• För evigt

IKEA eller Marbodal???

Vi ska bygga hus efter sommaren och håller just nu på att kolla lite på olika kök. Vi har hittat ett kök vi tycker om och det finns både på IKEA och Marbodal (snarlika). Marbodal är dock DUBBELT så dyra...därför ställer vi oss frågan - Vad är skillnaden rent allmänt? Har någon erfarenhet av de respektive köksleverantörerna tar vi tacksamt emot information och tips :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden IKEA eller Marbodal???
  • cruZZe

Skillnaden ligger mest i val av träslag skulle jag tippa på. IKEA har faktiskt mkt bra och prisvärda kök.

• För evigt

Tack för ditt svar cruZZe!
    Vi har hört mycket positivt om IKEA faktiskt, de har även utökat sitt utbud ganska mycket den senaste tiden. Vi tänkte ställa frågan till Marbodal, alltså vad de har som tex inte IKEA har, kan ju va intressant o få höra!

Har ni ett IKEA-kök?

• yakumo

ikea är bättre och billigare.
    Men om du vill ha andra mått än de som dom har på ikea så är du körd. Men dom har ju 20, 30, 40, 50, 60 och 80 cm breda stommar så det borde gå att kombinera ihopa en bra lösning.
    Ikeas blandare är dåliga, och vitvarorna är bara ok.

Vi är mycket nöjda med vårat ikea kök

• Tigerunge

Det enda jag kan komma på är att om ni säljer huset i framtiden så slår det högre i annonsen att det är ett marbodalkök än ett Ikea.
    Annars är det samma stommar har jag för mig. Nångonstans tror jag ändå att man får vad man betalar för.

• För evigt

yakumo: Tack för ditt svar :)
    Jo, det är ju måtten som vi ser som ett litet problem, om man i framtiden vill byta kök kan det vara svårt att tex hitta luckor med dessa mått på andra ställen...Me å andra sidan så kan man byta kök fler ggr om man köper ett IKEA-kök!!!( med tanke på priset alltså) men pengar är ju inte allt...kvaliteten är lika viktig för oss, det är därför vi har svårt att bestämma oss...
    Men än så länge har vi bara hört positivt om IKEA!

• För evigt

Tigerunge: Tack för ditt svar! Jag hoppas verkligen att det är så att man får vad man betalar för, men att det skulle vara så stor prisskillnad, då blir man lite misstänksam...

• cruZZe

Nej vi har ett Ballingslöv-kök.

För evigt skrev 2008-03-05 09:04:59 följande:

Tack för ditt svar cruZZe!Vi har hört mycket positivt om IKEA faktiskt, de har även utökat sitt utbud ganska mycket den senaste tiden. Vi tänkte ställa frågan till Marbodal, alltså vad de har som tex inte IKEA har, kan ju va intressant o få höra!Har ni ett IKEA-kök?
  • yakumo

Nej, man får inte vad man betalar för, inte om man ser på bara stommarna i alla fall.
    Marbodal och dom andra tillverkarna har större utbud och säljer ett helt konsept, därför är dom dyra.

Ikea har så bra priser och kvalite eftersom dom bara har ett 15 tal lucktyper och dom säljs i hela värden.

Alla tillbehör passar också helt perfekt.

Men ikeas "köksdesigners" är helt värdelösa, så man får rita själv. Eller få tips av andra köksleverantörer.

• Teschty

VI köpte på IKEA och vi e jättenöjda. Vi tog IKEA applåd, det vita och det blev över förväntan bra. Vi va lite rätta att det inte skulle bli helt 100, men fanken va snyggt det blev, till det har vi rostfria vitvaror o 4 cm bänkskiva i valnöt.
    Va var det för luckor ni funderat över på IKEA???

Alvin mammas hjärta
  • Åja81

Om jag inte har jättefel nu så tror jag faktiskt att Marbodal iallafall har gjort IKEAS kök förut...borde ju veta eftersom jag bor i Tidaholm där Marbodal håller till...

• rainbowbrite

Jag har 3 olika vänner som har ikea kök...dom rekommenderar oss att INTE köpa ikea.

lådfrontar har vart snea o lossnat flertalggr, strul med leveransen, laminatet har flagnat, luckor har flisat sig...

• yakumo

Lådfrontarna kan man justera i alla led så det kan inte vara ett problem om man ägen en skruvmejsel.

Jag har en kompis där lådfronterna har lossnat, fast då märkte vi att klåparen som installerade köket har använt helt fel skruvar (trors att det följer med en bra bruksnvisning)

Ja, ikea kan vara slarviga med leveranser har jag hört, men om man saknar nåt så är det bara att ringa så kommer dom en gång till med de nya grejerna.

Dom andra sakerna har jag inget svar på, man jag skulle aldrig köpa laminat, för om man är oförsiktig och det kommer in vatten inanför plastskicktet så sväller spånskivan och då är man körd.

rainbowbrite skrev 2008-03-06 13:48:44 följande:
    Jag har 3 olika vänner som har ikea kök...dom rekommenderar oss att INTE köpa ikea.lådfrontar har vart snea o lossnat flertalggr, strul med leveransen, laminatet har flagnat, luckor har flisat sig...
  • vargzaga

Jag skulle inte rekommendera Marbodal, för det är så dålig kvalite på deras luckor och stommar.
    Måste säga att ikea har mycket bättre kvalitet.
    Har haft båda, men har marbodal nu och det rekommenderar jag inte till nån...

• Nekka

min kille säljer kök, där kan man planera fram special lösningar.. vilket man inte kan på ikea, där har man ju bara deras standard mått och standard lösningar.. men har för mig att min kille och hans företag är snäppet billigare än marbodal men med minst lika bra kvalitet (om inte bättre).

vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i min famn....
  • Legolina

Har marbodal i fritidshuset - nästan 20 år gammalt iofs men helt kanon fortfarande (förutom att en ekskiva slagit sig)

Bygger ny villa med IKEA-kök och kan bara i nstämma att leveranserna varit struliga. Skadade saker och felaktiga ersättningsleveranser. Men de är alltid trevliga och skickar nya grejjer utan att krångla. Vi har ett tag kvar ill inflytt så att de strular och tar tid på sig rör oss inte så mycket. Bara de levererar till dörr

Vi valde IKEA för vi insåg att köket skulle bli dubbelt så dyrt med ett "märkes-kök" (tittade på myresjö-kök). Inget svårt val då notan landade på närmre 50 som det är nu (inkl vissa vitvaror)

Jag är kör i mitt nya kök men har inte hunnit prova det ännu ju - så mina åsikter är kanske inte så mycket att hänga upp sig på

Svar på tråden IKEA eller Marbodal???