• Emsebamse

Waldorf, Montessori eller vanligt dagis?

Vi ska flytta i juni. I området vi kommer att bo finns det en Montessori förskola, en Waldorf och en vanlig kommunal. Jag och sambon sitter och funderar på vilken förskola vi vill att sonen ska gå på. Jag har ett litet hum om vad de olika "lärorna" går ut på men ingen djupare kunskap. Någon som har erfarenhet av de olika förskolorna? Bra eller dåliga erfarenheter?

• Svar på tråden Waldorf, Montessori eller vanligt dagis?
  • ballerinamuffins

Montissori är mer byggd på att barnen ska klara av så pass mycket själv. de går mycket på deras utveckling, vilket ja tycker är jätte bra. Waldorf har ja inte hört talas om.
    "vanlig" förskola är osså bra fast där är det oftast fler barn och inte så mycket för det egna utvecklingen om du förstår. Be om att få komma och kolla på de olika förskolorna och be om informations blad så kan ni själva bestämma vilket,
    Men själv är jag för montisorri. tyvärr bor vi för långt ifrån vår så vi får inte ha sonen där.

• Emsebamse

Sonen går nu på en "vanlig" förskola. Det går jättebra och personalen är hur bra som helst. Jag tycker att de verkligen engagerar sig, dock tycker jag att det är lite för många barn på avdelningen. 15 barn i åldern 1-1,5 år på 3 fröknar.
    För mig är det jätteviktigt att personalen trivs och är engagerade i barnen. Det lutar lite åt Montessori. Vi får helt enkelt åka och "intervjua" personalen när vi besöker de olika förskolorna.

• The Fairy

Vi é oxå lite nyfikna på Montessori.

Puffar lite och hoppas det är fler med erfarenheter kring de olika skolorna som vill svara på TS!

• petsod

Vi har sedan ett år tillbaks vår dotter på montessori-förskola och är SUPERNÖJDA.
    Det är en barngrupp på 10 barn, 1-3 år (ej alla heltid) och 3 fröknar på heltid. Det är en väldigt lugn och harmonisk stämning och man känner verkligen att ens barn blir "sett".

Lite typiskt för montessori:

* Inte mycket skrik och stoj inomhus, det ska vara bra arbetsro
    * Alla möbler är i barnens höjd
    * De äter på riktiga tallrikar och dricker ur glas
    * Man får duka bort själv och hjälpa till att torka borden
    * Det finns pekkort för de barn som inte kan prata så att det kan visa vad de vill leka med
    * Man avbryter inte för samlingar, fruktstud utan barnen får hämta själva när det passar dem
    * Barnens intressen tas tillvara på. Vill ett barn leka med vatten en fm så får h*n det
    * I barngruppen 3-5 jobbar man mycket med matematik, världskartan, läsa osv.

Säger som jag brukar, montessori passar alla barn men inte alla föräldrar.

• petsod

Konstigt att en tråd bara dör efter att flera har puffat, tråkigt!!!!

• pepparkaksgumma

Hej!
    Det skiljer jättemycket mellan olika förskolor, själv arbetar jag på Montessoriförskola och trivs väldigt bra med det. Det finns superbra montessoriförskolor och alldeles förfärliga, det finns superbra kommunala förskolor och alldeles förfärliga. De waldorfförskolor jag sett har jag tyckt alla var förfärliga, tyvärr... Det finns väldigt många tolkningar ialla fall om montessoripedagogiken, så hur verksamheten ser ut är mycket upp till pedagogerna. En del montessori säger att de tillämpar valfrihet, men i princip har de bara montessorimaterialet att välja på, inga förutsättningar för rollek.
    Därför råder jag er att besöka alla förskolorna och prata med pedagogerna, så får ni nog en bättre uppfattning om vad som passar er bäst. Ett tips på mer info om montessori: www.montessoriforbundet.a.se

• Emsebamse

Ingen här med erfarenhet av Waldorfförskola?

• Maisie

Jag har inte tid till att skriva ett långt inlägg men jag är lite undrande till det här:

"De äter på riktiga tallrikar och dricker ur glas"

Var gör man inte det? Ingen förskola jag arbetat på under 15 år har haft något annat än riktiga glas, tallrikar och bestick. Inte ens på småbarnsavdelningarna används något annat än porslinstallrikar och metallbestick, även om nu de allra minsta kanske har pipmugg.

