• Lolagumman

massor av röda prickar, vad kan det vara?

Vår lilla pojke som är snart 1 år fick idag plötsligt en massa små röda prickar på magen, ryggen halsen och på övre delen av låren. Han har ingen feber och verkar inte må dåligt på något sätt. Han har idag inte ätit något som han inte testat förut heller, så det kan ju knappast vara något allergiskt. Vad kan det vara? Tredagarsfeber eller scharlakansfeber??? Han har ju inte haft någon feber så jag tycker det verkar lite märkligt...

• Svar på tråden massor av röda prickar, vad kan det vara?
  • Juni 06

Min son fick prickar på magen och ryggen i torsdag. Sen på fredagen på eftermiddagen hade han hög feber 39.6 den låg mellan 39 och 40 hela helgen. Sen p måndgen var den bara borta. Vet inte vad han fick för nåt. Och prickarna var också borta. Kan ju inte ha varit 3 dagarsfeber.

• bustjejen

Kan det kanske vara vattkoppor?

• leende guldbruna

vår son har fått vattkoppor som började som du beskr o efter ett dygn blev vätske fyllda.tre olika sköterskor/läkare titta på han o kunde inte enas om vad det var!!hmmm tryggt va!! men det va ingen fara bara vattkoppor.

• Lolagumman

leende guldbruna: Det ser inte ut som vattkoppor... och blir alla dess små prickar en vattkoppa så får han ju massvis med koppor...

• leende guldbruna

jag har sett vattkoppor förr o tyckte inte sonens såg ut som det heller ,så kanske kan va lite olika.han har typ 15 på bara en hand o e 2 år,under fötterna ,ja överallt.inte alla har inte blivit vatten i än...började i måndags med det röda. o så har han haft svinkoppor sedan förra måndagen.tjohoo! lattjo. NOT!

• Lolagumman

leende guldbruna: Stackars liten, det kliar säkert jättemycket! Hade han alltså små röda prickar först på bålen eller var småprickarna på hela kroppen?

• leende guldbruna

först på bålen sedan ansiktet sedan händerna o resten av kroppen.nej han kliar inte spec mycket o mår bra,äter bra,fakt inte alls påverkad.sover bra oxå. men visst kan det bli lite långsamt.

• Lolagumman

leende guldbruna: Hoppas han blir frisk snart! Hoppas även att vår lille killes prickar försvinner snart... vad det nu kan vara för prickar...

• stormfågel

Min son på 6 månader hade massor av prickar på armar och ben förra veckan kombinerat med ganska hög feber. På sjukvårdsupplysningen sa de att det troligtvis var virusprickar.

Prickarna bleknade efter några dagar och är lillkillen pigg och kry!

Min mamma som jobbar med barn påstod ochså att det går "virusprickar" just nu.

Kanske är det det han har!

• Lolagumman

juni06: Få se om vår lilla kille har feber imorgon då?

• Lolagumman

Strandskata: Men han har ju ingen feber... Men det kanske kommer senare!?

• Lolagumman

Angel73: Brukar inte nässelutslag klia? Verkar som tur är inte klia för vår kille.

• Bebis Anna

min bvc sköterska sa en gång att virus prickar kan komma efter en förskylning också. Så de kan säkert lika gärna komma innan också, men man har inte alltid feber i samband med vuris heller.
    Tycker dottern får jämt några konstiga prickar som försvinner, hon har aldrig haft ont av dom så det är bara o låta det vara.
    Det kan inte vara så att ni använder parfymer i tvätten? för sånt kan blossa upp väldigt överraskande, ena stunden har man inga utslag från parfymerade tvättmedel och sen andra gången så har man massor, så är de med våra dotter. hon tålde det ett tag men de var bara o sluta när hon började få små prickar på magen och låren, och speciellt säger vissa att man brukar få det även i armveck och knäveck, men de fick inte min dotter.

Jag tycker de flesta barn som vi känner brukar få konstiga prickar som kommer och går.

• Angel73

Jo det är sant.......nässelutslag kliar nog oftast.

• Lolagumman

Bebis Anna: Ja, kanske är det nån typ av virusprickar. Tror inte det kan vara av tvättmedel heller. Vi har alltid använt minirisk tvättmedel (inget sköljmedel) och han har aldrig reagerat på det. (Men jag har beställt tvättnötter nu och tänkte testa tvätta med det, men nötterna har inte kommit än så han kan ju knappast reagera på det redan ) använder även tygblöjor så han kan ju inte reagera på kemikalier i blöjorna... Men precis som du säger så kan ju barn få lite konstiga prickar då och då.

Svar på tråden massor av röda prickar, vad kan det vara?