 v gammal men han blir inte så mätt på den heller :)
    Det är en stor, lång och glupsk pojk jag har som kräver ganska mycket mat...

• Frostizz

Prova majsvällingen.
    men se upp så han inte blir hård i magen.
    Vi började m vällingen när lilleman var 4,5månad. en stor kille som krävde mycket. Det står 6 månader på förpackningen. Men läkaren rådde oss till o prova.
    Funkade hur bra som helst. Han blev inte hård i magen m en del kan bli det.

• Tetran

Vilken majsvälling är bäst?
    Hipps är baserad på mjölk och Sempers är gjord på majsmjöl. Kanske skonsammare med Semper?!

• Krümel

Vad jag har läst så är6-månaders vällingnen samma välling som tidigare var från 4 månader. När rekommendationerna om helamning i 6 månader (som man definitivt kan ifrågasätta) infördes, så ändrade de åldern på vällingpaketet! Gröt och välling är ju också i princip samma sak, bara mer vätska i vällingen.
    Annars har jag ett tips om att ge gröt med bebisen liggande på skötbordet! Funkade bra för oss när vi började ge gröt vid 4 månader toppat med lite katrinplommonpuré!

• MiLuna

jag började oxå när min son var 5 månader.. men ge försiktigt och inte en vanlig 200 ml.

jag gav ca 60-80 ml och sen ökade med dagarna så att magen skulle orka me.

• illoi1

jag började med välling när mina barn va 4 mån men ja gjorde 50 ml välling och 50 ersättning (de har bara ätigt ersättning) och blandade det det gjorde att det blev en mildare över gång-.Emoticon

• Tetran

Spelar det ngn roll vilken sort jag använder? Hipp el Semper.
    Han borde ju tåla Semper också eftersom han tålde ersättning, båda är ju baserade på mjölk...

• Teskedsmamman

Jag skulle också säga majsvälling, det började jag ge till min kille när han var 5 mån, med inrådan av bvc, pga att han tappade vikt.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
Svar på tråden Kan man börja med välling till en 5 mån?