• Minikatt

Säga upp sig från ett vikariat

Hur fungerar det om man vill säga upp sig från ett vikariat? Kan jag sluta när jag vill, har man uppsägningstid eller måste jag fullfölja vikariatet? Jag har inte fått jobbet än, utan undrar bara lite hur det fungerar. Jag vill inte sitta där med ett vikariat om jag hittar någon bättre /fast tjänst.

• Svar på tråden Säga upp sig från ett vikariat
  • trebarnsmamma76
    Minikatt skrev 2008-03-06 19:13:14 följande:
    Oj, nej det är ju inte så kul...Jag har tänkt och det känns ju inte så kul att fråga om uppsägningstider när man blir erbjuden ett jobb, känns inte riktigt seriöst på nåt sätt. Men det visar väl sig i det ev. avtalet vad som gäller!
    Du kan ju alltid höra med facket när det gäller sådana saker som du inte direkt vill fråga arbetsgivaren om. Fackföreningen borde ha koll på vilka regler som finns när det gäller uppsägningstider osv. för det jobb du är intresserad av. Avtalen ser säkert olika ut beroende på vad det är för arbetsgivare. Lycka till!
  • HEH

Hej!
    Jag divederar just med detta. Har ringt kommunal eftersom jag vill avsluta mitt.
    Jag har skrivit på till 31 Aug. Det är det datumet som gäller! man har INGEN uppsägningstid när man går på ett vikariat som man har skrivit under avtalet.
    Det är ok att sluta, OM chefen hittar en ersättare. Men chefen behöver inte släppa dig ändå!

Det värsta är ju (för mig) att om jag säger att jag vill avsluta vikariatet, så har jag ingen rätt till a-kassa eftersom jag nekar jobb.

Därför är det bättre att ha en fast anställning, där är det ju uppsägningstid.

• meuf
    trebarnsmamma76 skrev 2008-03-07 09:12:01 följande:
    Du kan ju alltid höra med facket när det gäller sådana saker som du inte direkt vill fråga arbetsgivaren om. Fackföreningen borde ha koll på vilka regler som finns när det gäller uppsägningstider osv. för det jobb du är intresserad av. Avtalen ser säkert olika ut beroende på vad det är för arbetsgivare. Lycka till!
    Ja, fast det är ju som sagt LAS som gäller. Annat ska stå i anställningsavatalet.
  • Micke
    marlene83 skrev 2008-03-06 13:33:14 följande:
    det är ju det som är det "positiva" med vikariat att du kan säga upp dig när du vill utan någon uppsägningstid.
    Nej, precis tvärtom.
  • Frk Svår

Jag har för mig att står det "tills vidare, dock längst till och med 200X-XX-XX" så kan man sluta tidigare än datumet. Minns dock inte om det var någon uppsägningstid då. Fan, min arbetsrättsbok är utlånad och jag har inte fått tillbaka den

• Martin1980

Mitt vikariat gäller enligt följande.

Vikariat från och med 2008-05-01 till och med 2009-02-28.
    Uppsägningstid från arbetstagarens sida är 3 månader.
    Övriga vilkor enligt Branschavtal energi KFS.

Ett exempel på hur det kan se ut.

• Juice84

jag fick höra idag av en kompis som hört att man inte kan säga upp sig från ett vikariet om man jobbar inom vården.

• Micke
    Juice84 skrev 2008-03-07 15:55:12 följande:
    jag fick höra idag av en kompis som hört att man inte kan säga upp sig från ett vikariet om man jobbar inom vården.
    Beror på hur avtalet är utformat. Står det ingenting om uppsägningstid så stämmer det, då kan man inte säga upp sig. Står det däremot som i Martins exempel ovan så går det utmärkt att säga upp sig.
  • Juice84
    Micke skrev 2008-03-07 16:36:39 följande:
    Beror på hur avtalet är utformat. Står det ingenting om uppsägningstid så stämmer det, då kan man inte säga upp sig. Står det däremot som i Martins exempel ovan så går det utmärkt att säga upp sig.
    ok.. bara undar för att jag tyckte det lät skumt. om mna nu skylle bli erbjuden annat bättre jobb eller bli gravid så borde man ju få säga upp sig själv...
  • Minikatt

Så det är alltså bra om det aningen står "dock längst tom..." eller en angiven uppsägningstid. Kan man på verka det nåt, alltså säga till arbetsgivaren att jag vill att det ska stå "DOCK längst tom..."?

Angående att prata med facket så har jag ingen aning om vilket fack jag isfl ska vända mig till. Hur vet man det?

• Martin1980

Ett vikariat är alltid för en angiven tid. Arbetsgivaren kan i anställningsavtalet ange uppsägningstid för både arbetsgivare samt anställd.

Svar på tråden Säga upp sig från ett vikariat