• Tetran

Kan man börja med välling till en 5 mån?

Som frågan lyder. Kan man börja med välling till en 5 mån och i så fall vilken? Försöker ge honom gröt på kvällen men ofta är han för trött för att äta, tänkte att då att välling kan ge samma mättnad?! Annars ammar jag, men kan känna att han behöver lite mera "matigt".

Är det för gluten man rek från 6 mån eller är det bara för att WHO rek att man helammar tills de är 6 mån?

Erfarenhet, tips kanske...

• Svar på tråden Kan man börja med välling till en 5 mån?
  • Dixie

jag började också med Semper majsvälling till min flicka när hon var 5 månader, först som "smakportioner" och sedan ökade jag mängden.

I Danmark säljs samma välling som i Sverige rekomenderas från 6 månder, men där är det från 4 månader

Ang. gluten så säger ju rekomendationerna att man helst ska amma när gluten introduceras

• Tetran

Tack för alla svar! Ska inhandla majsvälling i morgon och ska smyga in det så får vi se hur det går!

• Hobgoblin

Jag blandade välling med ersättning i början. Det blev mer mättande än bara ersättningen.
    Körde Nestlés milda havrevälling.

• lollipop25

prova välling då så han blir mätt, jag vet hur det är med stora hunriga pojkar, har en son som snart blir 9 månader och väger nästan 11 kg haha

• Tetran

Han är en stor pojk, 10,5 kg och lite över 70 cm...Så han kräver mycket.

• Winnertaco

Nä, han kommer antagligen att dö, allra minst

Nej, allvarligt... Prova lite lätt! Kanske kan du blanda lite "vattnigare" än vad som står på anvisningarna. Har han fått smakisar än? Gröt kan man ju ge från fyra månader!

Johanna 061223
  • illoi1
    Krümel skrev 2008-03-03 18:45:49 följande:
    Vad jag har läst så är6-månaders vällingnen samma välling som tidigare var från 4 månader. När rekommendationerna om helamning i 6 månader (som man definitivt kan ifrågasätta) infördes, så ändrade de åldern på vällingpaketet! Gröt och välling är ju också i princip samma sak, bara mer vätska i vällingen. Annars har jag ett tips om att ge gröt med bebisen liggande på skötbordet! Funkade bra för oss när vi började ge gröt vid 4 månader toppat med lite katrinplommonpuré!
    vi gav gröten i baby sitern funkade kanon
  • illoi1
    lollipop25 skrev 2008-03-03 21:05:47 följande:
    prova välling då så han blir mätt, jag vet hur det är med stora hunriga pojkar, har en son som snart blir 9 månader och väger nästan 11 kg haha
    oj jag har en pojke på2 år och han väger 11 kg
  • quinoa

Vi gav Sempers milda havrevälling när hon var 4 månader, har fungerat kanon. Började som de flesta andra har gjort med att blanda med ersättning och öka mängden succesivt.

Det främsta skälet till att välling rekommenderas från 6 månader idag är absoulut pga amningsrekommendationen.
    Vad gäller gluten så är det faktiskt minimalt med gluten i. Havrevällingen innehåller mindre gluten per portion än vad risgröten gör.

• Hobgoblin
    lollipop25 skrev 2008-03-03 21:05:47 följande:
    Min niomånaders väger nog också ungefär runt 10,11kg.
    Vägde exakt 10kg när han var 7mån, var då 75cm lång.
    Stora pojkar kräver riktig mat.
    hihi....
Svar på tråden Kan man börja med välling till en 5 mån?