• Lily38

Ont i magen...

Fick för några dagar sen ont i magen o blev illamående, kände mig svag o fick värmevallningar. Dagen efter blev det värre o det sved i övre magen o smärta strålade ner i magen o upp i bröstet o även ryggen. Nu känns magen sådär, tagit inside brus i 2 dar, men gasig, illamående, svårt att äta fast hungrig men ibland svider det i magen o då blir det bättre när jag äter, rapar en del, obehagskänsla mellan skulderbladen, som muskelvärk nästan. Känner mig även trött o har lite svullna lymfkörtlar. Läkaren visste inte vad det kunde vara...kanske magkatarr kanske virusinfektion...blir orolig att det är något allvarligt!! Är det någon som känner igen sig som, förhoppningsvis, kan lugna mig?

• Svar på tråden Ont i magen...
  • Hoppetossan 79

Har du mer ont på någon sida av magen?

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Lily38

nej det tycker jag inte...när det svider så gör det i mitten av magen så att säga. men nu mår jag mest illa o känner det där trycket i ryggen...magvärken kommer inte så ofta nu.

• Hoppetossan 79

I så fall tror jag också på magkatarr.
    Jag är expert på magsmärtor och illamående tyvärr. Så fort jag mår dåligt reagerar jag med magen.

Här är mina tips för att lindra:
    Sura uppstötningar: novalucol tycker jag är bäst
    Illamående: novalucol + tuggummi med mintsmak... I nödfall även starka halstabletter.
    Tänk på att äta mild mat. Undvik stekt mat och ät gärna "lättare mat" typ kokt fisk etc.

Anledningen att jag frågade om sidan var att om du hade haft mest ont på höger sida kunde det varit gallbesvär. Men då har man ofta ont precis under revbenen på höger sida.
    Det kan även ge sura uppstötningar, illamående och kräkningar.

• Lily38

Ok tack för svaret :)...mest är jag orolig för ryggobehaget, känns lite tungt att andas ibland, men det kanske man kan ha vid magkatarr? O svullna lymfkörtlar?? Ja jag hoppas på magkatarr så det inte är något värre...Tack igen!

• Hoppetossan 79
    Lily38 skrev 2008-03-07 21:02:06 följande:
    Ok tack för svaret :)...mest är jag orolig för ryggobehaget, känns lite tungt att andas ibland, men det kanske man kan ha vid magkatarr? O svullna lymfkörtlar?? Ja jag hoppas på magkatarr så det inte är något värre...Tack igen!
    Vet inte om det skulle kunna vara nått farligt. smärta i ryggen kan man få av gallstensanfall men då sitter det ofta på höger sida och upp över skuldran.
    Andra magbesvär som kan sitta i ryggen är väl njurarna men jag har för mig att det sitter längre ner.
  • Lily38

ok...nja det är ju ingen smärta precis, mer som ett tryck o obehag o lite som muskelvärk ibland (stack i den i onsdags) o sen lite tungt att andas ibland som sagt...ja ja det ordnar sig väl...har väl lite oro o en släng av ångest oxå o det gör väl sitt till + att jag ska ha mens snart o då blir man ju lite knasig av med. Ska försöka att inte oroa mig mer för cancer o sånt mer ikväll :)...svårt men men...särskilt när jag läste om patrick swayze...fy fy...tack så mkt för svaren...

• Cachou

Dâ jag har ordentlig magkatarr fâr jag ont i ryggen, sâ det kan mycket väl vara magkatarr, men jag tycker iaf att du skall gâ till doktorn och fâ en ordentlig diagnos.

Hoppas att du mâr bättre snart!

