• Mamma S

Min dotter är så rädd för höga och plötsliga ljud...

Min fyraåriga dotter är så rädd för höga och plötsliga ljud, eller ljud överhuvudtaget. Hon har alltid, ända sedan hon var liten bebis, blivit rädd när någon hostat eller nyst eller skrattat högt eller så... Dammsuga går inte när bara hon och jag är hemma, hon blir livrädd. Likaså när jag stryker och strykjärner "pyser". Sista tiden har hon tom blivit rädd för tv:n, först ville hon titta men med jättelågt ljud, men nu vill hon inte titta alls... Finns det fler som har detta problem? Jag försöker såklart undvika sånt som skrämmer henne så gott det går, men plötsliga ljud går ju inte att undvika. Jag tycker så synd om henne, hon blir verkligen helt panikslagen ibland! Vad kan detta bero på, och vad kan man göra åt det??

• Svar på tråden Min dotter är så rädd för höga och plötsliga ljud...
  • ludenben

Min son har jättesvårt för ljud men han är autistisk. Oroa dig inte för nåt nu bara för att jag skrev så för det är oraken hos mitt barn. Ditt är förmodligen något helt annat. Har du påtalat detta för bvc att det är så här?? Något är ju tokigt och det är ju bra att någon som ex bvc kan råda dig till om du ska gå vidare med detta eller om det är något som inte är så farligt och kanske lite tips om hur du ska träna henne i detta,

• Mamma S
    Felicia6 skrev 2008-03-07 21:17:59 följande:
    Har hon inga problem med öronen eller nåt sånt?
    Nej, det har hon inte...
  • Mamma S
    ludenben skrev 2008-03-07 21:21:52 följande:
    Min son har jättesvårt för ljud men han är autistisk. Oroa dig inte för nåt nu bara för att jag skrev så för det är oraken hos mitt barn. Ditt är förmodligen något helt annat. Har du påtalat detta för bvc att det är så här?? Något är ju tokigt och det är ju bra att någon som ex bvc kan råda dig till om du ska gå vidare med detta eller om det är något som inte är så farligt och kanske lite tips om hur du ska träna henne i detta,
    Tänkte att ett svar som ditt kanske skulle komma... Jag har tänkt på att det skulle kunna finnas en sådan orsak. Autistisk tror jag inte att hon är, men däremot har min äldsta dotter Asperger. Hon är känslig på kroppen om du förstår hur jag menar, kan inte ha för åtsittande kläder, alla lappar i kläderna måste klippas bort osv. Hon är även känslig för beröring. Kan man bli känslig för ljud om man har Asperger tro? Får jag fråga vilka andra "symptom" din som har på sin autism?
  • ludenben

Min son är med som din flicka beröringskänslig. Även ljuskänslig. Aspberger är ju en form av autism så det förvånar mig inte om de kommer att ändra den diagnosen på min son sen eftersom aspberger ställs mycket senare.
    Det med lappar har vi här med. Det har blivit bättre men han klagar över att det kliar. Han är känslig för varm mat, vill ha all mat nästan kall. Sen är han jättekänslig för synintryck. När det är plottrigt på väggarna, mycket grejer framme. Eller att det är mycket folk och massa att kolla på. Då blir han orolig och svår att kontakta. Han måste påminnas hela tiden om allt han ska göra annars glömmer han det. Det räcker inte med att säga åt han en gång att klä på sig utan man får stå och vakta och pusha han hela tiden. Sen är han väldigt rutinberoende. Alla dagar måste se likadana ut. Ett inrutat liv som är förutsägbart. Men däremot har han inga problem med tal, det är istället hans största styrka. Han är inte heller inbunden, utan mer överdrivet social men har svårt att tyda andra människors signaler. Det gör att han har svårt att samspela med andra.

Tycker du ska prata med bvc eller ta kontakt med BUP. Iallafall om det inte ger med sig och blir bättre. Har dagis reagerat på detta. Prata annars med dom och hör lite hur de uppfattar henne. Hoppas att det löser sig för er och att de kommer på vad det kan vara.