• Ninalu

Nyfiken på vad som var så förfärligt med de Waldorfskolor du sett?

pepparkaksgumma skrev 2008-03-06 15:36:13 följande:
    Hej!Det skiljer jättemycket mellan olika förskolor, själv arbetar jag på Montessoriförskola och trivs väldigt bra med det. Det finns superbra montessoriförskolor och alldeles förfärliga, det finns superbra kommunala förskolor och alldeles förfärliga. De waldorfförskolor jag sett har jag tyckt alla var förfärliga, tyvärr... Det finns väldigt många tolkningar ialla fall om montessoripedagogiken, så hur verksamheten ser ut är mycket upp till pedagogerna. En del montessori säger att de tillämpar valfrihet, men i princip har de bara montessorimaterialet att välja på, inga förutsättningar för rollek. Därför råder jag er att besöka alla förskolorna och prata med pedagogerna, så får ni nog en bättre uppfattning om vad som passar er bäst. Ett tips på mer info om montessori: www.montessoriforbundet.a.se
  • pepparkaksgumma
    Ninalu skrev 2008-03-06 16:37:34 följande:
    Nyfiken på vad som var så förfärligt med de Waldorfskolor du sett?
    Pedagogerna satt för sig själv och slipade på träbitar, barnen var för sig själv, några barn satt helt stilla och titta framför sig, ett barn satt och bankade två träpinnar ihop ungefär hela tiden vi var där (inget givande för en treåring tycker jag), ett barn körde runt med en träbil. I princip fanns det inga leksaker, de fick inte ha kläder med något som helst tryck på, inga speglar, väldigt sunkig miljö, smutsigt och ritat på väggarna...
  • Ninalu
    Svar på #11
    Men herregud, är du säker på att du var på en förskola och inte ett mentalsjukhus? Det låter ju helt bissart. Anledningen till att jag frågar är att jag är nyfiken på waldorf; tycker det låter som de har många fördelar. Men har också hört en del negativt. Dock inte fullt så nattsvart som den bild du målar upp.
    pepparkaksgumma skrev 2008-03-06 19:52:39 följande:
    Pedagogerna satt för sig själv och slipade på träbitar, barnen var för sig själv, några barn satt helt stilla och titta framför sig, ett barn satt och bankade två träpinnar ihop ungefär hela tiden vi var där (inget givande för en treåring tycker jag), ett barn körde runt med en träbil. I princip fanns det inga leksaker, de fick inte ha kläder med något som helst tryck på, inga speglar, väldigt sunkig miljö, smutsigt och ritat på väggarna...
  • danitra
    pepparkaksgumma skrev 2008-03-06 19:52:39 följande:
    Hmm, så såg inte den Waldorfförskola ut som jag ha besökt.

Den var färgglad men avvskalad. Leksakerna bestod av skynken, träklossar och liknande. Mycket för att barnen själva ska kunna bestämma vad det ska vara - alltså inte så mycket "färdiga" leksaker.

Mycket fokus på sång och musik, även de minsta får spela instrument, mycket utomhusvistelse med egen odling.
  • petsod

Maisie: Jag har också jobbat på förskolor och det är ingen självklarhet att man har "riktiga tallrikar". Det är väl ingen stor sak i sig men det gör att barnen känner lite ansvar för/ och känner sig stora. Montessori bygger mycket på att ge barnen självförtroende och visa dem att de kan själva.

Du jobbar inte på montessori-fs förmodar jag???

• Maisie

Nej jag arbetar på en privat förskola men har tidigare arbetat på 3 olika kommunala förskolor. När jag började arbeta så hoppade jag runt som springvikarie och jag har in på ett enda ställe som inte hade vanliga glas och tallrikar. Som sagt under 15 års arbete har jag alldrig stött på en förskola med något annat än riktiga glas, tallrikar och bestick

Att duka, ta på sig själv, lämna fruktkorgen i köket, hjälpa varandra, städa efter sig, bre sin smörgås, ta upp mat, duka av, skrapa tallriken osv är ju saker som vi har låtit barnen göra på alla förskolor jag arbetat på. Lite beroende på hur lokaler och liknande har sett ut har vissa uppgifter fallit ifrån och andra tillkommit. Jag har arbetat på förskolor där barnen dukat, välkommnat barnen till bordet och presenterat vad som serverades. Jag kan ju inte tycka att montessori är bättre på ge barnen självförtroende än andra pedagogiker utan något som alla pedagogiker betonar. Alla pedagogiker vill ju ge barnen en bra start i livet och utveckla dem. Däremot så finns det pedagoger som inte gör ett bra arbete och dessa pedagoger finns inom alla inriktningar. Montessori är en bra pedagogik men det mesta som du berättar om gör även vi som arbetar med traditionell svensk förskolepedagogik.

Jag har inget emot montessori medan waldorf är jag tveksam till mest beroende på filosofin bakom waldorf. Verksamheten kan vara bra men jag kan inte acceptera deras filosofi. Att du säger "Säger som jag brukar, montessori passar alla barn men inte alla föräldrar." reagerar jag kraftigt på för jag tror mer på individen än så. Jag tror nämligen inte att det finns någon pedagogik som passar alla och att påstå att en pedagogik är "lösningen" känns för mig fanatiskt och fundamentalistiskt. Jag känner montessori pedagoger som säger att montessoripedagogiken passar de flesta men inte alla. En av dem har valt att inte sätta sitt barn på montessoriförskola för att montessori inte passar hennes barn.

