• annicka67

EGV i Riga i slutet av mars! Tips?

Hej! Vi åker till Riga för äggdoanation på EGV i slutet av mars. Är det någon som har några tips? Något särskilt som är bra att tänka på...? Hur gjorde ni, lät ni sätta in ett eller två embryon? Får man välja OM det nu skulle vara att man har sådan tur vill säga.?

• Svar på tråden EGV i Riga i slutet av mars! Tips?
  • Liselotte B

Carolina73,

AVA finns ju i Riga. Kontakta dem.

• Sleepingbeuty

AVA är bra och de har hållt på länge.Om du vill ha trygghet och proffsighet så välj AVA.
    Om du har fått kontakt med EGV så tycker jag du kan prova dom annars.Du kan alltid fråga oss om ordinationer och sådant, så han inte missar nåt för dig.Du kanske upplever den bra.Var och en måste ju få välja utefter vad för intryck man får.
    Embrions finns också i Riga.En liten klinik på ett sjukhus utanför stan.Nu vet jag inte hur det är där, längesedan jag var där., men mejla och fråga.Du harv vår EGV tråd om du väljer EGV.Men välkommen dit i allfall då andra åker till AVA riga där.

• annicka67

Hej! Har inte hunnit kolla kolla min mail tidigare, tusen tack för alla svar! vad gör man? Här står vi och ska åka till EGV i Riga i slutet av mars... Vi kan ju inte byta klinik nu det hinner vi ju inte innan sommaren ens. AVA kräver ju också ett extra besök innan man ens påbörjar proceduren så det tar ju cokså tid. I vårt fall ha vi också redan ett barn vilket gör att allt måste planeras mycket noga. Det är klart att vi redan känner oss besvikna efter att ha läste det ni skriver här. Finns det NÅGON med positiva erfarenheter av kliniken efter läkarbytet???? Arajs har varit mycket trevlig mot oss men de har ju höjt priserna från första mars, läkarbytet, fel faxnummer, problem med donatorn så att jag fick ta en spruta (Zoladex?)för att allt blev något lite uppskjutet...men som sagt, vad gör man? Nu är vi ju redan igång. Jag tror inte de överlever länge om de inte är rädda om sitt rykte. Vad tror ni?

• annicka67

Ska borja med östrogenet från och med torsdag den 13/3 (Progynova), 4 ggr per dag och sedan gå på ultraljud efter en vecka. Låter det ok??

• isisisis

Anicka.
    Det går nog bra ska du se iaf.

Gör som på svenska sjukhus,FÖRVISSA dig om att du får den vård du ska ha.
    Lite inte på att de gör rätt,och fråga 2 ggr.
    Fråga flera gånger om du inte förstår.
    Du kan även fråga oss här om det är något du är osäker på.
    Och betala inget förrän äggen är på plats.

De har kvinnliga assistenter som jobbar i labbet och hjälper till vid isättning.
    De är duktiga och vet vad de gör.

Lycka till

• Sleepingbeuty

Har du redan påbörjat allt så åk! det verkar struligt med det som ni redan gör med tanke på din Zoladexspruta.Men de höjde priserna från 1 Feb inte i mars.
    Jag tycker ni ska åka. Då får ni de intryck så ni själva kan bilda er en egen uppfattning.
    Vi som klagar nu har ju haft en annan Embryolog som var en utmärkt kordinator dessutom.Han var liksom kärnan i att allt funkade i kommunikation och info om donator och ägg.
    Då märker ju vi också skillnaden när en kommer tillbaka helt förstörd, MEN det är hennes upplevelse! det kan bli helt annorlunda när ni väl är på plats och får träffa läkaren.
    Åk och bilda er er egen uppfattning och lyssna kanske inte så mycket på vårt gnäll då vi blev oerhört bortskämda av Olegs.
    Jag önskar er lycka till och återkom gärna och berätta.det finns säkert fler som varit på EGV, men de är inte här på familjeliv.
    Kör på och se bort från det vi har skrivit och gör eran egen grej.För det blir kanske jätte bra.Vet en som nu ska iväg och sätta in frysisar.hon är också med i förändrinmgen.
    Håller de på med sina misstag och det blir fler så mister de ju kunder från FL i allafall.Och deras rykte sprider sig både till Norge och danmark.de har många därifrån också.
    Glöm inte dina progesteron bara 2-3 dygn innan ET och efter och att dina VUL ser bra ut med slemhinnan och att din östrogen dos anpassas efter dina VUL resultat.
    Även prednislon är bra att ta och trombyl 75 mg om han har ordinerat det så är det i sin ordning.behöver du fråga mig om nåt som varit många gånger där så fråga gärna i min inbox.
    Efter 8 ÄD så kan jag min sak. Kram på dig och din man!

