• Casp

Kan någon tipsa vad man ska göra mot illamåendet?

jag mår så illa och är bara i vecka 7. Jag kan knappt göra någonting och det är inte bara på morgonen som jag mår illa. Jag har provat apotekets postafen men det blir bara värre.
    Finns det någon som har någon bra huskur eller bra tips i mitt fall? jag kan ju knappt arbeta!
    Hjälp!

• Svar på tråden Kan någon tipsa vad man ska göra mot illamåendet?
  • Dimitra

Vad jobbigt för dig

Kolla gärna in den här wikin-artikeln: Illamående

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • bebis08

Här är en till som mår illa.
    Jag småäter, så fort magen blir tom så blir det värre.
    Hoppas verkligen att det går över snart......

• SIN74

Ha lite salta kex bredvid sängen -ät innan du går upp. Det hjälpte mig.

• Jala78

Seaband kan ni ju alltid prova. De finns på Apoteket. Hjälper även mot åksjuka.
    Annars är ett tips att riva färsk ingefära i vatten och dricka detta. Kan också ha i lite pressad citron för smakens skull.
    Jag mådde illa mellan v.7 och v.24, så jag har provat det mesta!.-) Detta är två saker som hjälpte mig lite i alla fall.
    Blir illamåendet långvarit kan du alltid be din barnmorska att skriva ut Lergigan (men man kan bli lite skakis av det, som kaffe-darr, eftersom det innehåller efedrin).
    Hoppas ni mår bättre snart.

• PBCB

Postafen på apoteket (egentligen mot åksjuka) var kanon för mig!

• Casp

Tack för era upplysningar och att ni svarar så fort! Jag känner verkligen panik över att jag mår så illa hela tiden. Kände någon av er en slag "metall smak" i munnen också? Vad är det?
    Tack snälla ni för era inlägg!
    Jag har provat det mesta men det fungerar inte. Ska prova åksjukebanden och äta lite mera ofta.

• trisha

annars så kan du få lergigan utskrivet av läkareom inte postafen hjälper..jag tar lergigan och nu mår jag inte illa alls och aptiten har kommit tillbaka.

• Smilla1976

Akupunktur säger jag, jag provade det mesta från v.6-14 då jag hade ett konstant illamående och det som hjälpte mig var alltså akupunktur.

Det var en BM som satte nålar i öronen och dessa satt jag med i 20 min, sedan satte BM små senapskorn på de platser som nålarna hade suttit och över senapskornen lite kirurgtejp och då pressades alltså senapskornen mot dessa punkter sk. akupressur. Jag hade dessa senapskorn i öronen i ca 10 dagar.

Efter ett par timmar hade mitt illamående försvunnit, det var som ett mirakel faktiskt!!

Lycka till!

kram Smilla

• Rulltrappa

var utomhus så ofta du kan. undvik att åka bil eller buss och försök att gå eller cykla vid transport. (om du måste åka buss kanske du kan gå på senare eller av tidigare för att minimera tiden på?)

mineralvatten och vitt bröd utan pålägg var det som stannade kvar i magen längst tid för mig.

• Naja

Jag åt Läkerol saltlakrits hela tiden....nästan.
    Dom säger att lakrits är bra mot illamående så det var väl därför som jag var så sugen på det.
    Du kan ju trösta dig med att det, OFTAST, försvinner v. 12-13.
    Lycka till.

• Wren

bra tråd!
    jag har ännu inte börjat må illa "på riktigt" men det kommer.. så fort det är förändringar i min hormonbalans så blir jag illamående.. dessutom är jag åksjuk av mig.

Saltlakrits brukar fungera mot åksjuka så nu hoppas jag att det fungerar även mot illamående..

Jag har bunkrat upp med tablettaskar, salta katten och läkerol salmiak. hoppas det hjälper. (hoppas det inte behövs!)

Akupunktur lät spännande!

• Trissan

lakrits, äta hela tiden och så äter jag Losec.

• pinglan13

Mår också illa, är i v.14 och ser inget slut på eländet! Men mitt tips är sea-band och att äta regelbundet, alltså inte vänta flera timmar utan mat. Postafen hjälpte inte mej hellerLedsen

• sihn

Är det någon mer än jag som känner illamående nu i v 18-19. Känner småhugg i magen också. Magen känns alldeles spänd. vet inte om jag ska oroa mig eller inte! Ska på UL imorgon, kanske ska vänta och fråga när jag kommer dit? Har inte känt det under mina två andra graviditeter.

• Casp

Hej alla kära ni som hjälper till att förgylla det elände som jag försöker gå igenom. Har kontaktat en barnmorska idag för jag orkade inte mera. Jag fick ett stolpiller som heter Primperan som tydligen ska tas två gånger om dygnet. Vi får väl se om det kommer att hjälpa. Jag klarar inte att bara ligga på soffan längre och vänta på att illamåendet ska gå bort så jag hoppas verkligen att det fungerar nu! Vi får se! Barnmorska rekomenderade också akupunktur och jag tror faktiskt att jag ska prova det! Ni som skriver om akupunktur i tråden, det låter mycket intressant! Jag som älskar laktrits ska även testa det!!!! :)
    Jag avlägger rapport om hur jag mår senare så får vi se om primeranen verkar eller ej!
    Åter igen! Tack för att ni finns!

• Casp

det var ett tag sen nu. Kämpar fortfarande med mitt illamående. Primeperanen dämpar men har nu varit sjukskriven i en vecka! Det går mot ljusare tider dock och det känns faktiskt lite bättre! Vila var vad jag behövde!

Svar på tråden Kan någon tipsa vad man ska göra mot illamåendet?