• Andromacke

Någon som gjort tandimplantat med titanskruv i överkäken?

Jag kommer så småningoms skaffa tandimplantat - för att ersätta en framtand...
    Tog det lång tid?
    Gjorde det ont?

Funderar och funderar. Att det gör ont i plånboken är förstås värst, men jag undrar hur det var. Har ingen äldre släkting jag kan fråga

• Svar på tråden Någon som gjort tandimplantat med titanskruv i överkäken?
  • CarlHerman

Jag är tandhygienist och har träffat ganska många patienter med implantat, ett eller många. Vad jag vet tar det inte lång tid om du menar själva operationen där de sätter in skruven, däremot tar själva hela processen att skaffa implantat ganska lång tid. De implantatsystem där man kan sätta kronan på skruven direkt innan läkning är omdebatterade och jag har aldrig träffat nån som gjort sådana. Räkna med att hela processen tar ett tag tills det är färdigt.
    Brukar fråga implantatpatienter om det gjorde ont att sätta skruvarna. Ingen har sagt att det gjorde ont precis under operationen, då får man ju ordentligt med bedövning och oftast även lugnande. Det kan nog kännas lite efteråt några dagar men inte mycket vad jag hört. Implantat är verkligen fantastiskt, men måste skötas mycket noggrant.

• CarlHerman

och just det, jag antar att du vet om att det antagligen kommer en tandvårdsreform inom nåt år eller så? Som kommer göra dyra behandlingar som implantat betydligt billigare. Starta inte upp nån implantatbehandling innan du vet hur det blir med den reformen! Kan spara många tusenlappar.

• Maggis Nervis

Hejsan!
    JAg har tandimplantat i hela under och överkäken (pga medfödd sjukdom) Beroende på vilken smärtgräns man har, men jag kan tänka mig att en skruv är inte så farligt att sätta in. Jag har satt in som mest sex st. samtidigt och då hade jag rätt så ont efter när lokalbedövningen släppte. Det tar inte särskilt lång tid med själva ingreppet, däremot ska skruven växa fast i benet innan du får själva tanden på plats. som det ser ut för mig så har jag opererat in skruvar, fått ha protes i sex mån och sen satt dit tanden på. JAg har även haft lite problem med skruvarna, men det beror på att dom blir mkt belastade eftersom jag inte har några riktiga egna tänder. JAg säger som hygienisten ovan, vänta tills reformen kommer så kan du tjäna jättemkt på det för det är rätt så dyrt med implantat... Sen är själva renligheten superviktig med, blir det infekterat ner i benet så finns risken att det kommer bakterier runt skruven och benet luckras upp.

Men som sagt, smärtan över en tand är nog överkomlig med hjälp av ibumetin eller ipren! Lycka till!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • Andromacke

Tack Epic för svaren!
    Jag har också hört något knystas om att det ska bli billigare. På folktandvården i alla fall, och det är där jag har gått. Sist jag var hos tandläkaren var jag helt motiverad att sätta igång en process och de tog en sådan där oph-bild el dyl.

(Och i och med det har det skickats till FK med förfrågan om de går med på sina 10 eller 20 procents kostnadsbidrag.)

Men bara därför har det tornat upp sig med en massa andra saker jag vill lägga pengarna på just nu. Jag tror nog att jag kan fortsätta att lösa det provisoriskt i ett år till, men snart åker tanden ut av sig själv - hu hemska tanke! Men jag vägrar etsbroar o dyl, nej en skruv får det bli till slut. Men jag skulle räkna med 20 000 kr sa tandläkaren...

Kul jobb det verkar vara med att vara tandhygienist.

• Andromacke

Maggis Nervis: tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Det var tufft det du gått igenom. Hela över och underkäken, ja det är ju en hel del skruvar det.
    (Hoppas FK gick in med en stor del, eller att någon försäkring täckte det.)

Så ett halvår får man räkna med... Hörde att det kan gå snabbare, men just överkäken skulle visst ta längre tid...?

Vad läskigt det låter med uppluckrat tandben... Nej, det kommer att få bli tandtråd vareviga kväll, och verkligen hålla på det!!!

• reserverad

Jag har en skruv i nedre. Det tog ca 1 ar fran att tanden drogs bort tills nya tanden/implantatet satt pa plats. Jag hade aldrig ont. Hittills *ta i tra* har det funkat bra och jag har inte haft nagra problem. Tror att jag har haft den i 3 ar nu.

Det som tog langst var att vanta pa att skruven skulle vaxa in i kakbenet och det tog nanstans runt 6-8 manader, minns inte riktigt. Jag hade bara ett hal da och ingen tand for tandlakaren ville inte belasta skruven.

Tror inte du behover oroa dig for nagot.

