Inlägg från: Blixten |Visa alla inlägg
  • Blixten

Bålstatråden nr 9

Nu e jag också här!

I dag var det ju så himla trist väder så vi åkte till Barkarby och kollade på trädgårdsgrejer. Känns härligt att planera inför sommaren, kolla på gräsklippare m.m.

Jag sådde lite olika tomatplantor i dag som jag hoppas blir något till sommaren. Drömmen är att ha ett riktigt växthus men jag får nog nöja mig med en liten flyttbar variant tills vi har bestämt hur vi vill ha det i trädgården. Huvudsaken att det får plats några krukor med tomater och kryddor.

• Blixten
    MammatillEmilia skrev 2008-03-09 19:32:39 följande:
    Anni G skrev 2008-03-09 17:37:21 följande: Jag misslyckas alltid med mina frön... det är en gåta!!! Kommer upp något göt det, men sedan får jag aldrig dem att ta sig i trädgården!
    Jag kommer bara att köra med krukor i år, då kan man flytta dem fram o tillbaka hur man vill och hålla koll på vattningen. Tror inte att vi kommer att ha något trädgårdsland någonsin, usch för att rensa ogräs!Skrikandes
  • Blixten
    HanTeo skrev 2008-03-09 14:43:35 följande:
    Har sett att det funnits flera Ålandsbesökare här på tråden, min fråga är hus ni åker smidigast till Kapellskär? Åker ni E18 in mot stan och sen ut mot Kapellskär eller åker ni småvägarna "norrut", vilket går snabbast? Hej från en snart Bålstabo
    Vi brukar varva mellan Eckerölinjen (Grisslehamn) och Vikingline (Kapellskär). Förut brukade vi snirkla runt på småvägarna men numera tar vi alltid motorvägen, ett hett tips om man har åksjuka barn eller är drabbad av gravidillamående

Om man har en fartdåre till man är småvägar inget att rekommendera ur illamående synpunkt och inte heller ur omkörningssynpunkt!
  • Blixten

flowers, välkommen till tråden!

Vad kul att du har en son som blir tre i sommar, det blir vår son med! Vi väntar också tillökning, fast i juni plus att vi bor i Skörby!

Skörby förskola är toppen, i alla fall den avdelning som vår son går på. De tänker verkligen på vad de gör tillsammans med barnen, det är inte bara "förvaring av barn" som jag var lite orolig för innan han började på dagis.

Skörby är fint, lungt och skönt. Väldigt gott om vilda djur har jag märkt. Vi har två rådjur som äter frön som ramlat från fågelbordet, de kommer varje dag i princip. Tre ekorrar som käkar jordnötter som egentligen fåglarna ska ha. Två harar som kollar in sånt som trillar ner och en räv som kollar in hararna Sen har vi ju vildsvinen förstås, de bökar alldeles intill vår tomtgräns nu. Vi hör dem i bland men jag har aldrig lyckats få syn på dem.

• Blixten

Jenna82, ja det där med klippning är ju högst individuellt. Jag brukar klippa mig på Karros saxotek, det är nog lite dyrare än många andra men ett bra ställe om man vill pröva på något "nytt" dvs inte bara toppa håret osv. Tidigare har jag klippt mig på lassemaja eller vad det heter nere i centrum men det var alltid ny personal så jag tröttnade lite. Hur avancerat hårklipp har du tänkt göra?

I dag var det mycket märkligt väder när jag körde till jobbet. Mellan Bro och Kungsängen var det plötsligt VINTER!Förvånad Snö på sidan av vägen och ett yvigt snöfall. Vid stäket var det som vanligt igen, knappt en snöflinga i sikte. Snacka om lokala variationer...

Vad ska alla göra till påsken? Vi åker över till Åland. Jag hörde på radion att det skulle bli ovanligt kallt till helgen och det är ju typiskt. Hoppas det är sol i alla fall.

• Blixten

Han Teo, sist jag klippte mig kollade jag inte så noga när jag betalade med kortet men jag har för mig att det var runt 400 (bara klippning). Jag brukar alltid färga o klippa samtidigt och då varierar priset lite beroende på behandling så jag har inte helt koll på priset.

Vi åker till Åland på fredag, vid 15 tiden tror jag (eller när båten nu går, Ålandsfärjan i alla fall).

• Blixten

Nu känns det så härligt vårigt, ja inte temperaturen kanske men allt pyssel hemma. Jag har äntligen hittat fågelholkar som fallit mig i smaken så i dag ska jag hem och måla!

Jag har försökt hitta holkar som är lite spejsigare än de vanliga tråkiga men ändå funktionella. Jag hittade en som ser ut som ett funkis-hus och så fanns den i lite olika varianter men de kostade närmare 500 kr, liiiite för dyrt för en holk tycker jag. Den jag hitade nu kostade bara 69 kr och ändå rätt cool, jag tänkte måla den i samma färger som vårt hus.

Vet någon var man kan få tag i fladdermusholkar här i närheten? Man kan ju bygga själv men ärligt talat så orkar jag inte Eftersom vi har lite vattensamlingar i skogen intill tänkte jag förbereda mig för myggsäsongen med att locka lite fladdermöss till vår tomt. En fladdermus kan äta mellan 4000-7000 myggor per dygn, släng er i väggen myggljus!

Jag tänkte plantera om lite tomatplantor i helgen om jag hinner. De har kommit upp rätt bra nu och jag håller på och sneglar på små växthus att placera dem i. Å, va härligt att pyssla!

• Blixten

Kan det vara så att våren är på väg? I går eftermiddag var det ju helt underbart väder.  Det var en kamp att få med sig Felix hem från farmor o farfar. Han lekte med grannbarnen ute på gatan och de åkte runt med sina bilar så man blev helt slut bara av att se på dem

Vad innebär det att man "tjuvar" tomatplantor, hur exakt gör man då. jag läste på fröpåsen att plantorna skulle tjuvas men det stod inte hur eller vid vilken storlek

• Blixten

Nu har jag fått förklarat för mig av en här på jobbet att det är först när plantan är så stor att den börjar få "sidogrenar" som man nyper bort de små utskotten. Gör man inte det blir tomaterna längs ut pyttesmå och stjäl energi. Man ska nypa bort så fort det kommer nytt.

På fröpåsen stod det bara att de skulle tjuvas men jag fattade ju inte om man skulle göra något när de var pyttesmå plantor eller när de var stora. jag får nog ta och googla lite så att det blir rätt

• Blixten

I helgen ska vi på minisemester utan barn. Vi har bokat weekendpaket på Friiberghs Herrgård. Ska bli skönt att komma i väg och bara vara och att få sova en hel natt utan att någon sparkar en i ryggen och vill ha välling  

Har någon varit på Friiberghs Herrgård? Jag vet egentligen ingenting om stället mer än att det ligger hyfsat nära.

Jag har varit såååå trött den senaste veckan både på jobbet och hemma så jag behöver verkligen vila.

Svar på tråden Bålstatråden nr 9