• Camarogirl

Har du erfarenhet av katt med njursvikt?

Sitter här med min sjuttonåriga vän Fläcken som har njursvikt. Detta konstaterades för en vecka sen, så nu gäller dietmat. Stackars kisse är så trött och äter dåligt. Men ändå är han med där vi är. Verkar vara olika dagar...

Jag är så ledsen då det känns som att det i alla fall inte går åt "rätt" håll, utan att ett avsked kommer närmare för var timme! Han har varit med oss så länge och lämnade statusen som husdjur för att istället bli familjemedlem för många många år sen...

Har någon erfarenhet av njursvikt hos katt, hur utvecklade det sig över tid?

• Svar på tråden Har du erfarenhet av katt med njursvikt?
  • Fru U

Jag har en katt där njurvärdena ligger precis på gränsen (typ två poäng över nån skala de har) och det har hon haft troligtvis hela sitt liv

Hur pass allvarlig är njursvikten? Tror veterinären att det räcker med mat? Har katten ont?

Live and let live
  • DropDeadUgly

Jag är verkligen ledsen för din och kissens skull!

Jag har en kisse med njursvikt. Fick diagnosen för snart 2 1/2 år sedan. Vi upptäckte att hon drack mer, kissade "klistrigt" kiss och ffa minskade i vikt. Hon har gått på diet sedan dess. Hennes förlopp har varit ganska snabbt så vet. är lite förvånade över att hon fortfarande hänger med.

Hon är hittekatt så ålder vet vi inte, men gissningsvis är hon runt 10 år.

Vi har lyckats stabilisera henne så hennes vikt ligger runt 2800-2900g. Men hennes värden stiger sakta men säkert iaf. Än är hon med och är nyfiken och så, men hon sover allt mer och kräks oftare. Mitt hjärta kommer att brista den dagen jag måste åka med henne.

Fråga gärna om det är något du undrar över så ska jag göra mitt bästa för att svara.

• Fru U

Är det vanligt med viktminskning? Är det ett symptom? Min veterinär har inte nämnt det

Live and let live
  • Fru Gustavsson

Vår nu bortgångne katt Pelle hade njursvikt i flera år. När det konstaterades var han runt 2 år. Han gick på dietfoder och medicin som han skulle ha dagligen i resten av sitt liv. Han fick somna in när han 4 år, då han blev väldigt dålig på kort tid. Han drack väldigt mycket vatten och kissade ofta. Han gick inte ner nämnvärt i vikt.

Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • Camarogirl
    Svar på #2
    DropDeadUgly skrev 2008-03-05 22:10:57 följande:
    Mitt hjärta kommer att brista den dagen jag måste åka med henne.Fråga gärna om det är något du undrar över så ska jag göra mitt bästa för att svara.
    Jag känner verkligen med dig, mitt hjärta kommer också brista den dag vi får ett "fläckfritt" hem! Husses hjärta likaså!

Enligt vet kunde Fläcken klara sig två månader eller två år... Det säger inte så mycket... Fick heller ingen annan info än att han måste äta Hills K/D resten av livet. Bara en sån sak, finns det INGET annat ätbart som funkar?!
  • Fru U

ajdå. Fast vi vet ju att hennes dagar är räknade men ännu mår hon bra

DropDeadUgly skrev 2008-03-05 22:23:14 följande:
    Viktminskning, ffa snabb sådan, kan vara ett symptom.
    Live and let live
  • Camarogirl

Fru U skrev 2008-03-05 22:06:29 följande:

pass allvarlig är njursvikten? Tror veterinären att det räcker med mat? Har katten ont?
    Vår vet var inte villig förklara mycket kändes det som... Tror jag ska ringa tillbaka för att få värdena och sen höra med Blå stjärnan.

Fläcken verkar inte ha ont, men han sover mycket, äter lite och dricker inte heller lika mycket nu som för en vecka sen. Hoppades det var dietmaten som underlättat för njurarna och därmed minskat törsten, men sömnbehovet och aptitlösheten oroar mig...
  • Fru U

I och med att vi vet att värdena inte är under (bara på gränsen) så ger vi vår Smulis extramat i form av kattungefoder (som man igentligen absolut inte ska göra i detta läget) för äter hon inte så dör hon ju.

Det är inte mycket kattungemat hon äter (utöver sin vanliga kidneydiet) men tillräckligt för att liksom få igång aptiten

Men Smulis hade ont innan, när värdena var sämre, det märkte jag tydligt. Hon gick o skrek på nätterna

Camarogirl skrev 2008-03-05 22:31:01 följande:
    Fru U skrev 2008-03-05 22:06:29 följande: Vår vet var inte villig förklara mycket kändes det som... Tror jag ska ringa tillbaka för att få värdena och sen höra med Blå stjärnan. Fläcken verkar inte ha ont, men han sover mycket, äter lite och dricker inte heller lika mycket nu som för en vecka sen. Hoppades det var dietmaten som underlättat för njurarna och därmed minskat törsten, men sömnbehovet och aptitlösheten oroar mig...
    Live and let live
  • DropDeadUgly

På min lilla kisse ligger kreatinin-värdet på över 500 dvs inte bra.

Men man ska inte stirra sig blind på värdena utan man ska titta på kattens allmäntillstånd. Lever katten ett bra liv, får den ut någonting av det? Är katten pigg, har aptit etc.

En biverkning av njursjukdom är bla hård mage, och det blir värre om katten inte får i sig tillräckligt med vätska. Andra biverkningar kan vara högt blodtryck med följder som ögonproblem etc. Även hjärtat kan påverkas.

Ja, det där med foder är en evig stöte-fråga i dessa sammanhang. Vår lilla kisse har fått nästan bara njurfoder eftersom hon äter det med ganska god aptit. Ibland får hon mjölk och lite kalkon/kyckling. Det man ska tänka på med njurkatter är att de ska ha så lite protein som möjligt eftersom det belastar njurarna för mycket. Å andra sidan kan katter inte leva utan protein. Svår balans det där. Proteinbrist hos katter kan leda till blindhet, en av anledningarna till att katter inte bör äta enbart vegetarisk kost.

Men om din katt inte vill äta av dietfodret ja då betyder ju det att den svälter så sakteliga till döds = inte bra det heller. Då kan man behöva kompletera med lite annan mat för att få igång aptiten.

Som kontenta, tänk livskvalitet inte livskvantitet. Du vill ha kvar din katt, men den ska ju ha ut någonting av det och må så bra som möjligt under den tiden. Och i slutändan är det ju så att hellre ha kvar katten en kortare stund och den lever ett bra liv än att låta den vara "levande död" och tvinga i dietfoder.

Svar på tråden Har du erfarenhet av katt med njursvikt?