Kaninproblem
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har en hermelinkanin, som fyller sex månader om ett par veckor. Jag köpte honom när han var fyra månader. Ända sedan han kom har han varit skygg, rädd och nervös. Eftersom jag har kaninvana sedan tidigare vet jag att man ska ta det lugnt i början, han ska vänja sig långsamt vid nya miljön. Problemet är att han verkar så rädd. Jag försöker ha honom i knät, försiktigt klappa, prata lugnt. Men han blir bara rädd och vill fly i panik. När han är ute och hoppar utanför buren, vilket han gör nästan jämt, undersöker han alla föremål men om man närmar sig blir han bara rädd och springer. Även fast jag har tagit det lugnt visar han bara rädsla och panik, till och med när man är på några meters avstånd från buren. Han visar inga tecken på nyfikenhet på vad jag gör. När jag har haft honom i knät nafsar han efter mina händer och det har hänt att han bitit i händerna eller kläderna. Vad ska jag göra? Kanske han skulle må bättre med en kompis eller bo på annat ställe bland flera kaniner? Jag vet att kaniner inte ska bo "i flock" men någon form av djursällskap kanske vore bra? Jag har funderat på att kastrera honom nu när han blir ett halvår men om det bästa är att han får flytta kanske inte det är så schysst...
Det här är verkligen inte kul. Kaniner som jag har haft tidigare har varit lite osäkra i början när de skulle vänja sig vid nytt hem, men har efter ett tag slappnat av och visat nyfikenhet och varit sociala.
Han verkar bara vilja vara ifred.
Har ni några tips eller råd? Varför visar han antingen rädsla, panik eller fara när man närmar sig eller pysslar uanför buren och sköter om honom, eller totalt ointresse? Jag vill ju att han ska må bra.