• Anonym (ont)

Sprickor i underlivet

För en månad sedan ungefär fick jag helt plötsligt massor av små självsprickor i hela underlivet, det började vid ändtarmsöppningen och spred sig framåt. Samtidigt fick jag en intensiv klåda och en brännande känsla i hela området, mest vid anus.
    Smörjde med olja och med idominsalva, samt bedövningssalva....allt för att få det att kännas mindre och kunna läka. Trodde ett tag att det var min herpes som blossat upp, men inga blåsor och inga små runda sårytor utan sprickor. Och dessutom ilsket rött och kliande område.
    Det har äntligen blivit bättre, men så fort jag torkar mig lite hårt eller så fort jag går på toaletten för att bajsa, så är sprickorna ett faktum igen.
    Igår skulle vi ha sex äntligen, för första gången på 4-5 veckor. Och det gick med massor av olja. Men idag har jag en lång självspricka längs hela inre blygdläppen och det ömmar som f*n.

Har funderat på om det kan vara en enveten svampinfektion som gör slemhinnorna så sköra att de hela tiden spricker upp, men samtidigt har jag ju haft det många gånger utan att bli så här. Ska iallafall köra en behandling mot svamp så får vi se om det blir bättre, annars ringer jag min BM.

Någon som känner igen ovanstående och som kan hjälpa mig med tips och råd???

• Svar på tråden Sprickor i underlivet
  • Anonym

Jag hade så när jag fick mitt första skov av herpes, inga blåsor utan mer som självsprickor. Är du inte säker på att det är svamp ska du inte behandla mot det.
    Kontakta bm först!!

• Anonym (ont)

Men jag har haft herpesskov förut och det har aldrig sett ut så här och dessutom brukar de bara vara i ungefär en vecka. Det läker ju för att sedan spricka jättelätt igen....

• Anonym

Ammar du? Jag fick sprickor när jag ammade, berodde på att östrogen nivån var så låg och därför påverkades slemhinnorna. Fick vagitorer med östrogen utskrivna av bm och det blev iaf bättre. Det gick helt över efter att jag slutat amma och då kroppen blivit mer i balans hormonellt.

• Anonym

Föresten glömde säga (anonym från inlägget ovan) att jag trodde det var svamp från början då det var sådan klåda. provade då med salva mot svamp men det förvärrade det hela då slemhinnorna blev ännu skörare (blir som konstig hud när man använder svampsalva). Ring till bm på en gång istället så du slipper gå och ha jobbigt. Lycka till!

• Anonym (ont)

Ammar inte, men fick barn för ett knappt år sedan. Kanske ska ringa min BM och kolla upp det hela lite. För det här är INTE roligt.

Tack för svar!

• Anonym

jag har samma besvär. tycker du ska gå till en gynekolog. själv har jag ett par savlor som behandlar bra.

• Solo 82

Jag har haft samma besvär med jämna mellanrum och det var INTE svamp men däremot tog det längre tid och läka ut då det blev svampinfektion i sprickorna.

Uppsök gyn!! Jag vet inte vad det var exakt men jag fick en tablett som jag fick 2 utav, skulle ta först den ena och bara ta den 2a om det inte försvann, vilket det gjorde så nu har jag en på lager om det skulle hända igen!

Medicinen heter Fluconazol

Lycka till!

• Anonym (ont)
    Solo 82 skrev 2008-03-06 13:14:34 följande:
    Jag har haft samma besvär med jämna mellanrum och det var INTE svamp men däremot tog det längre tid och läka ut då det blev svampinfektion i sprickorna. Uppsök gyn!! Jag vet inte vad det var exakt men jag fick en tablett som jag fick 2 utav, skulle ta först den ena och bara ta den 2a om det inte försvann, vilket det gjorde så nu har jag en på lager om det skulle hända igen!Medicinen heter Fluconazol Lycka till!
    Fluconazol är svampmedicin.
    Försökte ringa gyn idag, men det var stört omöjligt att komma fram. Upptaget hela tiden. Ska försöka igen imorgon.
  • Solo 82

ja jag såg det när jag var inne på fass efter att jag skrev inlägget.... men jag har inte haft besvär sedan sep 07 och innan dess hade jag det ca var 3e månad.

• BetongMorsa
    Anonym (ont) skrev 2008-03-06 08:53:44 följande:
    Men jag har haft herpesskov förut och det har aldrig sett ut så här och dessutom brukar de bara vara i ungefär en vecka. Det läker ju för att sedan spricka jättelätt igen....
    men du hade ju haft savmp oxå o det såg inte ut så....har d fått tid än så du kan få ordning på det?
  • fröken sol

tvättar du dig med tvål?? Många får sådana besvär, skulle rekommendera att börja tvätta dej med olja, typ barnolja, eller sådan som finns på apoteket aco's intimolja. Och sen smörja med tvättcremen(aco's)
    Så kanske det försvinner

Svar på tråden Sprickor i underlivet