• Juice84

Hyresrätt eller bostadsrätt?

Vilket är bäst?

Vad tycker ni?

Själv hade jag nog satsat på bostadsrätt om jag haft råd...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 17:48
    Ni med bostadsrätt: vad betalar ni i hyra i månaden (inkl. ränta, lån + avgift)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-07 17:56
    Ni med bostadsrätt: vad betalar ni i hyra i månaden (inkl. ränta, amortering, lån + avgift)?

• Svar på tråden Hyresrätt eller bostadsrätt?
  • Birgitta2

Hyresrätt. Pga att om nåt går sönder så slår jag bara en signal till vaktmästaren så kommer han som ett skott. Med min dåliga rygg hade jag absolut inte kunnat fixa många saker själv.

• Majsan70

Jag föredrar hyresrätt. Däremot skulle jag köpa den lägenheten jag bor i om de omvandlade till bostadrätter.

Skall man nu köpa nåt så bör det ju var ett hus där man betalar allt till sig själv i såna fall. Fast i hus vill jag inte bo. *S*

Ja, jag vet att jag har bakvänd åsikt, men jag står för den.

• Vroooooom

Bostadsrätt. Då får jag göra i stort sett vad jag vill när jag vill.
    Dessutom har jag dåliga erfarenheter från hyresrätter..

• rött och guld

jag föredrar hyresrätt,men bor i bostadsrätt.

• Juice84

vad ahr ni i hyra
    rött och guld skrev 2008-03-07 17:44:32 följande:

jag föredrar hyresrätt,men bor i bostadsrätt.
    [/citat]
    Vroooooom skrev 2008-03-07 17:39:49 följande:
    Bostadsrätt. Då får jag göra i stort sett vad jag vill när jag vill.Dessutom har jag dåliga erfarenheter från hyresrätter..
    vad betalar ni i hyra (inkl. ränta, lån + avgift)?
  • Edwina

Bostadsrätt eftersom man har större möjligheter att påverka sitt boende då. Dels själva lägenheten men även annat som rör området. Vi bor i bostadsrätt.

• rött och guld
    Juice84 skrev 2008-03-07 17:45:58 följande:
    vad ahr ni i hyrarött och guld skrev 2008-03-07 17:44:32 följande:
    vad betalar ni i hyra (inkl. ränta, lån + avgift)?
    2800kr i avgift och 1500kr i lån per månad.
  • Vroooooom
    Juice84 skrev 2008-03-07 17:45:58 följande:
    vad ahr ni i hyrarött och guld skrev 2008-03-07 17:44:32 följande:vad betalar ni i hyra (inkl. ränta, lån + avgift)?
    Avgiften ligger på 2600kr. Vad vi betalar i lån och ränta varje månad har jag ingen aning om. Men det är inte så farligt mycket i alla fall.
  • Pumpkin

Vi betalar 5000kr ungefär i månadsavgift, sen tillkommer ca 3000kr i ränta och amortering.

Pumpkin skrev 2008-03-07 17:49:10 följande:
    Bostadsrätt, helt klart.Fast helst hus förstås.
  • Juice84

rött och guld skrev 2008-03-07 17:51:52 följande:

2800kr i avgift och 1500kr i lån per månad.
    och vad blir ränta?
  • Juice84
    Juice84 skrev 2008-03-07 17:55:57 följande:
    och vad blir ränta?
    och amortering
  • oma

Jag betalar hellre till mig själv än en hyresvärd, så jag röstar för bostadsrätt! Men då gäller det att hitta ett boende med låg avgift, vilket vi har! Då blir det nämligen mycket billigare att bo! Sen behöver man ju inte amortera så mycket heller, om man inte vill det. Å det är ju bra! Sen kan man skattereducera och då blir det ännu billigare!

• rött och guld
    Juice84 skrev 2008-03-07 17:55:57 följande:
    och vad blir ränta?
    1500kr=ränta+amorteringen
  • plutteluddelutt

Hyresrätt!
    Om jag ska bo i en bostadsträtt ska jag veta att jag ska bo där länge och med växande familj vet jag inte det, när jag sedan har barn och så så vill jag hellre bo i hus. :)

• Baronessan

Bostadsrätt!

Om vi lägger ner pengar på att fixa till hemmet så är det förhoppningsvis en vinst vid en ev. försäljning eller iaf ett ökat värde om vi skulle behöva belåna mer. Sen hade vi inte kunnat hyra nåt i samma storlek för lika lite i månaden (som vi har just nu).

Månadsutgift för boendet (avgift + lån) ligger förnärvarande på ca 6300 kr/mån (en del får vi tillbaka vid skatteåterbäringen) för en lägenhet på 6 rok med fyra sovrum, ett vardagsrum och ett allrum i etage på ca 130 kvm. En fyrarummare i hyresområdet intill har högre hyra än det vi betalar.

Svar på tråden Hyresrätt eller bostadsrätt?