• Älskarlivet

Vill bjuda på varm äppelpaj. Kan man förbereda den innan gästerna kommer?

Ska ha kalas på söndag.
    Jag vill gärna bjuda på någon form av äppelpaj (tar gärna emot recept!) men vill inte hålla på att "baka" när gästerna är här.

Någon som har recept på en paj man kan gör ca 4 timmar innan den ska ätas?

• Svar på tråden Vill bjuda på varm äppelpaj. Kan man förbereda den innan gästerna kommer?
  • Nyfiken gul

hmm.. jag gör alltid pajen innan gästerna kommer.. tar ut den från kylen och ställer in den i ugnen så den blir lite ljummen och serveringstempererad innan vi äter den.. samtidigt som jag tex tar fram tallrikar och dukar upp med glass och gör kaffe..

brukar göra vanlig smulpaj med äpplen i botten.

• Poloc

Ett annat tips: smulpaj på äpplen tycker jag ofta kan bli lite torr, men det blir mycket saftigare om man "halvkokar" äppelbitarna innan de läggs i formen (koka med en skvätt vatten, samt ev lite citronsaft och/eller kanelstång)

Smulpaj går ju dessutom så snabbt att grädda, så jag tycker man lika gärna kan grädda den strax innan den ska ätas. (går ju utmärkt att förbereda pajformen med halvkokta äpplen + smuldeg i förväg, så är det bara att grädda den i förvärmd ugn då det börjar bli dags)

Själv tycker jag standardrecept på smuldeg är alldeles för torra (för mkt mjöl) - fram för mer smör i degen och absolut inte margarin ! Är det kalas så är det.
    Variera degen med att sätta till någon extra smaksättare (tex hackade nötter / havregryn / kokos)

• Älskarlivet
    ALS skrev 2008-03-05 22:57:15 följande:
    Ett annat tips: smulpaj på äpplen tycker jag ofta kan bli lite torr, men det blir mycket saftigare om man "halvkokar" äppelbitarna innan de läggs i formen (koka med en skvätt vatten, samt ev lite citronsaft och/eller kanelstång)Smulpaj går ju dessutom så snabbt att grädda, så jag tycker man lika gärna kan grädda den strax innan den ska ätas. (går ju utmärkt att förbereda pajformen med halvkokta äpplen + smuldeg i förväg, så är det bara att grädda den i förvärmd ugn då det börjar bli dags)Själv tycker jag standardrecept på smuldeg är alldeles för torra (för mkt mjöl) - fram för mer smör i degen och absolut inte margarin ! Är det kalas så är det. Variera degen med att sätta till någon extra smaksättare (tex hackade nötter / havregryn / kokos)
    Har du något gott recept då?
    Så man kan göra degen tidigare men itne smula ut den utan ah den som en klump?
Svar på tråden Vill bjuda på varm äppelpaj. Kan man förbereda den innan gästerna kommer?