• emcjoh

Skall adopterade få söka sina rötter eller ej?

I en annan tråd här på forumet, frågas det efter om det är etiskt riktigt att adopterade får söka efter sina biologiska föräldrar/rötter.
    De som borde få svara anser jag vara vi, vi som faktiskt är adopterade.
    Vad tycker ni?

Tråden jag tänker på är:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m30394455.html

Det är inget illa menat mot ts i denna tråd, M E N rätt "sak" på rätt plats.

• Svar på tråden Skall adopterade få söka sina rötter eller ej?
  • Cerdrica
    Angla skrev 2008-03-07 21:02:56 följande:
    Har man satt ett barn till världen måste man också rakryggad kunan stå för sitt val att adoptera bort barnet - öga mot öga. Det är det minsta man kan ge sitt barn anser jag.
    Exakt!
    Den som lever får se
  • emcjoh

Jaaa, jag kände att ts i den andra tråden var ute och cyklade minst sagt, hade inte startat här annars ju.

Cerdrica skrev 2008-03-08 14:54:40 följande:
    Har inte läst svaren i tråden men du milde tid vilken konstig inställning! Faktiskt. Skulle man lagstifta mot detta menar TS eller? Vilka andra personer skulle inte ha laglig rätt att söka upp en viss person? Eller är det bara adopterade som ska beläggas med kontakt-förbud?! Suc, suck, jag tycker nog TS i den tråden inte riktigt har funderat igenom vad hon säger. Ett samhälle där vissa grupper av människor inte tillåts leta efter/kontakta andra grupper vill inte jag vara del av, tack. Självklart tycker jag att alla adopterade, inklusive min son, som känner ett behov av det, ska försöka hitta sina biologiska föräldrar/släktingar. Man vet inte vilka reaktioner man får, visst, men det är ju en annan sak. Om en biologisk förälder absolut inte vill bli kontaktad kan ju hon/han skriva ner varför och se till att barnet får den här informationen när det blir vuxet. Då får ju barnet en förklaring i alla fall och i många fall är det kanske främst det man önskar.
  • Cerdrica
    emcjoh skrev 2008-03-08 16:12:03 följande:
    Jaaa, jag kände att ts i den andra tråden var ute och cyklade minst sagt, hade inte startat här annars ju.
    Jo, det förstod jag Flört Borde skriva i den andra tråden också men har lovat mig själv att inte ödsla tangenttryck på dårar under 2008...
    Den som lever får se
  • Emeli

Självklart ska man som adopterad få försöka söka sina rötter, men man måste vara medveten om att man måste gå försiktigt fram. Den biologiska mamman kan råka riktigt illa ut om det kommer fram att hon har fött ett utomäktenskpligt barn. Det kan kosta henne livet om det vill sig riktigt illa. Av den anledningen bör man ta hjälp av människor som kan kulturen och som förstår vikten av att vara diskret.

• emcjoh

Det är jätte viktigt, det håller jag med dig om.

Emeli skrev 2008-03-09 17:33:57 följande:
    Självklart ska man som adopterad få försöka söka sina rötter, men man måste vara medveten om att man måste gå försiktigt fram. Den biologiska mamman kan råka riktigt illa ut om det kommer fram att hon har fött ett utomäktenskpligt barn. Det kan kosta henne livet om det vill sig riktigt illa. Av den anledningen bör man ta hjälp av människor som kan kulturen och som förstår vikten av att vara diskret.
  • Yrslan

Klart de ska ha rätt att söka sina rötter, det är väl varje barns rättighet??

• Fru hemlig

Självklart! Oavsett vad bioföräldrarna bett om har barnet rätt att söka sina rötter. Däremot behöver de stod av föräldrar och andra när de gör det.

• Isa 1

Varför skulle de inte få det?
    (Har inte läst hela tråden, men det är mitt spontana svar).

• Emeli

Enda anledningen till att det inte går är om man utsätter den biologiska mamman för (livs)fara.

• madhag

Vår son behövde inte söka sina föräldrar för att han vet var de bor och han bodde med dem tills han vara 6 år och hamnade på barnhemmet.
    Innan vi adopterade honom tyckte jag att det är sååå självklart att han ska få så mycket kontakt med dem som han vill. Han får bestämma.
    Idag tycker jag annorlundad. Varför? För att han blir otroligt deprimerad när han har kontakt med dem. Han vill att de ska ringa och skicka sms, men efter det är han mycket ledsen.
    Dessutom vill han sova över hos dem när vi är i Polen. Först tyckte jag att det var självklart att han får göra det. Sedan hörde jag vad de höll på med... Smällare, mopeder (han är bara 11 år!). En av hans bröder hamnade på ett sjukhus. Det är vi som har vårdnaden, vi är ansvariga om någonting händer, enligt lagen är de helt främmande människor för han. Jag skulle ALDRIG i mitt liv våga lämna mitt biologiska barn i den här miljön och hos de människorna.
    Jag vet inte vad vi kommer att göra och om jag vågar begränsa den här kontakten för hans bästa.
    Men det är en speciell situation, han är så hoppas stor som adoptivbarn och så hoppas liten som en människa

Svar på tråden Skall adopterade få söka sina rötter eller ej?