• Annahpo

Får man äta scampi (jätteräkor)????

såna som man köper på ica, som är färdigskalade??Antar att dom kommer från kina eller nåt, men är det ok?? Tänkte dessutom marinera och steka dom...(ooohh nu blev jag hungrig=))

• Svar på tråden Får man äta scampi (jätteräkor)????
  • La Lola

Såklart.
    Du ska undvika råa skaldjur. Men det är ju bara ostron typ.
    Kokta/tillagade räkor är rosa.

Men är det inte jätteräkor man bör undvika iaf?
    Pga av nåt jag inte minns nu...

//Gordon Ramsay är min idol
  • Annahpo

fan oxå=) jag som planerat min torsdagkväll=))

TAck tack !!

• Annahpo

jaha...så det var inte farligt att äta dom , men det va dåligt för naturen??? har jag fattat det rätt då?

• anneliesb

Precis, det är nåt med fisket.

• Redbit

Jätteräkor odlas i floder i en del av världen där flodmynningar ofta består av mangroveträsk - en fascinerande och väldigt känslig miljö. Framför allt är den nyttig då den ökar stabiliteten i marken och hindrar jorden från att eroderas av tidvatten, strömmar och vågor. Utan den skulle kusterna i dessa delar av världen vara mycket mer utsatt!

När jätteräkor odlas kommer det ut så mycket näring och restprodukter från odlingarna att balansen i mangroveskogarna rubbas, och de försvinner sakta men säkert. Hittills har ungefär hälften av de ursprungliga mangroveområdena bara försvunnit - mycket pga odling av jätteräkor.

• La Lola
    Annahpo skrev 2008-03-06 00:27:24 följande:
    jaha...så det var inte farligt att äta dom , men det va dåligt för naturen??? har jag fattat det rätt då?
    Precis.
  • Kristyr

Men jätteräkor ska man ju aldrig äta....

• Kaffemums

Det finns ekologiskt odlade jätteräkor. Tror att t ex Coop säljer såna.

• La Lola
    Kaffemums skrev 2008-03-06 08:38:26 följande:
    Det finns ekologiskt odlade jätteräkor. Tror att t ex Coop säljer såna.
    Japp, står i min länk att affärerna uppmanas att sälja dessa räkor istället.
  • La Lola
    La Lola skrev 2008-03-06 08:42:04 följande:
    Japp, står i min länk att affärerna uppmanas att sälja dessa räkor istället.
    Nä, tvärtom står det nu när jag läste mer noggrant.

"
    Vi uppmanar också alla livsmedelsbutiker och restauranger att ta sitt ansvar och avstå från jätteräkorna i sina sortiment och på menyerna.Vi arbetar även med att försöka påverka Coop Sverige och importören Pandalus att sluta marknadsföra så kallade "miljömärkta" jätteräkor.Vi försöker även påverka både Coop, Ica och Hemköp att sluta sälja "miljömärkta" jätteräkor i sina butiker."
  • Kaffemums

Minsann! Nä, nu ska jag sluta köpa mina "ekologiska" jätteräkor. Morr, det som är så gott.

Svar på tråden Får man äta scampi (jätteräkor)????