• Mizz Emma

Hur känns det när man har eller börjar få halsfluss?

Hur känns det att ha halsfluss eller precis i början.
    Jag jobbade i måndags och där var en av jobbkamraterna som sa att han hade halsfluss och jag bad han åka hem direkt, men han sa att det var NOG ingen fara för det började gå över men han gick runt och hostade och så. Kan jag blivit smittad kanske? Har precis som en klump i halsen och det gör ont i bröstet och uppåt när jag gäspar eller tar ett djupt andetag, gör även lite ont i halsen när jag sträcker huvudet åt vänster. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur känns det när man har eller börjar få halsfluss?
  • Hjartesjalen

Jag har haft det sa manga ggr, o det kan gora ont i halsen pa sidorna, bada el bara en. Du far oftast vita "flackar" bak pa mandlarna o kanner dig allmant skorvig i halsen, hosta kan ocksa forekomma. Feber med osv.

• Trinity78

Vilka är symptomen på tonsillit?

Ont i halsen, sväljningssmärtor (eventuellt går smärtan ut i öronen). Rodnad i halsen, förstorade mandlar, ofta med beläggningar. Feber. Förstorade lymfkörtlar på halsen. Vid den virusbetingad halsfluss kommer symptomen långsammare. Ofta är man samtidigt förkyld. Vid halsfluss orsakad av coxsackievirus kan det finnas små blåsor på mandlarna och på gomseglet. Blåsorna spricker i loppet av några dagar och det uppstår små sår. Såren kan vara mycket smärtande. Vid streptokockutlöst halsfluss har man ofta förstorade mandlar med beläggningar, intensivt rodnade slemhinnor i bakre svalget, ont i halsen hela tiden, feber och dålig andedräkt. Man kan bli rätt medtagen av sjukdomen.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3789

To fail is to successfully learn what doesn't work
  • Lekmamman

hade halsfluss i veckan och det gör skit ont!!

• Mizz Emma

tack för svaren.. ska kika i halsen nu och se om jag kan se något som inte ska vara där.. hoppas ine på det för jag har ont i halsen och är täppt i näsan från och till. Dumma arbetskamrat som går till jobb me halsfluss :p

• Eisa

Vet inte, jag sysslar inte med halsfluss och sånt.

• Eisa
    Mizz Emma skrev 2008-03-05 11:33:14 följande:
    tack för svaren.. ska kika i halsen nu och se om jag kan se något som inte ska vara där.. hoppas ine på det för jag har ont i halsen och är täppt i näsan från och till. Dumma arbetskamrat som går till jobb me halsfluss :p
    Halsfluss ger inte täppt näsa....
  • Hjartesjalen

Jo det kan det visst gora eftersom man far influensa o forkylningssymptom om man har riktigt otur.

• 88298

När jag hade halsfluss blev jag jättedålig. Var sjuk i över en månad med 40 graders feber.. Men det beror nog på att det tog så lång tid innan jag for till läkaren, jag trodde att det var en vanlig förkylning. Men tillslut när jag vaknade mitt i natten och inte kunde andas så for jag in på akuten och det var då jag jag fick reda på att det var halsfluss...

Hade så sjukt ont i halsen, och som sagt hög feber. Däremot var jag inte tät i näsan, men jag var väldigt "tjock" i halsen om du förstår vad jag menar. Halsfluss känns egentligen inte alls som den vanliga förkylnings-ontihalsen. Jag var väldigt slemmig och halsen kändes "roslig" och irriterad.

• Hjartesjalen

Jag kannde mig precis som du beskriver ocksa, men hade snuv pa det ocksa o en enorm huvudvark. Daremot hade jag inte svart att andas. Men halsfluss ska man ta pa allvar, du maste fa penecillin om jag nu stavade detta ratt haha!

• 88298

Att jag hade svårt att andas beror nog bara på att jag lämnade det obehandlat så pass länge, tar man det tidigare så undviker man nog det!
    Men TS, om du känner dig osäker så tycker jag att det är betydligt bättre att kolla upp det. För det blev som sagt inte roligt för mig...

Svar på tråden Hur känns det när man har eller börjar få halsfluss?