• Bettan72

Är det bökigt att sätta ihop ett IKEA-kök?

Funderar på att byta ut hela köket till ett IKEA-kök men tycker det verkar så jobbigt med allt skruvande och monterande... Är det så? Får man alla stommar och luckor i platta paket? Måste man montera gångjärn och sånt själv?

Ni som har IKEA-kök, hur lång tid ungefär tar det att montera upp stommar och luckor?

• Svar på tråden Är det bökigt att sätta ihop ett IKEA-kök?
  • Teskedsmamman

Vi monterade vårt på 1 dag, stommarna kommer ihopsatta, man får montera luckor och lådfronter t ex..

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Bettan72
    Teskedsmamman skrev 2008-03-05 20:39:20 följande:
    Vi monterade vårt på 1 dag, stommarna kommer ihopsatta, man får montera luckor och lådfronter t ex..
    Jaha, jag trodde att man var tvungen att sätta ihop stommarna själv. Men hur är det med gångjärnen då, sitter de på plats i stommarna?
  • Teskedsmamman
    Bettan72 skrev 2008-03-05 20:47:11 följande:
    Jaha, jag trodde att man var tvungen att sätta ihop stommarna själv. Men hur är det med gångjärnen då, sitter de på plats i stommarna?
    Nej, de får man montera själv, men det tar typ 30-60 sek/gångjärn
  • Summerlovin

Hmm våra stommar kom omonterade i platta paket. Men hur lätt som helst att montera.
    Jag skruvade i hop de och sambon satte allt på plats.
    Snabbt o smidigt.

• Teskedsmamman
    Summerlovin skrev 2008-03-05 21:46:07 följande:
    Hmm våra stommar kom omonterade i platta paket. Men hur lätt som helst att montera.Jag skruvade i hop de och sambon satte allt på plats.Snabbt o smidigt.
    Vi var iofs och köpte våra i butiken....
  • Svallin

Jag har aldrig hört att man kan få stommarna ihopsatta. Hur som helst går det på ett nafs att sätta ihop dem. Efter tre stycken så är man inne i det. Snabbt går det iaf.

• Emilie och Lorant Stenberg

Vi har också hjälpt till att montera och bygga kök åt andra bekanta men ej från Ikea till oss själva. De köken vi varit med på har alla köpts direkt hos Ikea och kommit som alla andra ikea möbler i platta paket som är relativt enkla att montera om man är nogrann. De enda färdiga stommarna vi sett är på fyndhörnan.

Se bara till att vara nogrann sen när allt ska skruvas i väggen så blir det bra. Inga större problem för normalhändiga människor

MVH Emilie

Svar på tråden Är det bökigt att sätta ihop ett IKEA-kök?