• Kajsan

Matkonto/månad?

Har funderat lite kring vad man skulle beräkna sin matkostnad till.
    Det vore ju bra om man la upp en budget och satte in en viss summa pengar enbart för det.
    vad beräknar ni er matkostnad till/månad.
    Och hur många personer är ni då i familjen?
    Vi funderar på att storhandla för 2000 kr och sedan ha 1000 kr kvar till snabbinköp, färdigmat(pizza etc) på 2 personer.
    Låter det bra?
    Det gör ju då inget om det blir mat eller pengar kvar till nästa månad.

• Svar på tråden Matkonto/månad?
  • Jennie80

Vi lägger ca 2500/ månad.
    Då månadshandlar vi på Willy`s, och eftersom jag jobbar där blir det så att jag kompleteringshandlar där med. Mycket frukt och grönt. Mycket lite kött, men massor med fick och skaldjur...

• bohusläntös

Vi har ett matkonto på ca 3000:-/mån för 2 pers. Då äter vi ute i snitt 1 gång/mån. Sambon vill inte ha lagad mat med sig till jobbet (han tycker det blir för mastigt) så det brukar bli panpizza och/eller pirog. Jag är inte så överdrivet förtjust i att laga mat, speciellt inte åt mig själv på kvällarna när sambon jobbar så då blir det mest kall mat som t ex tonfisksallad. Vet att detta måste ändras den dagen vi förhoppningsvis får en bebbe men då kommer det bli mycket roligare också för då har man den lill* som behöver mat.

Vi brukar förresten storhandla torrvaror och annat oömtåligt en gång i månaden och därefter köper vi bröd, mjölk, margarin o dyl med jämna mellanrum.

• Jossan

denna månad blir vårt matkonto 1000kr....
    då är vi 2 vuxna 3 katter och så finns det 2 barn 3 dagar/v

kram J

• MuminMy

Vi sätter in 3000:- på MedMera-kortet varje månad. Det räcker till mat, hygien, djurmat och ibland slinker det ner någon blomma eller något verktyg oxå

Vi handlar inte snålt, dvs, vi köper svenskt kött, ekologiska varor och hellre "gott" än "billigt".

Vi äter båda på lunchrestaurang varje dag, jag har subventionerad lunch så kostnaden blir ca 40:- / dag, min man äter för 60:- / dag (dvs 2000:- / månad för oss två)

Vi är två vuxna och två katter i hushållet.
    /my

• miya

Skulle tippa på att vi hamnar på min 5000 kr /mån, men så äter vi mycket kött och färska grönsaker och det blir ju mer småhandling just med frukt och grönt.
    Men i det har jag räknat in blöjor och välling.
    Vi är fyra personer än så länge...

• Tezz72

Ojdå! Då måste vi verkligen snåla! Vårat matkonto hamnar på 1500 kr per månad, då är det blöjor,mat,hygienartiklar men då storhandlar vi på COOP och WILLYS!!! Men så är vi bara tre varannan vecka och sju varannan vecka!! Alltså vi är 3 vuxna och 5 barn!!!!

• Pompelipossa

2-3000 kr/månaden på två vuxna och en katt. Handlar mer gott än billigt, svenskat kött, god ost och färskt bröd från bageriet, samt mycket frukt o grönt. Storhandlar 1 gng/månad, och färskvaror när det behövs. Går definitivt att pressa, men vill inte. Inte än... :) När vi blir 2 vuxna, en liten o en katt så pressar jag nog kostnaderna o letar lite mer billigt... ;)

• Petronilla

Vi har valt att ta bort bilen från vår budget och har nu ingen vilket
    gör det svårt att storhandla och då valde vi att skaffa ett coopkort som
    vi använder i vår lokala affär.

Vi sätter in 2500 på det kortet och det ska räcka hela månaden och
    det brukar hålla. sen lägger jag undan 1000 kronor på jobbet som
    räcker till mina luncher. Sambon har avdrag på sin lön för sina luncher.

Så totalt äter vi för ca 4000 per månad och då ingår hygienartiklar.

• sundborn

Jag har, ända sedan jag flyttade hemifrån för 7 år sedan, lyckats hålla mina matkostnader nere. De första två åren handlade jag för 100-120 kr/ vecka, alltså c:a 500 kr/mån. Det går om man äter mycket rotfrukter och potatis, sällan kött och aldrig något färdiglagat eller halvfabrikat. Ibland åt jag lunch ute, men för högst 200 kr/mån.
    I takt med att jag min ekonomi förbättrades, jag blev sambo och gifte mig så har mina matkostnader ökat. Nu storhandlar jag och min man varnannan vecka för c:a 700 kr, alltså 1400/mån. Därutöver kanske vi kompletteringshandlar lite. Sammanlagt handlar vi för högst 1700-1800/mån. Det handlar nog mest om att vi äter nyttig, hemlagad mat. Sällan korv och feta rätter med ost eller grädde. Köper grönsaker efter säsong. Skulle aldrig tänka mig att köpa paprika för 40 kr/kg eller tomater för 35 kr/kg.
    Äter ibland nötkött, men på Willys där vi handlar, kan man få fint kött för 60 kr/kg. Det ger "mycket nytta för pengarna", till skillnad från t.ex. korv som är billigare men mest ger tomma kalorier.

Det bästa tipset för att hålla nere matkostnaderna är nog om man äter genomtänkt och gör upp en veckomatsedel, tar med matlåda till jobbet samt bakar bröd själv och avstår från halvfabrikat.

• Anna76

Jag har ca 1000:-/ mån + ev. luncher "ute". Då ingår allt (som finns på ica), mat, schampo, tvättmedel, ob osv. Jag brukar inte snåla utan köper det jag vill ha; kött, fisk, apelsinjuice (aldrig "oblandad", blä!). Kort sagt, allt jag vill. Det brukar räcka precis.

Svar på tråden Matkonto/månad?