• petsod

Maisie: Jag har inte sagt något om waldorf, vet inget om det mer än att det känns flummigt.
    Jag har heller inte skrivit något om "en lösning" osv. Snälla, håll isär inläggen.

TS vill veta lite om montessori och jag berättar bara hur det är på VÅR fs, sorry.

Varför jag skriver "som jag brukar säga" är för att man får frågan ganska ofta om varför man har sitt barn på monressori och jag tycker faktiskt att det stämmer ganska bra med att de flesta barn skulle trivas på montessori men att det är de vuxna som har förutfattande meningar.

Jag bryr mig inte om vad som görs/inte görs på andra fs då huvudsaken är att vår dotter trivs och utvecklas och jag kan bara säga att jag ALDRIG skulle ha mitt barn på en kommunal fs.
    Det oengagemang och likgiltighet jag såg på de kommunala fs jag trots allt besökte vill jag inte utsätta min dotter för.

• Maisie
    petsod skrev 2008-03-07 11:50:04 följande:
    Varför jag skriver "som jag brukar säga" är för att man får frågan ganska ofta om varför man har sitt barn på monressori och jag tycker faktiskt att det stämmer ganska bra med att de flesta barn skulle trivas på montessori men att det är de vuxna som har förutfattande meningar.
    Det du skriver här har jag inga problem med. Jag tror även att de flesta barn skulle trivas på en bra montessoriförskola men det var inte det du sa första gången och inte det jag vände mig emot. Du sa att montessori passar ALLA barn. Min tolkning av din text var att om man kan påstå att en pedagogik är den ultimata och passar alla så är det på det sättet alla förskolor skulle se ut ergo: en "lösning". Nu när du ändrat från alla till de flesta så tolkar jag inte längre texten så.

Själv så håller jag med pepparkaksgumman att det finns bra och dåliga förkolor oavsett val av pedagogik eller ägarform.
  • petsod

Pust, att ALLA diskusioner ska bli så disikerade av vissa gör att man ibland inte orkar med detta forum. Nu tar jag helg.

• guldplutt

håller med om att det finns bra och dåliga fsk inom alla pedagogiker. det är viktigt att besöka de ställen som finns och bilda sig en uppfattning på plats innan man väljer.

jag har alltid gillat montessori, både jag och min syster gick på det själv. vår dotter går nu däremot på en vanlig kommunal fsk, i en utegrupp. det passar henne super. valet föll främst på denna fsk pga läget, men hon har det jättebra där och utegruppen tror jag passar henne jättebra. hon är väldigt fysiskt aktiv, och det är väl det enda min erfarenhet säger om Montessori, att det kanske lite bättre passar barn som mer gillar att sitta och pyssla större del av tiden än att busa i trädgården snarare än tvärtom. (även om de pysslar på dotterns utedagis också, såklart)

waldorf har jag inte blykoll på, men har också fått lite flummig uppfattning om det. mkt att allt ska vara så fritt och styrt efter barnens egna behov och önskemål, tex i skolorna så får de ta rast när de själva känner för det, jobba med vad de själva känner för vid olika tillfällen. känner kanske att det är en positiv bild till en viss gräns, men lite struktur är enligt mig inte fel - världen ser ju annars väldigt annorlunda ut när man väl kommer ut i den!

• Hera

Jag har min dotter på waldorf och är mycket, mycket nöjd. Jag är inte alltför inläst på pedagogiken och är heller ingen antroposofgalning men tror på hur man behandlar barn. Devisen till viss mån är att "man inte stör det barn som leker". Barnen får vara barn och man bedriver ingen undervisning av typen läsning, siffor etc. Min dotter som är ganska intellektuellt orienterad, reflekterande och logisk, mår väldigt mycket bättre på waldorfdagiset. Hon gick på ett mycket bra kommunalt dagis med engagerad och duktig personal men waldorfdagiset är i en annan liga för att uttrycka det milt. Miljön är lugn och befriad från grälla platsleksaker. Leksaker finns naturligtvis men är inte "färdiga" utan ska locka fram barnets egna fantasier. Barnen är ute och nära naturen på något sätt. En händelse som jag tycker är ganska talande för min dotters dagis är förhållandet till lucia. Luciatåg hade man men FÖR barnen. Jag har alltid tidigare tyckt det var bedårande med små barn i luciakläder men faktum är att alla barn långifrån tycker det är så roligt. Hur många föräldrar får inte springa fram och ta hand om en förskräckt telning som är alldeles bländad av fotoblixtar? Min dotter pratade länge om hur de fick sitta på sina fårskinnsfällar på golvet med tända ljus och lussekatter medan luciatåget sjöng för bara barnen. Högtiden blev för barnen, inte för föräldrarna.

Svar på tråden Waldorf, Montessori eller vanligt dagis?