Har ni varit med om att någonting har fastnat i halsen på ert barn?
När de har ätit menar jag. Vad då i så fall? Hur gamla var barnen? Vad gjorde du?
När de har ätit menar jag. Vad då i så fall? Hur gamla var barnen? Vad gjorde du?
Min dotter satte en tärning i halsen. (nej jag matar inte henne med tärningar) Hon var 8mån. Jag gjorde första hjälpen.
fick rusning när jag läste ditt inlägg*usch*
Min son satte "svårt" i halsen en gång och det var när han var omkring 13 mån.. Vi skulle köpa korv med bröd och d fanns inte kokt så vi skalade korven de fick.. de hade länge ätit plockmat,även korv. Men han lyckades sätta i halsen..en bit på ma 0,5 cm. han svalde troligen fel. Sambon fick panik och även jag. men han tog tag i det och började först att "slå" han på ryggen,men d hjälpte inte,sedan kollade han i munnen om den va synlig och d var den men man ska ju inte försöka ta den då den lätt glider längre ner då..han fortsatte kanske 1 min och till slut ploppa den ut. D värsta var att han skrek som tusan utan ljud under den minuten. sen kom skriket ÄNTLIGEN. D absolut värsta jag varit med om under min mamma tid till mina pojkar snart 19 mån..Efter det är sonen jätte bra på att ta minimala bitar,precis som om han minns det..
ta d säkra före det osäkra..ge små bitar
Jobbar på förskola och det händer ibland att små barn, de runt ett år, sätter matbitar i halsen. Ofta behöver man inte göra något alls, de klarar det själva. Hostar upp eller sväljer ner.
Ligger matbiten och väger, irriterar, på luftstrupen (barnet hostar och ser besvärad ut) så kan det vara farligt om man börjar dunka i ryggen eller lyfta upp barnet. Det kan vara det lilla som får biten att ramla ner i luftstrupen och fastna.
Man ska ha lite is i magen och kolla hur barnet reagerar... Att lyfta upp armarna gör ingen nytta alls. Någon gammal myt utan vetenskaplig grund.
Sitter biten fast på ett litet barn vänder man det över knät och dunkar hårt i ryggen lite uppåt. Det är bra att gå kurs. Röda korset brukar ha bra.
Jag satte en träkloss i halsen som barn, fråga mig inte hur. Mamma vände mig upp och ner och på ngt sätt så kom den ut. Jag lever iaf och har hälsan.
Jag var knappt ett och ett halvt år.
Ja, det hände dottern, men jag (som är åt det hysteriska hållet) blev iskall och vände upoch ner på henne och skakade lite lätt och "tappade" henne lätt på ryggen. Flong, sa det...sen var det klart. Min sambo, som är den mest ostressade människa jag vet, satt bara å gapade...
sonen var runt 10 månader när han satte en bit potatis i halsen. Paniken lyste ur hans ögon, det vart verkligen tvärstopp. Jag som annars är en riktig hönsmamma höll mig cool och vände honom neråt över mitt knä och dunkade mellan skulderbladen. Upp kom potatisen. Har hänt ett par gånger sen då, men nu vet jag att jag behåller lugnet och är inte lika orolig som jag var innan han någonsin satt i halsen.
sonen satte paprika i halsen vid 8-10 mån ålder. lyfte upp honom och vände honom uppochner och ut kom paprikan..
Ja. Alice var ca 2,5. Hon gillar kall burksvamp (mysko unge va? ) Hur som helst, så stod jag och gjorde köttfärssås och hade klippt svamp i små bitar som "förrätt" till henne.
Plötsligt hör jag ett gurglande ljud. Då har hon fått en lång svampbit på sniskan. Rent instinktivt öppnar jag munnen på henne och drar upp svampslamsan som nog var 5 cm (fattar inte hur den kan ha slunkit förbi mitt klippande). Det hela var nog över på 15 sek, men SHIT vad rädd jag blev.... Dottern kom över det och käkar fortfarande dallrig kall svamp med god aptit!
Min dotter åt vanlig smörgås i små bitar vid köksbordet. Kan hon ha varit 8 mån? jag vände mig om för att göra nåt, typ bre en smörgås, då jag hör ett kippande efter handan. Slet upp henne hur stolen, då hon hostade till, och jag vände henne så hon låg på mage framför mig i luften. Då kom det ut en jättebit av dessa småbitar som samlats till en klump. Hon får aldrig mer äta rostbröd. (vilket jag trodde var bra att starta med)
Ett par dagar efter att jag gått en förstahjälpen kurs på BVC så satte sonen (då 10 månader)en bit leverpastej i halsen och det tog tvärstopp. Jag la honom över mitt knä och riktade ett bestämt slag uppåt mellan skuldrorna precis som vi lärde oss på kursen och sekunden senare låg leverpastejen på golvet. Jag var så tacksam över vad jag lärt mig på kursen, vet inte hur jag skulle ha agerat annars. Kan varmt rekomendera alla att gå en förstahjälpen kurs för barn.
Jag hade också precis gått en kurs i första hjälpen på barn när dottern satte i halsen. Är myvket tacksam att jag gick på kursen! Hon var blå/lila innan hon fick tillbaka andningen.