• Spikie

Plats av bilbarnstol?

Jag undrar om det finns nån speciell anledning till varför man oftast inte placerar bilbarnstolen bakom föraren när man har den i baksätet?
    Vi har nämligen våran bakom passagerare sitsen.
    Och kom bara att tänka på det idag att det är sällan man ser stolen sitta bakom föraren..att det kanske var pga av nån speciell anledning.

Nån som vet?

• Svar på tråden Plats av bilbarnstol?
  • kmh

Om du menar den stol som de har efter babyskyddet så har vi den bakom passagerarsidan eftersom annars är framsätet låst till ett visst avstånd och min man och jag är olika långa och behöver flytta stolen. Går ju att lösa om man lossar stolen, men är ju lite extra krångel. Babyskyddet hade vi på den sidan pga om man fickparkerar så slipper man ta ut bebisen på den sidan där det är trafik.

• Gurkburken

Maken och jag är olika långa (166 cm resp. 189 cm) så vi måste ha förarstolen i olika lägen beroende på vem som kör.
    Jag är tveksam till att det över huvudtaget skulle gå att ha ett (lite större) barn bakåtvänt bakom maken när han kör.

• Spikie

jo jag menar stolen efter babyskyddet...
    aha...ja vi har inte det problemet...är bara smabon som har körkort och jag har för mej att stolen ryms alldeles utmärkt bakom han.
    tänkte bara att man sällan hade stolen bakom föraren av nån säkerhets grej.

• Babalu

Av säkerhets skäl så finns det flera råd på NTF om bästa placering. O det är faktiskt BÄTTRE att ha bakom förarplats än bakom passagerarplats.

Detta pga av att om det inte sitter någon på förarplats så finns det en risk att sätet knäcks vid krock och då skadar barnet som sitter i baksätet. Sitter någon i sätet så knäcks inte stolen. Så om man har bilstolen bakom passagerarplats och ingen sitter i sätet ska man knäppa bilbältet ändå- för att minska denna risken något.

Säkraste platsen är mitt i baksätet.

• dorothea

Vi får inte plats att montera stolen bakom föraren. Så enkelt är det nog.

• Spikie
    Svar på #4
    aha...låter ju egentligen vettigt. ska kolla upp hur det är i vår bil. tror sambons placering av stolen gör det möjligt för oss att ha den bakom honom.

Men hur kan det vara säkrast att ha stolen i mitten i baksätet? hmmm låter lite konstigt enligt min mening. För då finns det inget ryggstöd att stötta mot. speciellt om barnet åker bakåtvänt..som det är i vårt fall...det kanske jag skulle skrivit åxå.
  • Fru Fröken

Det är ju säkrare att ha stolen bakom passagerarsätet när man ska ta barnet i/ur stolen. Om det är trafik på gatan så kommer ju bilarna på förarsidan, passagerarsidan är ju mot trottoaren!

• SaramedM
    Spikie skrev 2008-03-07 13:02:48 följande:
    Svar på #4aha...låter ju egentligen vettigt. ska kolla upp hur det är i vår bil. tror sambons placering av stolen gör det möjligt för oss att ha den bakom honom. Men hur kan det vara säkrast att ha stolen i mitten i baksätet? hmmm låter lite konstigt enligt min mening. För då finns det inget ryggstöd att stötta mot. speciellt om barnet åker bakåtvänt..som det är i vårt fall...det kanske jag skulle skrivit åxå.
    Eftersom barnet då är längst bort från alla ev krockar

Jo det finns två ryggstöd att stödja emot, man sätter bägge stolarna fram på samma avstånd och sen tror jag man måste ha stödben också-
  • SaramedM

Fru Fröken skrev 2008-03-07 13:05:33 följande:

Det är ju säkrare att ha stolen bakom passagerarsätet när man ska ta barnet i/ur stolen. Om det är trafik på gatan så kommer ju bilarna på förarsidan, passagerarsidan är ju mot trottoaren!
    Säkerhet i detta sammanhang är säkerhet vid en krock
  • Spikie

Jo stöd ben har vi på vår stol.

Men att ha stolen bakom föraren borde ju iallafall vara bra i "höger regel synvinkeln" (alltså iallafall när folk kommer från ens höger...men inte om jag är deras höger) men när det gäller på och av stigning så borde det vara bäst att ha bakom passageraren..hmmmmm....
    lite klurigt detta.

