• Björkeli

Någon som utbildar sig på Högskola genom att läsa kurser istället för program?

Hej!

Just nu läser jag en 30p kurs på distans och arbetar samtidigt men funderar på att till HT-08 alt VT-09 studera på heltid och ta tjänstledigt.

Men jag hittar inget program som jag riktigt vill läsa, utan hittar istället kurser som jag gillar. Min inriktning nu är adm ledarskap inom vårdsektorn och ska fortsätta med det på distans men funderar på Arbetsvetenskap på dagtid, heltid.

Är det max 45p per termin som man får läsa?
    Tror ni det är svårare att få jobb pga att man "kursar" ihop en utbildning?
    Någon som erfarenhet av det och hur gick det sen?

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Någon som utbildar sig på Högskola genom att läsa kurser istället för program?
  • Björkeli

serenity: Hej. Vill du berätta lite om vad du har läst, hur många poäng osv?

• Strandängen

jag har läst 120 poäng, men det gamla poängsystemet. har en kandidat examen med andra ord.
    jag har psykologi som huvudämne 60 poäng. sen har jag läst bl.a. samtalsmetodik, socialpsykologi, sociologi mm

• Björkeli

serenity: Tack för hjälpen! Vad arbetar du med?

• Strandängen

just nu jobbar jag med personer med psykiska funktionshinder, som scizofreni, psykos och sånt.
    har även jobbat inom kriminalvården där de gärna ser att man har beteendevetenskalig utbildning.

vad vill du jobba med i framtiden?

• Björkeli

Vad intressant!

Jag vill rikta in mig på ledarskap, att arbeta med personalfrågor, utveckling osv. Inom vårdsektorn... trivs bra inom äldrevården som jag arbetar nu men vill utvecklas och gå vidare.

Tack snälla för din hjälp.

• Earth Angel

Hepp! Jag läser fristående kurser för att tillslut bli beteendevetare. Just nu läser jag 30 hp sociologi och 30 hp psykologi.

• Zofye

Åh, vilken bra tråd för mig!
    Jag vet inte riktigt vad jag vill arbeta med och funderar därför på att läsa fristående kurser.. Och kanske hitta mitt yrke på vägen så att säga. Måste dock läsa 700p på komvux för att få behörighet så man kanske hunnit bestämma sig under den tiden

• Björkeli

Earth Angel: Är det på halvfart du läser båda 30p kurserna?

Följer du något programs kursupplägg eller komponerar du ihop efter eget tycke?

Jag kommer när jag är färdig att ha 180p men de kurspoängen följer inte något program. Är det dumt kanske?

Har tänkt att läsa:

Arbetsvetenskap 90p totalt
    Vård&Omsorgs adm 60p totalt (snart läst 30p av dem)
    Arbetsrätt 15 p (sommarkurs nu till sommaren)
    HR i teori och praktik 15p

Svar på tråden Någon som utbildar sig på Högskola genom att läsa kurser istället för program?