• Namaste72

Hur bli av med avundsjukan?

Hej! Jag lider med dig, det är en mycket djup sorg som ofrivillig barnlöshet bär med sig. Vi tacklar alla denna sorg på olika sätt, och hur vi hanterar den beror så klart på vårt förhållningssätt gentemot själva barnlösheten. Många ser graviditeten som ett mål i sig, att få uppleva en en graviditet, föda ett gemensamt biologiskt barn osv. Andra ser barnet som målet, att bli en familj. Inget av dessa sätt är mer rätt eller fel än det andra, utan det handlar om våra förväntningar på livet. Barnlösheten är också mycket kopplad till vår kvinnlighet, och kan man inte bli gravid känner man sig värdelös som kvinna. Därtill kommer skräcken att bli övergiven av sin man pga av det här, att han ska söka sig en fertil kvinna.

Vi har varit mycket öppna med vår barnlöshet gentemot familj och vänner, och pratat mycket med varandra om känslorna som uppstått. Det finns mycket bra litteratur i ämnet som du kan läsa och känna igen dig i på biblioteket.

Huvudsaken är att du får någon att prata med om din sorg, antingen en vän eller en psykolog. Situationen du befinner dig i nu är paralyserande och tärande och jag önskar så att jag kunde hjälpa dig!

Svar på tråden Hur bli av med avundsjukan?