annicka67 skrev 2008-03-11 20:19:37 följande:
    Hej! Har inte hunnit kolla kolla min mail tidigare, tusen tack för alla svar! vad gör man? Här står vi och ska åka till EGV i Riga i slutet av mars... Vi kan ju inte byta klinik nu det hinner vi ju inte innan sommaren ens. AVA kräver ju också ett extra besök innan man ens påbörjar proceduren så det tar ju cokså tid. I vårt fall ha vi också redan ett barn vilket gör att allt måste planeras mycket noga. Det är klart att vi redan känner oss besvikna efter att ha läste det ni skriver här. Finns det NÅGON med positiva erfarenheter av kliniken efter läkarbytet???? Arajs har varit mycket trevlig mot oss men de har ju höjt priserna från första mars, läkarbytet, fel faxnummer, problem med donatorn så att jag fick ta en spruta (Zoladex?)för att allt blev något lite uppskjutet...men som sagt, vad gör man? Nu är vi ju redan igång. Jag tror inte de överlever länge om de inte är rädda om sitt rykte. Vad tror ni?
  • Sleepingbeuty

ja det låter helt ok.Hur många mg tar du?Tar du 2 mgX4?
    vet du att ska du ta östrogen 4 gånger om dagen så ta det på 3 gånger per dag och ta tabletterna så här: 1+1+2
    Östrogenet tas bättre upp på natten så ta den högsta dosen då istället för att hålla på 4 gånger om dagen.
    Att kroppen tar upp det mer på natten beror på kroppens hormoncyklar.in Specläkare har förklarat det där noga för mig.

annicka67 skrev 2008-03-11 20:20:37 följande:
    Ska borja med östrogenet från och med torsdag den 13/3 (Progynova), 4 ggr per dag och sedan gå på ultraljud efter en vecka. Låter det ok??
  • Sleepingbeuty

Blir du gravid så följ inte EGV alltför snabba nertrappningar.
    Östrogenet tar man till v 10 och fasar ut.Progestreonet tar du till v 12.
    Det andra kan via sen.Hör av dig igen om du undrar över något.Skriv gärna i EGV tråden.Vi är ju en del som har varit där.Kram på dig.
    Försök att se det positivt nu och blir du fundersam så släng dig på datorn så svarar vi dig.Helst då i min inbox.
    Glöm inte heller att fråga läkaren om de där varför frågorna.Fråga varför på allt så får man de riktiga förklaringarna på saker som man annars missar.
    Precis som barn gör..men varför gör vi så här???

• Sleepingbeuty

Kom på en sak till:
    KRÄV att få prata med Emryologen INNAN ni betalar.För ni ska få veta hur många ägg det blev och hur många som överlevde och blev bfruktade.Hur många ni får i frysen och hur många du får tillbaka insatta.Samt att du ska veta att du har rätt att få 3 st enligt Lettlands lagar att få tillbaka 3 st om du vill förståss.

Jag tror att våra krav också formar kliniken.Vi kan inte vara naiva som vi lätt är ib sverige på EGV kliniken.Ni betalar för det och ni har rätten att få veta innan ni betalar.Jag vet några som fått betala mindre när resultatet av äggen inte har varit så bra och inga i frysen.Så st på er där borta.det är era pengar de är beroende av och då har ni rätt att ställa krav.Emryologen är han som bäst kan förkara kvaliten med äggen, inte Dr Maris.
    Lycka till nu!!

• annicka67

Ska man önskat att de sätter in två eller tre tycker ni då, om det nu skulle bli så att man kan välja? Hur vanligt är det att ens blir något alls och av två och av tre så att säga? Hur ska man tänka? DEt är ju jättesvårt att veta tycker jag. har ni några råd att ge angående riskerna??

Svar på tråden EGV i Riga i slutet av mars! Tips?