Inlägg från: Saxe |Visa alla inlägg
  • Saxe

Oliv eller Citrusträd?

Jag fick ett stort och fint citrusträd för 1 ½ år sedan, och än lever det...! Det trivs underbart bra ute på balkongen hela den varma säsongen, klarar ganska kalla kvällar också. Problemen är ju inne på vintern/tidig vår. Jag höll på att ta död på trädet förra året innan jag började "bada" hela trädet, dvs låta det stå i jättemycket vatten en stund och sedan låta rinna av, och så duschar jag bladen med vatten också. Då verkar trädet trivas fint, och jag såg i morse att det börjar komma lite blommor också! Blommorna doftar ljuvligt, och det är jättekul när man lyckas få lite nya frukter på trädet. Jag har bara lyckats få en enda citron att växa till sig ordentligt, men det beror nog också på den tråkiga sommaren förra året då det var lite lite sol.

• Saxe

Men mitt citronträd är jättehäftigt! Citronerna som satt på trädet när jag fick det för mer än ett år sedan har suttit kvar hela tiden tills nu, och det är många som varit framme och klämt på dem och undrat om det är fejk. Visst tappar det blad, men så länge man vattnar ordenligt så ser det jättefint ut.

Svar på tråden Oliv eller Citrusträd?