• jeawa

Medie-och kommunikationsvetenskap eller beteendevetenskp???

Usch vad svårt det är att välja!
    Jag vill läsa antingen MKV eller beteendevetenskap men kan inte bestämma mig. Det är så mycket som spelar in.
    En stor och viktig fråga för mig är hur chanserna till jobb ser ut.

Något som har läst någon av dessa två utbildningar? Jag vill veta allt och lite till!

En annan sak, är statistiken och sannolikhetsläran svår när det gäller beteendevetenskap? Lite orolig för det...

Vore så tacksam om någon ville svara...

• Svar på tråden Medie-och kommunikationsvetenskap eller beteendevetenskp???
  • Trinity78

Jag har läst MKV och jag vet hur tuff arbetsmarknaden är. (Vet dock inte hur den ser ut för beteendevetare)

To fail is to successfully learn what doesn't work
  • Strandängen

jag har läst till beteendevetare och jag har inte haft problem att få jobb...
    statistiken och sannorlikhetsläran tyckte jag inte va så svår, men det är ju olika från person till person...

• jeawa

Tack för era svar!
    Känns ganska osäkert att välja MKV... jag vill gå båda utbildningarna lika mycket tror jag men om det är svårt med jobb när man gått MKV kanske det blir beteendevetenskap. Är som sagt lite orolig för statistik mm. Är urusel på matte men sannolikhetslära och statistik kanske inte är som att räkna "vanlig" matte?

serenity82 : Om du vill får du väldigt gärna berätta mer om utbildningen och vad du jobbar med.

Alla andra som har gått någon av utbildningarna eller funderar på att göra det får gärna skriva. Alla "tips" mm mottages tacksamt.

• Strandängen

TS:
    beror mycket på vilket huvudämne du väljer hur din utbildning blir utformad. jag valde huvudämne psykologi. man kan även välja ex. sociologi, pedagogik eller socialatropologi som huvudämne.

jag har valt att läsa extra mycket psykologi, förutom de 60 poäng (gamla systemet) "vanliga" psykologin jag valde.
    jag har även läst socialpsykologi och genuspsykologi. även läst lite samtalsmetodik och sociologi bl.a.

statistisken och sannorlikhetsläran är ju mycket matte så att säga. men det handlar mycket om att stoppa in siffror i olika formler. och man använder sig ju av miniräknare. vet att det fanns folk som tyckte det va svårt och jobbigt. men går man i en bra "klass" så brukar det lösa sig genom att man pluggar tillsammans med de andra. har man bara fått igång "tänket" så tror jag man fixar det!
    så är det alltid, nåt under utbildningen som man tycker är svårt! men så är det för alla, finns ju alltid omtenta om man inte klarar det första gången.

jag har jobbat med autitiska barn på en skola som resurs, jobbat som kriminalvårdare och nu jobbar jag som boendestödjare för psykiskt funktionshindrade personer.

jag tycker det känns bra att samla på sig arbetslivserfarenhet och inte bara ha en massa poäng från universitetet.

i framtiden skulle jag vilja jobba med behandling av barn och ungdomar som är på väg att hamna snett i samhället.

har du fler frågor så ska jag försöka svara på dom. =)

• jeawa

Det låter jättespännande men matten skrämmer mig verkligen. Kan knappt hjälpa min 9-åriga son med matten...Får väl försöka klara av den kursen på något vis.
    Jag skulle gärna vilja jobba inom kriminalvården/frivården och tror att ubildningen skulle passa bra.Är lite inne på sociologi..
    Är det bara en kurs eller flera som innehåller matte?

Trinity78:
    Vad tyckte du om utbildningen MKV? Vad kan man jobba med?

Tacksam för alla svar.

• Pumpkin

Jag har läst ett år på MKV och tyckte det var jätteroligt! Dock så slutade jag eftersom jag insåg hur svårt det är att få jobb efteråt, speciellt om man som jag vill jobba med skrivande journalistik.

