• Gnutt

Uppsvälld mage

Får ofta uppsvälld mage på kvällen. Ser verkligen gravid och det är jag inte. Har kollat gluten och laktos, det var inget av det. Är ofta hård i magen.

Någon som har något tips på något man kan göra? Hälsokost, husmorstips - vad som helst.

• Svar på tråden Uppsvälld mage
  • soldis

Kanske colon irritable? Har de utrett det? Det är ju den "diagnos" man ofta får om de testat allt annat och problemen kvarstår.

• Gnutt

Nej, det har de inte. Får kanske kolla upp det.

• spiritsinlove

Testa att koka fänkål och anis med vatten och drick som te. 

- alla stavfel är medvetna -
  • Gnutt

Någon som har tips på nåt te som har lugnande effekt på magen?

• Angelica77

Har i många år haft liknande problem som du TS. Har ätit enligt LCHF-kosten nu i 5 veckor och mår toppen. Ser normal ut äntligen på magen om kvällarna. Har varit som en spärrbalong och haft ont varje kväll annars.

LCHF innebär att du tar bort i stort sett alla kolhydrater (bröd, pasta, ris, mjöl, frukt mm) och äter mer riktigt fett. (smör, cremefraiche 34%, grädde, kött mm).

Förutom en lugn mage som man märker av nästan redan första dygnet med kosten så går folk ner i vikt utav denna kosthållning. Jag behöver själv inte gå ner något men som sagt få bukt med magen min.
    Kolla gärna in http://kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=03d62dbe-9789-40e4-9800-94ff29306253 så får du lite tips och råd.

• Jonna86

Försök att låta bli socker också!

• Gnutt

Angelica 77 - Vad äta till frukost?

• Angelica77
    Gnutt skrev 2008-03-07 14:27:00 följande:
    Angelica 77 - Vad äta till frukost?
    Jag äter Turkisk yoghurt 10% med några hallon och krossade valnötter ovanpå. Syndigt gott och tillfredställer mitt muslibehov.

Eller...
     *kokt ägg med smör, lite skinka till.
     *makrill i tomatsås och ett kokt ägg.
    * Äggröra med bacon

Att äta mer fett är som att smörja tarmarna och ett lugn infann sig i min mage ganska omgående. Inga gaser, eller smärtor längre. Fick ibland som koliksmärtor och även att det strålar ut i ryggen för att jag var så uppsvälld.

Jag unnar mig fortfarande ganska mkt kolhydrater i form av mörk choklad om jag är fikasugen, samt grönsaker till maten. Dom som äter kosten strikt äter inte knappt frukt o grönsaker.
  • PGN

Håller med föregående om att LCHF kosten är TOPPEN. Har kört nu i 3 månader. Jag har haft problem med magen i flera år, men tills slut blev magknipen, uppblåstheten och min 8-månaders graviditet (såg det ut som) FÖR olidlig. Jag kontak´tade läkare, som skickade mig vidare till hälsopedagog som föreslog att jag skulle prova detta. Det är KANON. Jag är äntligen platt och fin och har gått ner flera kilo på kuppen. Känns konstigt i och med att jag konsumerar grädde som en galning. Går flera 5 dl paket i veckan. Av den featse givetvis. Man ska hålla sig ifrån lightprodukter och konstiga tillsatser.
    Prova-jag lovar att du inte blir besviken. Dock kan mån må lite dåligt dag 3-7 när kroppen ställer om sig.

Lycka till

• Angelica77

PGN: Ja, visst känns det konstigt att helt plötsligt få äta goda gräddsåser mm utan att få dåligt samvete. Ju mer fett man stoppar i sig desto bättre är det ju i stort sett. Endel har tom en klick smör i både kaffe och te men så långt har jag inte sträckt mig...

Har inte ätit så här gott på väldigt länge. Varje middag känns som gourmémiddag. Nästan så man tröttnar . Ger lite tips nedan på middagar så får ni se:

*Stekt fläskfilé, karré eller kotletter med massor av kryddsmör till och sallad.
    *Färdiggrillad kyckling som man strimlar, blanda en sås av creme Fraiche 34% o grädde, paprikapulver, vitlök. Häll över. Gratinera i ugn 225 grader i ca 15 min. Lite sallad eller broccoli till.
     *Köttfärsbiffar med tex chevapcici krydda. Stek givetvis i SMÖR.  När du stekt klart. Häll på grädde, i med en skvätt soya och peppar. Gudomligt god sås. Lite fetaost och gurkstavar till.
    *Sambalkotletter: Lägg valfritt kött i ugnsfast form. Blanda CF o grädde, sambal oelek och lite soya, kryddor. Häll över. In i ugn 220grader ca 30-40 min. Åh, så gott

Allt fett känns som bomull för magen. Toabesöken rättar snabbt till sig. Man blir lugn och glad av FETT.

• PGN

Just det-toabesöken är en nackdel för mig. Var inte bra i magen innan LCHF i coh för sig. Nu mår jag bra hela tiden utom när det är dags för "the big"...är SÅ hård i magen. Har tillsatt psylliumfrön i maten och till och med köpt droppar på apoteket, men det funkar inte varje gång. Så för mig har det varit en nackdel.
    Letar man på nätet efter LCHF recept finns det hur många bra som helst. Jag är så glad och nöjd så det väger upp mitt lilla obehag på toan

• CamillaS81

Jag har samma symptom,uppsvälld mage,gasig och molande värk efter matintag. Alltid på kvällen. Jag fick diagnosen IBS, irreterad tarm. Läkaren kunde inte säga vad jag skulle göra åt det. Och min sambo kommer inte tillåta mig äta LCHF,han är väldigt väldigt intresserad utav näringslära och hur kroppens alla system fungerar. Han sitter och läser kurslitteraturen till de som läser till dietister på engelska!! Bara för att han är intresserad..Men det skulle vara intressant att testa. Någon som har någon bar sida där det står mer ingående om LCHF,varför man ska äta enligt det när man har dessa problem så att jag kan visa honom

• Angelica77

Camilla:

www.kolhydrater.ifokus.se

Där kan du läsa en massa om vad du kan äta och inte bör äta så mkt av. En massa recept och folk (både gamla och unga) som kan vägleda och ge tips. Där finns även doktorer som man kan ställa frågor till.

Förstår att din sambo skulle ställa sig tvivelaktig till kosten då många i min närhet är likadana. Svärmor är väl mest bekymrad och tycker att det är livsfarligt att inte äta kolhydrater.

Lider liksom dig av bullrig mage, kramper, gaser, värk mm och har blivit så hjälp på bara några dagar.
    Och man kan ju faktiskt testa sig fram i början och äta en viss del kolisar. Jag äter fortfarande mkt grönsaker, broccoli, nåt knäckebröd ibland, flatbröd, mkt mejeriprodukter och mörk choklad. Och därigenom får jag i mig kolhydrater. Sen finns det dom som är jättestrikta.
    Men din mage skulle förmodligen må betydligt bättre bara man slutar med bröd, pasta, ris, mjöl, socker, bulgur mm. Och jag lovar - Godare mat att äta får man nästan leta efter

Svar på tråden Uppsvälld mage