• Lily38
    Cachou skrev 2008-03-07 23:20:13 följande:
    Dâ jag har ordentlig magkatarr fâr jag ont i ryggen, sâ det kan mycket väl vara magkatarr, men jag tycker iaf att du skall gâ till doktorn och fâ en ordentlig diagnos. Hoppas att du mâr bättre snart!
    Jo jag har varit hos läkare men hon kunde inte svara då. Det kunde vara magkatarr men även en virusinfektion trodde hon...men får vänta om provsvaren säger något. Magbesvären är nästan över det är bara ryggen o illamåendet kvar i princip...Men jag har en förmåga att gå o oroa mig...
  • Cachou

Vänta till provsvaren är tillbaka och om de inte visar ngt sâ gâ till en annan läkare. Jag fick springa till en himla massa olika läkare innan de kom fram till vad jag hade, tyvärr.

Sade läkaren ngt om att du kunde testa magsârsmedicin? Du kan ju alltid köpa losec eller zantac receptfritt pâ apoteket och se om det blir bättre, men följ läkarens râd.

Dâ jag har ont i ryggen sâ är det "riktig" medicin som hjälper, det är oftast försent att ta novalucol eller link vid det ögonblicket.

• Lily38
    Cachou skrev 2008-03-08 20:38:14 följande:
    Vänta till provsvaren är tillbaka och om de inte visar ngt sâ gâ till en annan läkare. Jag fick springa till en himla massa olika läkare innan de kom fram till vad jag hade, tyvärr.Sade läkaren ngt om att du kunde testa magsârsmedicin? Du kan ju alltid köpa losec eller zantac receptfritt pâ apoteket och se om det blir bättre, men följ läkarens râd.Dâ jag har ont i ryggen sâ är det "riktig" medicin som hjälper, det är oftast försent att ta novalucol eller link vid det ögonblicket.
    Idag har trycket i ryggen nästan släppt o jag mår inte alls så illa...mest ont i huvudet o trött nu. Det vandrar visst uppåt :). Så det verkar vara övergående, hoppas jag...har ätit Inside brus i några dagar o tyckt det hjälpt men det kanske hade blivit bra ändå. Jag får se om proverna visar något om inte så får jag väl se om det kommer tillbaka o göra nya tester då. Ha det gott o tack så mkt!
  • M2B

Såg det här nu känner igen de lite och undrar om det skulle kunna vara gallstens besvär!? Hade ett anfall i julas och hade då jätteont lixom i bröstkorgen, hade svårt nästan att andas, tryck mellan skuldrorna och mådde så illa att jag kräktes. Det var lite difust i några veckor sen bara slog de till med jättekraft och jag fick åka in till akuten där det konstaterades gallsten.

• Lily38
    M2B skrev 2008-03-09 16:05:04 följande:
    Såg det här nu känner igen de lite och undrar om det skulle kunna vara gallstens besvär!? Hade ett anfall i julas och hade då jätteont lixom i bröstkorgen, hade svårt nästan att andas, tryck mellan skuldrorna och mådde så illa att jag kräktes. Det var lite difust i några veckor sen bara slog de till med jättekraft och jag fick åka in till akuten där det konstaterades gallsten.
    Usch det lät inget vidare!! Jo jag har allt tänkt tanken o även pratat m min mamma om det som haft gallsten själv o läkaren tog prover för o se...men har ju inte fått svaren än. Men man ska ju ha typ mer ont på höger sida upptill vid magen om det är gallsten, men mitt var mer diffust, lite överallt...nja inte första dagarna för då var det mitt i magen men sen. Hade du ont till höger el hur kände du?
  • M2B

Jag hade vrålont i hela bröstkorgen och mellan skulderbladen. Åkte till vårdcentral först där de trodde att det kunde vara någon form av muskelkramp. Men de skickade mig för säkerhetsskull till aktuen med en remiss till lugnröntgen! Men väl på akuten och många läkarkollar konstaterades gallsten. Så jag hade verkligen inte ont just där vid gallan förrns de började klämma på mig där! Gallsten är ju en väldigt vanlig åkomma och läser man om det på internet ser man ju att alla symptomen stämde! Hoppas det går bra för dig och att man hittar vad det är för fel!

Svar på tråden Ont i magen...