• Skrotfröken

Är det någon som har ett bra recept på ugnspankaka???

Är det någon som har ett bra recept på ugnspankaka? När jag gör blir den oftast degig inuti och det är inte nå gott. Skriv gärna vilken storlek på ugnsformen du använder till ditt recept, ugnstemperatur, hur länge du gräddar och så vidare. Allt som kan ha betydelse. Tack på förhand!

• Svar på tråden Är det någon som har ett bra recept på ugnspankaka???
  • Straw

1 liter mjölk.
    4ägg.
    (5msk socker).
    8 dl mjöl.
    ½ tsk salt.

100 gram smör(står smör på paketet), som jag smälter i långpannan i ugnen innan jag häller i smeten.

Temperatur: 250 grader.
    Tid: 20 minuter långt ned i ugnen.

Detta är en fet(skäms;)pannkaka som min pappa alltid gjorde. Men ibland kan man ju unna sig.
    Har tyvärr inga mått på plåten......

• Marco och Mathias mamma

Har jag så mycket mjöl så delar sig min pannkaka så jag får en bulle med omelett på...

Jag tar:
    8dl mjölk
    4ägg
    3dl mjöl
    ½tsk salt
    margarin att smörja långpannan med

225 grader 20-25 min

• Sussie J

1 liter mjölk
    5 ½dl mjöl
    5 ägg
    3/4 tsk salt
    Smörjer en lånpanna.Den stora som tillhör spisen.
    225 grader 35 min, mitt i ugnen.

Sen så gör jag den kanske två innan den ska ätas, så den hinner stabba till sig,den är ju så degig när man tar ut den,

Värms upp i ugn när den ska ätas el micras.

• Dires

Åh vad sugen jag blev på det nu!! Har bara lättmjölk hemma just nu, funkar det lika bra???

Dires skrev 2008-03-06 10:46:40 följande:
    Åh vad sugen jag blev på det nu!! Har bara lättmjölk hemma just nu, funkar det lika bra???
    Det funkar bra..
  • Dires

Hihi, då ska jag testa ditt recept med det samma....har en form som är 37,5 cm x 27 cm....det borde väl funka...

• sunshine03
    Dires skrev 2008-03-06 10:46:40 följande:
    det funkar,, jag gör alltid på lättmjölk..
  • Dires

har precis tagit ut den ur ugnen....ser fantastikt gott ut!!

• Skrotfröken

Tack för er svar! Jag prövade ditt recept bonusmorsa. Det blev bättre än vad jag fått mina ugnspankakor de senaste gångerna men den blev ändå lite lös inuti. Fick grädda ca 40 min, efter 25 min så var den jättelös inuti. Vad gör jag för fel??

• Dires

Låt den stå en stund så blir den hårdare, direkt när man tar ut den e den ju lös men jag åt precis en bit nu och den var betydligt fastare...göragod!!
    Tror tom den blir godare av att stå ett tag...

• t h o w e
    Dires skrev 2008-03-06 12:25:46 följande:
    Låt den stå en stund så blir den hårdare, direkt när man tar ut den e den ju lös men jag åt precis en bit nu och den var betydligt fastare...göragod!!Tror tom den blir godare av att stå ett tag...
    Funkade formen du hade?
    Min form är ungefär lika stor..
    Har nämnligen också gjort smeten nu och ska bara invänta ugnen..
    30/4-08 Vi längtar efter dig!
  • Dires

Ja det funkade jättebra....kanterna "svullnade" upp efter tag men det la sig sedan....mmm, gott gott!!

Skrotfröken skrev 2008-03-06 12:02:28 följande:
    Tack för er svar! Jag prövade ditt recept bonusmorsa. Det blev bättre än vad jag fått mina ugnspankakor de senaste gångerna men den blev ändå lite lös inuti. Fick grädda ca 40 min, efter 25 min så var den jättelös inuti. Vad gör jag för fel??
    Det kan bero på olika ugnar, storlek på form mm... Man får nog prova sig fram helt enkelt... Vad kul att du gillade receptet.
  • t h o w e
    bonusmorsa skrev 2008-03-06 13:05:59 följande:
    Det kan bero på olika ugnar, storlek på form mm... Man får nog prova sig fram helt enkelt... Vad kul att du gillade receptet.
    Tog också ditt recept!
    Supersmarrigt! :)

tack tack!
    30/4-08 Vi längtar efter dig!

t h o w e skrev 2008-03-06 14:03:33 följande:

Tog också ditt recept!Supersmarrigt! :) tack tack!
    Va bra! Var så god!
  • Syster Fi

Min mormor gjorde alltid jättegoda ugnspannkakor, och hon gjorde som vanlig pannkakssmet men vispade i lite mer mjöl så den blev lite tjockare än vanligt och så i med en knivsudd bakpulver. Har testat detta själv och för mig funkade det.

• Majsan81

Bonusmorsan nu fick du mig att göra ditt recept. pannkakan står i ugnen occh jag måste säga att jag har inte ätit ungspannkaka på mer än 10 år när jag tänker efter! Mums så gott!

• Dires

Det var samma för mig...har inte ätit det sedan högstadiet...men gud så gott det var förut!

Svar på tråden Är det någon som har ett bra recept på ugnspankaka???