• Anonym

Hur tidigt kan man se på VUL om man är gravid?

Som frågan lyder.. hur tidigt kan man se att det är en bebis i livmodern på ett VUL?

Jag har inte fått min mens och skulle haft den i måndags (den brukar alltid komma samma dag) men va hos gyn igår (pga annat) och då gjorde han ett VUL men sa att allt såg fint ut osvosv...

Men han borde väl sett då att det var en bebis i magen, även om jag blev gravid för bara ca 2 veckor sen... eller?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man se på VUL om man är gravid?
  • Anonym

Fostret kan man tidigast se i vecka 5-6. Om du är på bim + 2 idag så kan man inte se någon graviditet. De enda man ser nu i så fall är en förtjockad slemhinna som även kan betyda att mensen är på väg.

• Pimpinellan

Som föregående sa så är det alldeles för tidigt att se nåt på vul. Embryot är för litet för att synas helt enkelt. Som jämförelse är embryot vid tre veckors ålder knappt 2 mm så en hel vecka tidigare är det ännu mindre. I v.7-8 kan man dock tydligt se hjärtat slå så det är en är vanlig vecka att göra sitt första vul när man väl vet att man är gravid.

• Anonym

Nu skojjar du väl med mig va? *paniiik*

Fortfarande ingen mens och nu börjar det komma vanliga flytningar igen...

Men när han gjorde undersökningen fick han lite rosafärgat blod på fingrarna. Och då sa jag, jag ska ha mens idag så det är nog det...

MEN jag fick ju lämna ett urinprov, och gör dom inte gravtest automatiskt då? Eller det gör dom kanske inte eftersom han fick lite blod på fingrarna och jag sa att jag skulle ha mens då?

HJÄLP!!

• Pimpinellan

Att han fick blod på fingrarna kan bero på att livmodertappen är känslig för beröring och att blodet kom från den. Varför fick du lämna urinprov? Om det var för nåt annat är det inte alls säkert de testar för en graviditet. Ring din gyn och fråga om de gjorde nåt test eller gå till b.m och ta ett blodprov. Eller varför inte ta ett vanligt gravtest hemma? Det borde ge klart besked eftersom du passerat bim.

• Anonym

Jag vågar inte ringa o höra, är så rädd, vågar inte heller göra ett eget test hemma.... väntar hellre några dagar till, den kommer säkert *hoppas, hoppas*

Men jag har fått liiiite blod i Söndags, DAGEN INNAN jag skulle ha mens, har aldrig hänt innan.... och OM det kommer lite blod när jag ska he mens brukar det stanna upp typ en dag emellan och sen sätter det igång ordentligt, MEN denna gången kom det liiite blod och sen totalstopp och nu får jag vanliga flytningar, har aldrig hänt innan! :-S

Jag var på gyn för jag hade haft ont runt livmodern i ca 3-4 månader.... tror ni dom gjorde ett gravtest då?

• Pimpinellan

Om de tagit ett gravtest då hade de nog sagt det. Det görs bara om man misstänker graviditet eller måste utesluta graviditet för att man inte får göra vissa undersökningar t.e.x om man är gravid. Om du inte vågar ringa eller ta hemmatest så får du som sagt bara vänta och se! Är du gravid så är du och är du det inte som kommer mensen. Den kan ju bli försenad ibland av olika orsaker.

• Anonym

Ja du har nog rätt, den kan ju faktiskt vara försenad. *hoppas* Men har fasen en känsla av att jag är gravid... usch ja, får vänta o se. Gravtest är så dyra för ingenting, och är jag gravid så är jag ju det så då gör det ju inget om jag får reda på det idag eller om en vecka

Uppdaterar sen med resultat Vi hoppas tant röd kommer på besök inatt Håll tummarna!!

Och det där med o utesluta graviditet, då gjorde dom nog inget gravtest eftersom han fick "mens" på fingrarna och jag sa att jag precis skulle ha den.... och mina bekymmer hade ju hållt på i 3-4 månader och hade det vat på grund av en bebis hade han ju sett den i 3dje 4de månaden ju
    Så var nog därför han inte misstänkte det... hade jag bara haft bekymrerna i 2 veckor sen ägglossningen hade han kanske gjort ett test, eller vad tror ni?

Svar på tråden Hur tidigt kan man se på VUL om man är gravid?