Inlägg från: Elsa73 |Visa alla inlägg
  • Elsa73

Kaninproblem

Du har redan fått jättebra råd ser jag. Jag vill pusha lite för kastrering också. Det är itne taskigt att kastrera honom, snarare tvärtom. Utan könsdriften behöver han inte vara frustrerad över att inte få utlopp för "vårkänslor" och annat...;)En del kaniner blir lite lugnare och mindre spattiga av kastrering, jag tycker du ska ge det en chans iaf.

Min kanin kom som extremt skygg hittekanin vid ca 1 års ålder. Det tog ungefär ett år av största tänkbara försiktighet innan han blev någorlunda tam. Man kunde inte alls röra honom de första månaderna, men med tiden blev han tryggare och modigare. Det var i princip alltid han som sökte kontakt och fick bestämma när det var bra. Jag såg bara till att göra mig tillgänglig så ofta som möjligt.:)

Idag blir han 9 år och är en underbar personlighet. Han får samma panik som i början om ajg lyfter upp honom eller håller honom i knäet, det spelar ingen roll hur jag gör det, så att han inte är en knäkanin har jag fått acceptera. Däremot är han väldigt kelig och kontaktsökande - när han känner för det! Kommer och puffar på mig och stoppar nosen under min hand för att bli klappad, liksom rinner ut som en liten blöt fläck på golvet och blundar och tuggar medan jag kliar honom i nacken och ibland får jag små pussar som tack.

Ge inte upp. Om du känner att du har tiden och tålamodet kan du belönas med en mysig liten vän trots allt.

Lycka till!:)

• Elsa73

Silent: good point. Låter vettigt.

• Elsa73

Kastrering går inte på försäkringen. Det var många år sedan min kanin kastrerades, men jag vill minnas att det kostade ett par hundralappar då?

Jag rekommenderar som sagt kastrering, men vill ändå nämna att det är ett något mer riskfyllt ingrepp att göra på kanin än på t.e.x. katt, eftersom kaniner och ganagare är svårare att söva och kan reagera illa på narkosen.
    Veterinärerna blir dock mer och mer insatta i smådjursmedicin så idag är det förhoppningsvis inte nån större risk längre, men välj gärna en som är van att hantera just kaniner.

Man kan behöva ha dem under lite extra uppsikt när de kommit hem efter ingreppet bara, så att de inte somnar igen.

Den egna viljan ska du nog inte räkna med försvinner vid en kastrering dock...!;)

• Elsa73

Odile: vad positivt det låter!:) Precis så började min kanin sitt kontaktsökande.
    Fortsätt så och ge inte upp även om det skulle komma bakslag ibland. Två steg fram och ett bakåt är inte ovanligt, men framåt komer man ändå!;)

Svar på tråden Kaninproblem