Inlägg från: sydneygirl |Visa alla inlägg
  • sydneygirl

Problem med katt

Liten Björn skrev 2008-03-04 21:58:21 följande:
    Min katt gör precis likadant och han är kastrerad. Han attakerar om man skäller på honom för att han klöser på sofforna eller vad som helst. Han släpper inte taget heller och om man putter bort honom så tar han bara sats och hoppar på igen, så man får allt ge honom en snyting ibland för att han ska släppa(inte så hårt naturligtvis)eller spraya honom med vattenflaskan om jag har den i närheten.Pratade med en veterinär om det här och de sa att det är helt normalt i den åldern, det är vanligt tonårstrots.
    Min ena katt kunde ibland bli "övertänd" eller hur man nu ska säga och attackera. Hon attackerade bara mig och bara mina ben när jag inte hade byxor på på kvällen. Böjde jag mig ner attackerade hon armen istället. Nu efter att vi skaffat en kattkompis så har hon iofs bara gjort det några enstaka gånger.

Men de få gånger de hänt efter att lillkatten flyttade in så gör jag precis som Ceasar Millan gör med hundarna. Låter konstigt kanske, men det fungerar. Jag greppar helt sonika katten och håller nere henne på golvet, liggandes på sidan. Inte hårt, men så fort hon försöker ta sig loss så hårdnar greppet lite. Sen får hon ligga så tills hon lugnat ner sig och öronen inte pekar bakåt längre och den skarpa andningen upphört.

Nu har hon inte gjort något på säkert 4-5 månader.

Nu vet jag ju inte om detta funkar på din katt, kanske är han för uppjagad eller för inne i attacken för att han ska låta sig hållas nere. Är ju helt olika hur katter är.
Svar på tråden Problem med katt