Får man äta scampi (jätteräkor)????
såna som man köper på ica, som är färdigskalade??Antar att dom kommer från kina eller nåt, men är det ok?? Tänkte dessutom marinera och steka dom...(ooohh nu blev jag hungrig=))
såna som man köper på ica, som är färdigskalade??Antar att dom kommer från kina eller nåt, men är det ok?? Tänkte dessutom marinera och steka dom...(ooohh nu blev jag hungrig=))
Såklart.
Du ska undvika råa skaldjur. Men det är ju bara ostron typ.
Kokta/tillagade räkor är rosa.
Men är det inte jätteräkor man bör undvika iaf?
Pga av nåt jag inte minns nu...
Ah, pga detta var det:
www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/gron-guide/mat-och-dryck/jatterakor/
fan oxå=) jag som planerat min torsdagkväll=))
TAck tack !!
jaha...så det var inte farligt att äta dom , men det va dåligt för naturen??? har jag fattat det rätt då?
Precis, det är nåt med fisket.
Jätteräkor odlas i floder i en del av världen där flodmynningar ofta består av mangroveträsk - en fascinerande och väldigt känslig miljö. Framför allt är den nyttig då den ökar stabiliteten i marken och hindrar jorden från att eroderas av tidvatten, strömmar och vågor. Utan den skulle kusterna i dessa delar av världen vara mycket mer utsatt!
När jätteräkor odlas kommer det ut så mycket näring och restprodukter från odlingarna att balansen i mangroveskogarna rubbas, och de försvinner sakta men säkert. Hittills har ungefär hälften av de ursprungliga mangroveområdena bara försvunnit - mycket pga odling av jätteräkor.
Men jätteräkor ska man ju aldrig äta....
Det finns ekologiskt odlade jätteräkor. Tror att t ex Coop säljer såna.
Minsann! Nä, nu ska jag sluta köpa mina "ekologiska" jätteräkor. Morr, det som är så gott.