Jag har, ända sedan jag flyttade hemifrån för 7 år sedan, lyckats hålla mina matkostnader nere. De första två åren handlade jag för 100-120 kr/ vecka, alltså c:a 500 kr/mån. Det går om man äter mycket rotfrukter och potatis, sällan kött och aldrig något färdiglagat eller halvfabrikat. Ibland åt jag lunch ute, men för högst 200 kr/mån.
I takt med att jag min ekonomi förbättrades, jag blev sambo och gifte mig så har mina matkostnader ökat. Nu storhandlar jag och min man varnannan vecka för c:a 700 kr, alltså 1400/mån. Därutöver kanske vi kompletteringshandlar lite. Sammanlagt handlar vi för högst 1700-1800/mån. Det handlar nog mest om att vi äter nyttig, hemlagad mat. Sällan korv och feta rätter med ost eller grädde. Köper grönsaker efter säsong. Skulle aldrig tänka mig att köpa paprika för 40 kr/kg eller tomater för 35 kr/kg.
Äter ibland nötkött, men på Willys där vi handlar, kan man få fint kött för 60 kr/kg. Det ger "mycket nytta för pengarna", till skillnad från t.ex. korv som är billigare men mest ger tomma kalorier.
Det bästa tipset för att hålla nere matkostnaderna är nog om man äter genomtänkt och gör upp en veckomatsedel, tar med matlåda till jobbet samt bakar bröd själv och avstår från halvfabrikat.