• Jen nifer

När började era barn med "tågång" att kunna gå?

Jag har en dotter som hela tiden varit normal om än lite tidig i utvecklingen.
    Hon lärde sig att krypa tidigt och snabbt gick det.
    Vid 8 månader gick hon kring möbler. Men det var då vi börja se att hon endast gick på tå. Sen dess har hon aldrig stått på plan fot. Vi har varit hos ortoped och är nu remitterade till barnläkare för att de ska bedömmas om de är avvikande eller helt normalt.

Vet att det är ganska vanligt med tågång, men min dotter har alltså aldrig gjort nått annat. Verkar inte som hon kan eller vill.
    Hon är 13 snart 14 månader och kan alltså inte gå utan stödpch kan heller inte stå utan att hålla sig i. Det har egentligen inte skett nån förändring sen hon lärde sig gå mot möbler.

Undrar nu, när lärde sig era barn att gå eller iaf att stå?

Nu är våran prinsessa här
  • Svar på tråden När började era barn med "tågång" att kunna gå?
  • Jen nifer

alla säger att det är sååå vanligt med tågång, så nån måste haft ett barn med tågång?

Alltså, ni som haft barn som endast gått på tå, gick det bra för dom att lära sig gå på tå och när skedde det?

• Kimsan82

Min son går inte på tå men jag gjorde när jag var liten!!
    Dock bara på vänster fot. Blev opererad 4 gånger under min uppväxt för min korta hälsena!!

Men det kan säkert vara helt normalt oxå och rätta till sig av sig själv!! Bra iallafall att ni ska på utredning!!
    Lycka till!!

• Jen nifer

tack, ja de är säkert normalt.

Men min undran är ju alltså om dom små faktisk kan lära sig att gå på tårna utan stöd?
    allt med den här utredningen går otroligt sakta,men hopas hon snart ska kunna resa sig upp iallafall o så på fötterna

• love actually

Sofie gick på tå från början, hon började gå vanligt när hon var 11 månader. Jag provade att ta på henne skor för då "måste" hon stå på hela foten, och efter det gick det bättre att gå "vanligt". Jaggick själv på tå en massa när jag var liten, ända till skolåldern, än idag känns det som att jag har bättre balans på tå.

Sofie 20070209 - Charlie 20080117
  • Jen nifer

gick hon på tå utan stöd då? Eller började hon först sätta ner fötterna och sen släpp ataget?

• love actually

Hon försökte gå på tå utan stöd, men trillade hela tiden så det blev mest utefter möblerna, på tå. Sen tog jag på skorna och höll i henne och då fick hon lyfta mer på benen och sätta ner fötterna helt och efter det började hon gå vanligt utan skor och då gick det lättare för henne när hon släppte möblerna också.

• annicaa

Jag har en liten tjej på lite mer än 13 månader och hon började gå helt utan stöd kring 1 år, alltså inte så länge än. Hon går bara på tå, hon till och med springer fram på tå.

• love actually

Sofie har börjat gå på tå igen. Men nu går det riktigt bra, man ser ingen skillnad balansmässigt.

• ludenben

Min son har väl utvecklad tågång. Han har haft det sen han började gå vid 14 månader och nu är han 5 1/2. Men i hans fall beror det på att han är autistisk och det är ett kriterie för den diagnosen. De som är autistiska kan utveckla underliga rörelsemönster där bla tångång är rätt vanligt. Säger absolut inte att bara för att man har tågång så är man autistisk men i vårt vall är det så.

• Plippi

Har en nioårig tjej som alltid gått på tå. Hon var oxå tidig med allt och gick helt utan stöd när hon var niomånader, trots tågång.
     Eftersom min morbror och även en lillebror oxå gick på tå så brydde jag mig inte så mkt.
     Men nu har hon sedan fyra år tillbaka såvit med hylsor på natten för att tänja ut hälsenan och hon blev behanslad med Botox förra hösten. Så vad hela benen gipsade i en månad för att tänja ut hälsenan. Men min tjej går på tå ändå.

Vi vet inte om hon började gå på tå för att hälsenan från början var förkort eller om den blivit kort av att hon går på tå.
    Som sagt, i början brydde jag mig inte, men det har jag tyvärr fått äta upp. Hon hade jätteproblem med att lära sig cykla, snubblar mkt, osv. Men det värsta är att hennes häl är lika liten som en bebishäl. Hälen utvecklas ju av tyngden och plattas ut och "härdas". Men eftersom den aldrig blivit använd är den ju oxå outvecklad. Alla skor ramlar av henne, eftersom foten blir oproppotionelig.
    Nu har min flicka oxå adhd/damp och det är väldigt vanligt att barn med det funktionshindret går på tå. Det är väl antagligen därför hon fortsätter att gå på tårna även nu när hälsenan är uttänjd. Gång mönstret sitter i huvudet.

Men din fråga var ju om man kan lära sig gå på tå och det svaret är JA.

• ludenben

plippi: min son har även adhd på autismen. Så han har säkert tågång av båda diagnoserna. Blir hälsenan tillslut för kort om de alltid går på tå?? grabben kan sätta ner hela foten men han gör det ogärna. Han har med problem med att lära sig cykla...

• love actually

jag gick på tå när jag var liten och min hälsena blev för kort. Mina föräldrar och personalen på dagis "tryckte ner" mig när jag gick och sa jämt till mig att gå på hela foten för att töja ut hälsenan. Det gjorde sååå ont men så här i efterhand är jag ju tacksam för det för jag slapp operation.

• Nynne

Vår dotter har alltid gått på tå utmed möbler och i gåstolen. Vi trodde att det berodde just på gåstolen eftersom man bara behöver putta sig fram i den. Jag trodde faktiskt att det bara är en sak som barn gör när de inte riktigt förstått att det ger mer stöd att gå på hela foten. Hon går alltid på tå när hon håller i sig men hon går på hela foten när hon går utan stöd, vilket hon lärde sig strax innan ettårsdagen.

Mandy f.070301
  • Plippi
    ludenben skrev 2008-03-14 21:56:24 följande:
    plippi: min son har även adhd på autismen. Så han har säkert tågång av båda diagnoserna. Blir hälsenan tillslut för kort om de alltid går på tå?? grabben kan sätta ner hela foten men han gör det ogärna. Han har med problem med att lära sig cykla...
    Ja hälsenan kan bli för kort efter ett tag. Det som är positivt i det hela är att man nästan aldrig opererar nu mer. Man ger Botoxinjektioner istället. Inte alls lika smärtsam om operationerna.
  • ludenben

men är det inte väldigt stora risker med botox?? Läste det i tidningen men man kan ju inte lita allt som skrivs där.

Plippi skrev 2008-03-19 17:48:43 följande:
    Ja hälsenan kan bli för kort efter ett tag. Det som är positivt i det hela är att man nästan aldrig opererar nu mer. Man ger Botoxinjektioner istället. Inte alls lika smärtsam om operationerna.
  • Plippi

Nej det är ska vara riskfritt. Man ger det så lokalt, in i en muskel. Botoxen stannar där.
    JAg hade ju oxå mina funderingar kan jag säga när läkarna förklarade vad de ville göra.
    JAg hade ju bara oxå hört om Botox i skönhetssyfte.

Effekten varar bara i några veckor och under den tiden är fötterna gipsade.
    Vad jag har förstått så är det en ganska vanlig behandling numer för många funktionshindrade barn. Finns många områden det kan användas inom.

Vi blev försäkrade om att det INTE var någon fara, men betydligt lindrigare för barnen än att operera.

Svar på tråden När började era barn med "tågång" att kunna gå?