• isisisis

Tråd för de som gör ÄD ute i Europa

Här är alla välkomna som vill prata och byta erfarenheter om ÄD utomlands.
    En blandtråd för alla kliniker.

• Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa
  • Ceciliastockholm

isisisis - vad kul att vi fick till en allmän tråd

Cecilia 39 år
    Flera års försök naturligt
    5 inseminationer, 7 ivf
    Första ÄD i Helsingfors i april?

Hade egentligen lagt ner allt vad biologiska barn innebär och har nu stått i adoptionskö i 3 år. Men det går långsamt och det är ju barn jag vill ha. Så nu ska jag försöka med ÄD och skulle jag nu, mot all förmodan, lyckas så kanske det kan bli aktuellt med en adoption om några år istället. Vadå hybris, planera syskon redan nu

Ska flyga till Helsingfors ikväll för konsultation- och planeringsmöte på kliniken imorgon och hoppas få sätta igång direkt efter det. Kanske blir det aktuellt redan i april.

Cecilia

• isisisis

Hej på er!
    Kul ni hittar hit!
    Tjena Sleepy!

Oj vad spännande Ceciliastockholm.
    Lycka till då med allt!

Har du gjort MF utredningar och sånt?
    Kollat värden och koagulering och så?
    Det är bra om du ska göra ÄD också.
    Det är ju inte bara äggen det hänger på...

De kanske passar på i Helsingors?Är det AVA eller?

Ja det är lika bra att passa på !

• Birgithe

Hei dere

Norsk jente på 40 år som trives godt med dere Svenske jenter.
    Jeg har en sønn på 22 år, min samboer på 33 år har ingen barn.
    Og nå viser det seg at vi trenger både donoregg og donorsæd.

3 neg. icsi fra -96 til -06
    3 avbrutte icsi. 0 egg -06
    1 ED i Moskva. Februar -07 BO, utskrapning i uke 8
    2 ED i Moskva. Mai -07, kjemisk graviditet
    1 frysforsøk i Moskva. Juli -07, kjemisk graviditet
    1 Embryo adopsjon, EGV i Riga. August. MA, utskrapning i uke 8
    2 Embryo adopsjon, EGV i Riga. November -07. Neg.
    3 Embryo adopsjon, EGV i Riga. Desember -07. Neg
    4 Embryo adopsjon, EGV i Riga. Januar -08. Neg

Som dere ser så har jeg ei lang liste med forsøk bak meg, men har fremdeles ett lite håp om å lykkes. Så nå går veien til Ava-Peter. Har time til forsamtale/undersøkelse den 31/3

Ønsker oss alle masse lykke til på veien til ønskebarnet

• makima

Trevligt med tråd om ÄD i europa.
    Många erfarenheter kan ju utbytas...

Är själv 44år. Jag och min man har båda barn sedan tidigare men inga gemensamma och mina ägg är nu av för dålig kvalité. Står därför i kö till ÄD i Madrid. Väntetid på 3-6 mån.

makima

• Raspberry81

...Jag har ett försök bakom mig i Lettland.

Precis som Cecilia har vi 3 år i adoptionkö bakom oss, och funderar väl ungefär likadant. Kanske är det fult att vilja ha 2 barn, när möjlighet finns. Men vi har inte energi att oroa oss för vad andra tycker, man är själv nerkörd i skorna och behöver kanske ibland bara "tänka sig" att efter adoptionen får man även till en graiditet, eller tvärtom. Det skulle ju inte innebära att man känslomässigt är närmare det ena barnet, utan endast att man önskar en stor familj!!

• Ceciliastockholm

isisisis - jag har gjort alla undersökningar man kan göra och inget egentligt fel har hittats. Det är helt enkelt så att äggreserven inte är vad den ska verkar det som, trots bra värden. Jag har alltid svarat dåligt på stimulering och flera gånger fått avbryta behandlingar för att för få ägg har bildats.

Jag har sen några månader tillbaka fått Levaxin så nu har även värden för antikroppar och dyl hamnat på det normala. Det enda jag inte har gjort är att kolla slemhinnan, funderar på att be om en remiss nästa gång jag träffar min läkare.

Det känns jättespännande att äntligen ta det här steget! Kan inte fatta att jag ska ge mig in i svängen igen, trodde för tre år sen att jag hade lagt ner detta för alltid. Man ska aldrig säga aldrig

Jag har en egen donator så vi båda två ska åka till Helsingfors ikväll. På så sätt är jag ju också med i hela processen, VUL för att kolla äggblåsor, äggplock och självklart ET. Det känns jättespännande. Läkaren i Finland koordinerar allt och vi gör alla undersökningar på hemmaplan. Är också väldigt glad att det är i Helsingsfors, enkelt att resa till (flyg varje timme) och en läkare som talar flytande svenska. Rapport följer!

Ser att du har ska byta klinik, spännande! Har hört mycket gott om Tjeckien från några amerikanska sidor jag följer ibland. Finns en firma som annordnar ÄD resor dit, tror att du kan läsa mer på deras hemsida www.ivfvacation.com om du är nyfiken.

Cecilia

• suba

Lycka till Ceciliastockholm i Helsingsfors imorgon!
    Virta är en bra koordinator, tycker jag. Hon koordinerade min behandling i Riga.

Min historia:
    1 ÄD - AVA Riga - neg
    2 ÄD - EGV Riga - har inte testat än men det gick allting tokigt!

Fick tid för första besök på AVA-Peter 4/04.
    ÄD+ Sperma Don + PGD test (om jag vill, eftersom jag frågade) kostar 7000 EURO.

Embryoadaptation kostar 3400EURO.

Tänkte ta också kontakt med Tjeckien som isisisis och sleepingbeuty går till.

Kram

• Ceciliastockholm

Rasberry81 - Kul att vi är i samma situation . Känns lite splittrat ibland att planera ÄD samtidigt som man bevakar sin köplats i adoptionsvärlden. Men jag ska ge ÄD en chans och fokusera på det just nu.

Suba - vilken hemsk upplevelse du har haft. Skönt att höra att blödningen har avtagit i alla all. Hoppas du lyckas kräva tillbaka alla pengar ni har lagt ner.

Cecilia

• Squirl

Hej tråden, ännu en som ska ut i Europa om ett par veckor!

Ni som jobbar på både adoption och längtansfrön på en och samma gång -BRA!!
    Man får ligga i för att skaffa sig det man vil ha, och att satsa är inte fel. Och det är VERKLIGEN inte fel att våga sig på tanken om två gryn för varför inte?

• Längtansmamman

Hej,

Förutom sju IVF:er med egna färska ägg i Sverige (CvL och Falun) så har jag erfarenhet från:

AVA Tammerfors (IVF och 3 st ÄD)
    AVA Riga (4 st ÄD)

Det är ju rätt kända kliniker som tývärr har långa köer, men om någon undrar kan jag berätta mer om dem.

Spännande med Tjeckien! Jag har fått ändra min tidigare uppfattning, att det verkar jobbigt och svårt att dra så långt bort... nu efter allt jag läst här på FL så tycker jag att det verkar vara jättebra alternativ!

Lycka till alla, oavsett var i Europa!!!

Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa