• Suri

Bugaboo tråden nr 13

Hej Bugaboofantaster! Kan man få ställa en fråga här? Eller flera kanske?

Åker till New York om ett par och tänkte såklart passa på att köpa mig en bugga där till typ halva priset jämfört med vad de kostar här.
    Vet ni om det är någon skilnad på de vagnarna jämfört med de som säljs här? Finns det någon scandinavisk/europeisk standard eller något liknande?

Betalar man tull/skatt om man handlar den där i butik? Jag kan ju montera den, köra den lite, packa den i väskan och säga att jag fått den? Eller hur fungerar det? Nägon här som vet?

Jättetacksam för svar!

• Suri

Nu gäller det bara att butiken har den på lager, vi är ju bara där en vecka. Kanske borde man mejla innan och kolla?

• Suri

Jaha, då gäller det bara att välja färg... Eller kanske köpa fler när man ändå har möjlighet att köpa billigt?

Ni proffs, *sitter och antecknar*, vilka tillbehör bör jag köpa till som inte ingår?

Kollade in eran bildtråd, WOW, otroligt snygga egensydda sufletter! Jätteimponerad verkligen!

• Suri

Nu gör jag som det står i TS och läser "faktabloggen". Återkommer om jag har mer frågor ändå, för ni verkar vara så snälla och svarar i alla fall!

• Suri

Hannnnah jag tänkte när jag såg bilden på din vagn "hoppas det är en liten pojk som ska få sitta i godisvagnen". Kul! Den är jättefin.

• Suri
    mallan brallan skrev 2008-04-10 20:36:08 följande:
    Angående defekta chassin å olika standard i US/EU:Jag har ju som sagt snackat en del med Neiman Marcus i NYoch senast frågade jag dom om inte dom kunde testdra i handtaget innandom sände iväg min vagn över atlanten.Då säger dom att dom inte hört talas om detta fel och att det inte fannsnågon anledning att packa upp hela vagnen för att testa ett helt handtag?! Hur skumt är inte det...?
    Håller du på att beställa från USA? Neiman Marcus, är det en butik eller en person (lite smådum fråga kanske)?
    Har de en webbsida?
  • Suri
    Suri skrev 2008-04-10 20:39:28 följande:
    Håller du på att beställa från USA? Neiman Marcus, är det en butik eller en person (lite smådum fråga kanske)?Har de en webbsida?
    Googlade själv. Hittade butiken, borde man ju vetat...800$ för en bugga. Sjukt bra pris.
  • Suri
    Fru Indosaurie skrev 2008-04-10 21:11:42 följande:
    hjälp vad billigt tullavgiften går väl däremot på 1-1500 kr eller så..
    Fast jag ska ju dit i Maj... Tänkte att om jag packar upp vagnen, monterar den och sedan stoppar den i väskan så kan jag väl bara checka in den som bagage? Eller hur fungerar det?
  • Suri

Mallan, vad hardu beställt? Vad ingår?

Jag har försökt räkna lite... Om man köper en vagn (inte silver) så går den på 5400. (Man var tvungen att köpa toppklädseln till för 99$ (om jag fattat det rätt).
    Om jag sedan köper fotmuff, solsuflett och en transportväska så blir det typ 7100kr. Känns det inte väldigt billigt. Har jag räknat fel?

Men om man behöver reklamera? Vågar man köpa vagn så långt borta?

• Suri

Tack så jättemycket mamma2003. Bra att veta!

Har kollat runt på lite andra affärer på Manhattan. En P&T kostar 2400kr... En UJ 3000kr. Jag tror hela tiden att jag räknat fel och frågar 16 årige sonen som suckar åt sin hopplösa morsa Glad

• Suri

Hur märker man att det är fel på handtaget? Märks det på en gång. Åker till USA och tänker köpa vagn där. Antar att man får montera ihop den på hotellrummet och testa så man hinner reklamera innan man åker hem i så fall.
    Något annat man ska tänka på att verkligen kolla ordemtligt? Något tillbehör som ni rekommenderar?

• Suri

Hej bugaexperter!