Kan meddela åxå att jag har INTE körkort så jag har inte rikigt kläm på sånt som höger regeln och så

• Machapuchare

Vi har fått råd av en vän som arbetar inom räddningstjänsten att inte sitta båda föräldrarna på ena sidan av bilen och barnet på den andra. Detta för att han sett fall då båda föräldrarna omkommit och barnet överlevt vid en sidokollision... Detta har påverkat vårt val av placering av bilbarnstolen.

• dorothea
    Machapuchare skrev 2008-03-07 13:57:14 följande:
    Vi har fått råd av en vän som arbetar inom räddningstjänsten att inte sitta båda föräldrarna på ena sidan av bilen och barnet på den andra. Detta för att han sett fall då båda föräldrarna omkommit och barnet överlevt vid en sidokollision... Detta har påverkat vårt val av placering av bilbarnstolen.
    Hur menar han? Bättre att en förälder överlever - utan barn och livspartner?!
    Jag fattar inte riktigt, har det med vikten att göra. Att bilen beter sig annorlunda med jämnare viktfördelning?
  • Gladhannapanna

Vi har vår bakom passagerarsätet. Inte så genomtänkt, men ett skäl är faktiskt att vi då kan titta på barnet i spegeln, tror inte att det skulle funka lika bra bakom föraren. Vår stol sitter med isofix och har stödben så den påverkas inte alls av sätet framför,

• Machapuchare
    dorothea skrev 2008-03-07 14:17:58 följande:
    Hur menar han? Bättre att en förälder överlever - utan barn och livspartner?!Jag fattar inte riktigt, har det med vikten att göra. Att bilen beter sig annorlunda med jämnare viktfördelning?
    Han menar att det är bättre för barnet att en förälder överlever tillsammans med barnet. Jag vet att det låter krasst och passar kanske inte egentligen in i den här tråden..
  • dorothea
    Machapuchare skrev 2008-03-07 14:48:41 följande:
    Han menar att det är bättre för barnet att en förälder överlever tillsammans med barnet. Jag vet att det låter krasst och passar kanske inte egentligen in i den här tråden..
    Altså, jag är inte med. Två vuxna måste ju åka på förarsidan (vem kör annars bilen?)
    Om barnet åker bakom föraren så dör ju barn och förare.
    Åker båda vuxna på samma sida så dör båda vuxna.
    Detta beror ju helt på vilken sida man blir påkörd.
  • Machapuchare
    dorothea skrev 2008-03-07 14:59:54 följande:
    Altså, jag är inte med. Två vuxna måste ju åka på förarsidan (vem kör annars bilen?)Om barnet åker bakom föraren så dör ju barn och förare.Åker båda vuxna på samma sida så dör båda vuxna. Detta beror ju helt på vilken sida man blir påkörd.
    Två vuxna behöver inte åka på förarsidan om barnet sitter fram på passagerarsidan (en vuxen bakom),barnet i mitten bak (en vuxen på passagerarsidan fram eller bak) eller barnet på passagerarsidan bak (en vuxen på passagerarsidan fram).
  • MKAsson

Vi har visserligen bara babyskydd ännu, men har det bakom förarsätet, och där tänker vi också sätta nästa stol. Den främsta anledningen till det är att när vi är två vuxna i framsätena så kan då den som sitter i passagerarsätet åka bak och nå och pilla in en napp eller klappa lite på kinden om det skulle behövas under färd. Vi har också en spegel så att föraren kan se lillan i backspegeln och passageraren när han/hon vänder sig om lite grann.

• dorothea
    Machapuchare skrev 2008-03-10 08:46:01 följande:
    Två vuxna behöver inte åka på förarsidan om barnet sitter fram på passagerarsidan (en vuxen bakom),barnet i mitten bak (en vuxen på passagerarsidan fram eller bak) eller barnet på passagerarsidan bak (en vuxen på passagerarsidan fram).
    Ah, vi har airbag, så att barnet skulle sitta fram tänkte jag inte på. Så begränsad man kan vara i sin lilla väärld

I vår focus kan ingen sitta i framsätet, så långe ett barn måste åka bakåtvänd där bak. (Babyskyddet undantaget)
  • SaramedM
    dorothea skrev 2008-03-10 11:12:29 följande:
    Ah, vi har airbag, så att barnet skulle sitta fram tänkte jag inte på. Så begränsad man kan vara i sin lilla väärld I vår focus kan ingen sitta i framsätet, så långe ett barn måste åka bakåtvänd där bak. (Babyskyddet undantaget)
    Jag har en stor volvo ( 740) och får inte heller plats framför en bilbarnstol
Svar på tråden Plats av bilbarnstol?