• la luna

Legoland? Något för oss?

Någon som varit på Legoland?
    *Är det något att rekomendera till en fam med en 6-årig flicka?
    *Är det dyrt?
    *Är parken så stor att man behöver ett tvådagars pass?
    *Något bra hotell i närheten - inte i själva parken?
    *Går det flyg till den lilla flygplatsen från Arlanda (för det är väl inte Danmarks internationella flygplats)?

Skriv allt vad ni vet som kan vara av intresse!

Tack!!

• Svar på tråden Legoland? Något för oss?
  • BetongMorsa

Jag va där med min farmor i 10-årsåldern. Men jag tror att din 6-åring kan tycka att det är jätteroligt. Det är ju klart att det kostar en del eftersom det är i Danmark.
    Ja det kan ju va värt med ett två-dagarspass om ni verkligen vill se er om för det finns ju mkt roligt/fint att titta på, riktiga konstverk.

Vi bodde på ett hotell som jag tror hette "Propellern" i Billund där flygplatsen och Legoland ligger. Vi flög från Arlanda men det är ju ca 12 år sedan.

Sen har de ju även en fin souvernir butik med skapliga priser. MvH Angelica

• Emil05

har nog hänt en del sen sista ja.. det var ju några år sedan du var där

och tur e väl det att det e nytt o fräscht.. hahahaha

• fialisastina

Åhh legoland är såååå roligt!!

Jag o min sambo var där med hans dotter och mina två småsystrar för ett par år sedan. De var då 5, 6 och 7 år gamla. Legoland är så mycket mer än bara legokonstverk, det finns ju naturligtvis jättefina miljöer uppbyggda, men också en liten safaripark med zebror, giraffer o dyl. i lego där man åker runt med ett tåg, en piratmiljö där man åker båt inne i en grotta med legopirater o krokodiler, MASSA karuseller av olika slag osv osv.

Det var väldigt väldigt trevligt på alla sätt och vis och jag kommer garanterat att åka dit igen när min och sambons son har blivit lite äldre.

Vi hade ett endagspass och jag tyckte att det räckte.

Vi hyrde stuga några mil därifrån och passade på att ta en baddag vid havet också.

Legoland rekommenderas varmt, 6 år är en bra ålder. En tolvåring kanske tycker att det är lite barnsligt.

• BetongMorsa
    Emil05 skrev 2008-03-11 11:56:07 följande:
    har nog hänt en del sen sista ja.. det var ju några år sedan du var där och tur e väl det att det e nytt o fräscht.. hahahaha
    Ja nu blev jag riktigt sugen på o åka dit me mina barn men de e lite små än, 2,5 o 6mån. Vet inte hur mkt de fattar. O man vill ju att de ska minnas lite iaf när man kommit hem. Man har tur som förälder att man kan skylla på barnen om man vill se o göra roliga saker
  • SVejsan

4-8 år på barnen är en idealisk ålder när det gäller legoland besök.

Vi var där förra året. tyvärr hade vi bara dagarna innan varit på Liseberg... Vilket gjorde att åkattraktionerna kändes lite lama för 9-åringen...

Vi var där under 2 hela dagar. Älskar barnen att åka åkattraktioner och sitta och bygga lego så är det OK tid. Mycket av tiden går åt att stå i köer... Även fastän vi skrev ut Quickpass www.legoland.dk/Visit/Helpful+Hints/quickpass.htm
    (Dessa gick att trycka ut i skrivarstationer i parken också (då, gratis, vet inte hur det är nu).
    Vi försökta vara där när parken öppnade gick längst in och åkte åk attraktioner. Hade dragit ut quickpass för eftermiddagarna då det var tjockt med folk. (Quickpass:en fungerade så att man bokade sig för åkattraktionen för vissa tidsintervall och då fick man gå en snabbkö. Quickpass:en gällde bara dessa tider och en gång per "bokning")

Vi bodde i campingstuga på gångavstånd därifrån (Billunds Camping). Men jag har hört rekommendationer om flygplatshotellet och att man då bör boka direkt med det, så slipper man Legoland Travels avgifter (det skulle bli billigare än att boka genom Legoland Travels)

• la luna

Tack för era svar! Ser ut som det kan bli Danmark till sommaren då!!

• NiRoDe
    SVejsan skrev 2008-03-12 07:34:41 följande:
    Vi bodde i campingstuga på gångavstånd därifrån (Billunds Camping). Men jag har hört rekommendationer om flygplatshotellet och att man då bör boka direkt med det, så slipper man Legoland Travels avgifter (det skulle bli billigare än att boka genom Legoland Travels)
    Hur var Billunds Camping? Vi funderar på att hyra en stuga där vi med.
    Stolt mamma till Nicklas, Robin & Dennis
  • SVejsan

Ang billunds camping.
    Tyckte att det var helt OK. Stugan vi hyrde var fräsch, men lite trång. Men man sover ju bara där... dubbelsäng för de vuxna och våningssäng för barnen. De hade så man kunde köpa biljetter till legoland i deras reception... Så gick det fortare vid entren.
    Utöver stugor så hade de ett litet minizoo och en någorlunda lekpark samt en "basic" minigolfbana. Möjlighet att köra lite mini-motorcyklar, ponnyridning. En restaurang (provade inte). Shop med det man det akuta man kund behöva (inte såå överprissatt).
    Legoland låg bara några minuters promenad därifrån - typ 5-600 m...
    Kom ihåg att du behöver campingpass för att bo i stugan. Du köper det antingen hemma eller på plats (scandinaviskt campinpass) Jag skickade efter kortet över nätet (gratis) men behövde ta mig til en camping för att köpa giltighets märket ... har för mig att det kostade typ 200 kr)

Svar på tråden Legoland? Något för oss?