Har småläst i tråden lite och undrar om jag kan få ställa några små frågor? Jag är numera lycklig ägare till en helröd cameleon som jag köpt i USA. Tjohoooo!!! Den finns just nu hos mina vänner som ska ta med sig den till Sverige när de flyttar hit i sommar. Nu undrar jag om den är komlicerad att montera. Jag vill inte be dem göra det om det är knepigt, men samtidigt vill jag ju veta att den är ok innan de tar den hit till sverige. Kan man kolla handtaget utan att montera den? Vad är det man ska kolla? Är det andra saker jag bör be dem testa? Skulle verkligen vara jättetacksam för svar. Om de kommer hit med vagnen i aug och det är ngt fel på den vet jag inte vad jag gör..

Längtar efter min vagn.

• Suri
    mamma2003 skrev 2008-06-01 08:17:56 följande:
    Grattis till ett bra val av vagn! Det enda du behöver kolla är chassit och det går att göra utan att montera den. Man skall bara dra hårt i handtaget och hålla emot med en fot på mittstaget (den som slutar med en stor rund skruv på varje sida om vagnen). Om handtaget då glider upp på ena (eller båda) sidan/sidorna så är det defekt. Det skall sitta som berget då snäpfästena är stängda.Att montera vagnen är inte särskilt svårt, men det är klart att lite meck är det. Undrar om du inte skall låta bli, det blir nog lättare att transportera den om den är omonterad. Har du köpt en transportväska? Det kan jag verkligen rekommendera annars. Då ökar sannolikheten mycket för att du får hit en felfri vagn. Transportväskan kan du sen sälja här för inköpspriset skulle jag tro. Lycka till!
    Tack för jättebra svar och förklaring. Precis vad jag var ute efter. Vagnen kommer att packas och fraktas av en flytttfirma eftersom mina kompisar ska flytta hem. De tar den i sin flytt. Minsta lilla skada ersätter de. Den ska få åka båt Så jag får den inte förrens i aug, suck, men bebis kommer i oktober så jag ska väl kunna hålla mig. Kanske.

I USA tycker de att liggkorgen är såååå stor. Där ligger babysarna bara två, max tre månader i liggdelen. Usch vad många småbebisar man såg i framåtvända i obekväma  "paraplyvagnar", det såg hemskt ut.

Annars hade de flesta bugaboo i NY. Vet inte hur många vi såg. Sedan hade rätt många den "konstiga" stokkevagnen. Men den var tom dyr i  NY. Vi betalade 5400 för våran  cam. Rätt nöjd faktiskt. Slapp skatt eftersom våra vänner bor i New Jersey och frakten blir ju också gratis.
  • Suri
    fröken ida skrev 2008-06-01 09:53:32 följande:
    Jag har också köpt en bugga från USA som kommer hit med släktingar i sommar. Jag har varit så nervig över chassifelet så igår ringde min sambo till sin moster. De fick öppna paketet och dra i handtaget precis som mamma2003 beskriver. Enligt dem ska det inte vara nått problem så förhoppningsvis är det så att vagnarna från USA saknar det felet. I vart fall de man beställt inom den senaste tiden. Jag ågar iofs inte ta ut nått i förskott innan jag provat själv
    Hoppas du har rätt!
    I affären såg de väldigt frågande ut när jag nämnde chassiproblemet... Men de vill ju bara sälja tänker jag.
  • Suri
    mamma2003 skrev 2008-06-01 17:08:30 följande:
    Nu när du köper en Yankee-vagn så tänk på att svenska topptyger inte passar på din vagn. Så om du redan nu är sugen på en annan färg så passa på att köpa också det samtidigt (det är ju dessutom så billigt!). Suffletten och liggdelslocket är inga problem, det är sittdelsöverdraget som kan sakna något hål (lätt fixad av den händige) eftersom selen sitter annorlunda i USA.
    Ja, jag läste det om tygerna. Men jag köpte inget till. Hade hjärnsläpp och kunde inte välja, dessutom köpte vi så mycket annat så det fick räcka. Vi får väl åka tillbaka om något år... Tycker den röda är så fin och när jag kollar bildgalleriet blir jag såklart mer sugen på att ha en egensydd suflett. Är det någon som syr och säljer som ni vet, eller syr alla sina själv? Jag har inte sytt sedan syslöjden och det var 20 år sedan...
Svar på tråden Bugaboo tråden nr 13