• Maggis Nervis
    Andromacke skrev 2008-03-06 19:10:13 följande:
    Maggis Nervis: tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Det var tufft det du gått igenom. Hela över och underkäken, ja det är ju en hel del skruvar det.(Hoppas FK gick in med en stor del, eller att någon försäkring täckte det.)Så ett halvår får man räkna med... Hörde att det kan gå snabbare, men just överkäken skulle visst ta längre tid...?Vad läskigt det låter med uppluckrat tandben... Nej, det kommer att få bli tandtråd vareviga kväll, och verkligen hålla på det!!!
    jo, det tar sin lilla tid med att få det att växa fast. Fast just framtänderna belastar man ju inte särskilt mycket. Men för att undvika ev. kommande problem så gör man bäst i att låta skruven växa fast ordentligt. Jag har hållt på sen jag var 18 (är 27 nu) men det är ju med hela munnen så det finns ju inte en likhet eg. mer än själva processen. JAg ska göra om en skruv u uk nu och så har jag precis tagit ur skruvarna och ska byta sort i halva ök.
  • Andromacke

silentwings:
    Så det tar såpass lång tid som 1 år allt som allt. Ja, då faller ju hela idén med att jag skulle börja göra det nu, ville liksom vara klar före hösten... (och det var innan jag hörde det här med tandvårdsreformen)
    Hoppas det var hålet från en tand längre bak du fick gå omkring med, och inte en framtand! De skulle visst klistra fast min gamla tand under tiden, sa de, men då sitter den löst, mycket löst...

Maggis: Var det något fel på de förra skruvarna, var det en speciell metod de är isatta med som inte används idag? Eller har de en bestämd livslängd? Brånemark, ITI och Astra-tec, är det till någon av de teknikerna du ska byta till?

• Maggis Nervis
    Andromacke skrev 2008-03-06 20:51:08 följande:
    Maggis: Var det något fel på de förra skruvarna, var det en speciell metod de är isatta med som inte används idag? Eller har de en bestämd livslängd? Brånemark, ITI och Astra-tec, är det till någon av de teknikerna du ska byta till?
    Det är brånemark jag har. Mina problem i underkäken beror på att dom inte lät skruvarna växa fast ordentligt innan dom satte på tänderna. Det är tio år sen nu... Överkäksproblemen beror på att jag har väldigt smalt och skört tandben så jag bet av två av skruvarna, vilket tandläkarna aldrig hade sett tidigare
  • Andromacke

maggis: Stackare, vilket problem du kämpar med. Måste vara jättejobbigt att ha hållit på i så många år. Och även bita av en skruv som ska vara den bästa tandersättningen som finns! Hoppas alla skruvarna sitter där de ska en dag!

• Maggis Nervis
    Andromacke skrev 2008-03-06 21:21:15 följande:
    maggis: Stackare, vilket problem du kämpar med. Måste vara jättejobbigt att ha hållit på i så många år. Och även bita av en skruv som ska vara den bästa tandersättningen som finns! Hoppas alla skruvarna sitter där de ska en dag!
    Det tror jag nog. Men livslångt är det nog inte men jag är nöjd om jag får ha dom där i 10-20 år Lycka till med din tand!
  • Jalapeno

jag har ett brånemarkimplantat ist för en framtand i överkäken men fick infektion direkt efter första operationen och idioten till tandläkare jag gick till sa att det itne behövde behandlas. Sedan ramlade helt enkelt tanden inklusive implantat ur.

Nu sitter nästa tand på plats men tandköttet är grått för att benet blev för tunt. Inte helt snyggt.

Lite kuriosa: när tanden ramlade ur var vi i tärnaby på skidsemester och jag grät floder hos den lokale tandläkaren. underbar man som torkade mina tårar med den där gröna duken man får runt halsen. Sen fick jag höra det lokala skvallret. Stig Strands fru hade lämnat herr strand för denne tandläkare

• Andromacke

Tyras föräldrar: vad läskigt. Ju mer jag läser om era erfarenheter, desto mer övertygad blir jag att istället klistra till den där mjölktanden jag har än en gång (som jag gjort hittills - men det innebär ett visst slitage på intilliggande tänder som den fästs på) och helt enkelt vänta tills den ramlar ut själv. Har trott att jag inte skulle behöva vara rädd för den dagen i och med ett implantat - men jag ser att det inte finns några garantier för det.

• Jalapeno

det är inte vanligt att unga människor får infektion i sina implantat. Jag var ca 25 år. Jag har också en mjölktand som sitter som en tickande bomb i väntan på implantat men det oroar mej inte, för nu vet jag bättre än att lyssna på tandläkare osm säger att infektioner inte ska behandlas.

• Bast

Andromacke, jag har INTE implantat, utan jag har sk kronor. Tidigare hade jag en sådan bro som jag tror att du pratar om i inlägg 13, och denna bro blev liiiite glapp vid ena tanden den fäste i, vilket resulterade i att jag fick hål under och fick lov att laga den tanden på ett ganska olyckligt sätt som resulterade i att den till slut fick rotfyllas. Då (det är många år sedan nu) rekommenderade tandläkaren mig att slipa ner några av mina egna tänder till "risgryn" och fästa kronor på dem. Idag ångrar jag mig bittert och önskar sååååå att jag istället fått möjliughet till implantat!

Är det "bara" en tand tycker jag inte att du ska tveka!

• Maggis Nervis

Ts! JAg tycker inte du ska backa! Det handlar om att du ska kolla så att tandläkarna vet vad dom sysslar med innan dom påbörjar. Mina problem har jag fått pga att det var oklunniga tandl. på det här för tio år sen! Det är EN tand det gäller för dig. Se till att få några kontroller efteråt med röntgen så ser dom hur det går, jag har en jobbarkompis som har haft två skruvar i fem-sex år och hon har inga problem alls! Vissa människor har lättare för att få infektioner i munnen än andra, men det finns sätt att bli av med dom, genom div. munskölj och penc.!

Svar på tråden Någon som gjort tandimplantat med titanskruv i överkäken?