ludenben skrev 2008-03-07 21:41:37 följande:
Min son är med som din flicka beröringskänslig. Även ljuskänslig. Aspberger är ju en form av autism så det förvånar mig inte om de kommer att ändra den diagnosen på min son sen eftersom aspberger ställs mycket senare. Det med lappar har vi här med. Det har blivit bättre men han klagar över att det kliar. Han är känslig för varm mat, vill ha all mat nästan kall. Sen är han jättekänslig för synintryck. När det är plottrigt på väggarna, mycket grejer framme. Eller att det är mycket folk och massa att kolla på. Då blir han orolig och svår att kontakta. Han måste påminnas hela tiden om allt han ska göra annars glömmer han det. Det räcker inte med att säga åt han en gång att klä på sig utan man får stå och vakta och pusha han hela tiden. Sen är han väldigt rutinberoende. Alla dagar måste se likadana ut. Ett inrutat liv som är förutsägbart. Men däremot har han inga problem med tal, det är istället hans största styrka. Han är inte heller inbunden, utan mer överdrivet social men har svårt att tyda andra människors signaler. Det gör att han har svårt att samspela med andra.Tycker du ska prata med bvc eller ta kontakt med BUP. Iallafall om det inte ger med sig och blir bättre. Har dagis reagerat på detta. Prata annars med dom och hör lite hur de uppfattar henne. Hoppas att det löser sig för er och att de kommer på vad det kan vara.
Din beskrivning av din son låter väldigt lik min äldsta dotter som har Asperger. Men, brukar inte autistiska personer ha svårt med talet? Jag menar inte att ifrågasätta hans diagnos, bara undrar. Men kanske hans diagnos ändras till Asperger sen, som du skriver? Hur gammal är din son?
Jag har försökt se om min yngsta tjej, hon som blir rädd för ljud, har några andra tecken på tex Asperger. Men jag ser inte några lika tydliga som äldsta tjejen hade i den åldern. Något jag dock tänkt på är att hon är väldigt känslig, blir lätt ledsen. Vill inte leka med andra barn, däremot leker hon i samma rum som andra, men utan att bry sej om dom. Hon är sen i sin grovmotoriska utveckling, har svårt med balansen och så. Ja, jag vet inte... Klart man "letar" efter tecken när man har ett äldre barn med neuropsykiatriska diagnoser. Vi har en jättebra bvc-sköterska, tror jag ska ringa henne på måndag och rådgöra lite med henne.