• undrar

Kan det vara farligt att massera magen?

Jag är så uppsvälld och gasig i magen och brukar tycka att det känns bra när man masserar och trycker lite på magen.

Nu är jag i v 6+2 och är lite närvös över vad som finns där inne. Vill inte klämma och trycka för mycket på magen.

Kan det vara farligt att massera magen i detta skede?

• Svar på tråden Kan det vara farligt att massera magen?
  • Vanna

Inte vad jag någonsin har hört i alla fall. Fostret är ju helt skyddad i sin lilla blåsa och kan inte "klämmas"!

• Themis

Det är absolut ingen fara, det är så mycket vävnad mellan dig och det pyttelilla fostret som nu är 1 cm stort kanske.

En kollega i vecka 19 ramlade av cykeln i vinter och landade rakt på bebismagen och det hände inget då heller. (Hon hade tid bokad för UL dagen efter och läkaren sa att det var inga problem, för barnet ligger så väl skyddat i magen)

Lite äldre mödrar på jobbet sitter och diskuterar att de kunde greppa om bebins fot genom livmodern och ändra läge på den mot slutet på graviditeten utan problem, så det är verkligen en behållare som är gjord för att vara hållbar och flexibel!

• undrar

tack, då masserar jag på så gott jag kan.

• Tavi

Farligt e d nog inte. Jag brukar ligga och fila mig på magen. När mannen gör de får det babysen att slappna av......lite knäppt men det e en mysig känsla ingen stress ingenting. Passa på att njuta

• Monster

Jag har fått en del lymfa under min graviditet. Om man har gaser i tarmarna är det att rekommendera att man masserar medsols runt naveln med lite mera tryck på nedåtgående sidan. Tarmarna tycks snurra åt det hållet och då blir man snabbare av med gaserna istället för att åstadkomma mera knutar

Monstermor

Svar på tråden Kan det vara farligt att massera magen?