Har nu bestämt mig för att börja läsa beteendevetenskap till våren

• Trinity78
    jeawa skrev 2008-03-05 08:58:56 följande:
    Trinity78:Vad tyckte du om utbildningen MKV? Vad kan man jobba med?
    Jag trivdes väldigt bra med min utbildning  Så här säger min skola om yrkesområden:

Efter avslutade studier finns möjligheter att arbeta i huvudsak inom områdena information, marknadsföring eller journalistik. Arbetsuppgifterna kan t.ex. bestå i att analysera informationsbehov, planera och genomföra olika informationskampanjer, producera informationsmaterial för olika medier, som t.ex. radio, TV, Internet och tidningar. Att ansvara för personaltidningar, webbsidor, trycksaker, massmediekontakter, mässor, utställningar är andra intressanta arbetsuppgifter.

Våra tidigare studenter återfinns inom flera verksamhetsfält och efterfrågas inom företag, myndigheter och organisationer. De har anställningar som informatörer, redaktörer, projektledare, redigerare, marknadskommunikatörer, webbmasters m.m. MKV-utbildningen vid HLK har utvecklats kontinuerligt under cirka 30 år.  

http://www.hlk.hj.se/doc/257

To fail is to successfully learn what doesn't work
  • jeawa

Medie- och kommunikationsvetenskap låter så roligt men frågan är om det är värt det om arbetsmarknaden är så svår.
    Jag resonerar nog såhär:

*Jag måste välja utbildning efter intresse och läsa det som intresserar mig och verkar roligt.

*Jag ska alltså inte välja ett yrke jag absolut inte vill hålla på med bara för att det finns ett stort behov på arbetsmarknaden.

*Bättre möjligheter till ett bra jobb om man har högskoleutbildning, även om det inte är exakt det jobb jag utbildat mig för.

*Alternativet är att fortsätta som undersköterska, vilket jag aldrig skulle överväga!

Vad tycker ni om mitt resonemang?
    Jag tror att det lutar åt MKV och ska jag vara ärlig så är det nog så att matematiken i beteendevetenskapen har hjälpt till att puffa mig mot det beslutet...

Gärna mer tips, råd och åsikter.

• jeawa

Bonanza: Tack för svaret.Jag hade fick med nöd och näppe 2:a i allmän matte på gymnasiet..Tänk om jag inte klarar det?
    Vilket enormt självförtroende jag har...
    Kanske är arbetsmarknaden för beteendevetare bättre, kanske är en bredare utbildning med större möjlighet till jobb.
    Åhh jag velar fram och tillbaka.

Vad jobbar du med idag? Har du haft nytta av din utbildning när det gäller jobb?
    Vad tyckte du om utbildningen?

• skrivmaskin

Sedan är ju frågan VAR du tänkt läsa? Själv läste jag MKV fyra år i Växjö, vilket kasst sett var bortkastad tid. Det är enormt mycket teori där, och efter avslutad utbildning är man nästan tvungen att läsa vidare någon kurs för att få mer på fötterna. Medan till exempel Halmstad har mycket praktiska inslag i utbildningen.

Samtidigt tycker jag inte du ska låta arbetsmarknaden stoppa dig. Jag pluggade vidare till journalist efter Växjöåren trots att det finns noll chanser där egentligen :) En utbildning kan ju aldrig någon ta ifrån dig! Sen får vi väl hoppas att några väljer att gå i pension... Snart... :)

Skjut inte upp sådant till i morgon som precis lika gärna kan skjutas upp till i övermorgon
  • jeawa

Jag ska läsa i Linköping och det är fristående kurser. MKV 1-2 60 hp.MKV 3 30 hp. Jag har efter den här terminen 60 hp inom ett helt annat område. Får se hur jag får ihop det men planen är en fil.kand till att börja med.

Några får väldigt gärna gå i pension men jag undrar hur många informatörer (mm) det finns i pensionsåldern?Känns som en relativt ung yrkesroll men jag kan ju ha fel.
    Hur har det gått för dig när det gäller jobb efter journalistutbildningen skrivmaskinen?

Tror att jag blir galen av allt ältande.För några år sedan fanns det inget jag ville plugga men nu kan jag inte ens välja mellan två!Jag kanske ska lotta fram min framtid för att komma fram till något...

Svar på tråden Medie-och kommunikationsvetenskap eller beteendevetenskp???