• ming

Kondition före eller efter styrketräning?

När jag tränar tränar jag både kondition och styrketräning (ca 30-45 min kondition och 45 min styrka), eftersom jag tycker att det ger bäst resultat.

Men jag undrar bara om man bör förlägga konditionen före eller efter styrketräningen för att få ut mesta möjliga av det hela?

• Svar på tråden Kondition före eller efter styrketräning?
  • Anamia

Styrka först och kondition sen. När man styrketränar använder man kolhydrater vilka bara kan lagra till en viss mängd. Vid konditionsträning använder kroppen först kolhydrater och sedan fett. Så de två främsta skälen till att först styrketräna är att du får mer ut av din styrketräning och att du får högre fettförbränning av konditionen.

• Yran

Håller med föregående talare. Min PT lärde mig att lyfta skrot först och för att kicka igång förbränningen kör kondition efter. Vet många som cyklar/springer till gymmet men då bygger man inga muskler.

• ming

Men åh vad bra!
    Jag hade för mig att jag hade hört/läst nånstans att man ska köra kondition efter styrka, men jag mindes inte varför och om det var så (och jag inte hade blandat ihop det).
    Skitbra, nu vet jag!
    Tack för svaren!

Svar på tråden Kondition före eller efter styrketräning?