• Mamma S
    ludenben skrev 2008-03-07 21:41:37 följande:
    Min son är med som din flicka beröringskänslig. Även ljuskänslig. Aspberger är ju en form av autism så det förvånar mig inte om de kommer att ändra den diagnosen på min son sen eftersom aspberger ställs mycket senare. Det med lappar har vi här med. Det har blivit bättre men han klagar över att det kliar. Han är känslig för varm mat, vill ha all mat nästan kall. Sen är han jättekänslig för synintryck. När det är plottrigt på väggarna, mycket grejer framme. Eller att det är mycket folk och massa att kolla på. Då blir han orolig och svår att kontakta. Han måste påminnas hela tiden om allt han ska göra annars glömmer han det. Det räcker inte med att säga åt han en gång att klä på sig utan man får stå och vakta och pusha han hela tiden. Sen är han väldigt rutinberoende. Alla dagar måste se likadana ut. Ett inrutat liv som är förutsägbart. Men däremot har han inga problem med tal, det är istället hans största styrka. Han är inte heller inbunden, utan mer överdrivet social men har svårt att tyda andra människors signaler. Det gör att han har svårt att samspela med andra.Tycker du ska prata med bvc eller ta kontakt med BUP. Iallafall om det inte ger med sig och blir bättre. Har dagis reagerat på detta. Prata annars med dom och hör lite hur de uppfattar henne. Hoppas att det löser sig för er och att de kommer på vad det kan vara.
    Din beskrivning av din son låter väldigt lik min äldsta dotter som har Asperger. Men, brukar inte autistiska personer ha svårt med talet? Jag menar inte att ifrågasätta hans diagnos, bara undrar. Men kanske hans diagnos ändras till Asperger sen, som du skriver? Hur gammal är din son?

Jag har försökt se om min yngsta tjej, hon som blir rädd för ljud, har några andra tecken på tex Asperger. Men jag ser inte några lika tydliga som äldsta tjejen hade i den åldern. Något jag dock tänkt på är att hon är väldigt känslig, blir lätt ledsen. Vill inte leka med andra barn, däremot leker hon i samma rum som andra, men utan att bry sej om dom. Hon är sen i sin grovmotoriska utveckling, har svårt med balansen och så. Ja, jag vet inte... Klart man "letar" efter tecken när man har ett äldre barn med neuropsykiatriska diagnoser. Vi har en jättebra bvc-sköterska, tror jag ska ringa henne på måndag och rådgöra lite med henne.
  • ludenben

nja autism är ett så brett spektrum. Asperger är ju en mildare variant och min son har autismliknande tillstånd som också är en autismdiagnos. Det menas att han uppfyller många kriterier, tillräckligt många för att hamna inom autismspektrumet men inte alla för att få kallas fullt autistisk. Min son är 5 år nu, fyller 6 år till hösten. Han har även kombinerat med ADHD.
    Jag tycker du gör rätt i att ringa bvc på måndag och höra dig för.

Mamma S skrev 2008-03-08 17:44:43 följande:
    Din beskrivning av din son låter väldigt lik min äldsta dotter som har Asperger. Men, brukar inte autistiska personer ha svårt med talet? Jag menar inte att ifrågasätta hans diagnos, bara undrar. Men kanske hans diagnos ändras till Asperger sen, som du skriver? Hur gammal är din son?Jag har försökt se om min yngsta tjej, hon som blir rädd för ljud, har några andra tecken på tex Asperger. Men jag ser inte några lika tydliga som äldsta tjejen hade i den åldern. Något jag dock tänkt på är att hon är väldigt känslig, blir lätt ledsen. Vill inte leka med andra barn, däremot leker hon i samma rum som andra, men utan att bry sej om dom. Hon är sen i sin grovmotoriska utveckling, har svårt med balansen och så. Ja, jag vet inte... Klart man "letar" efter tecken när man har ett äldre barn med neuropsykiatriska diagnoser. Vi har en jättebra bvc-sköterska, tror jag ska ringa henne på måndag och rådgöra lite med henne.
  • Mamma S
    ludenben skrev 2008-03-08 18:18:33 följande:
    nja autism är ett så brett spektrum. Asperger är ju en mildare variant och min son har autismliknande tillstånd som också är en autismdiagnos. Det menas att han uppfyller många kriterier, tillräckligt många för att hamna inom autismspektrumet men inte alla för att få kallas fullt autistisk. Min son är 5 år nu, fyller 6 år till hösten. Han har även kombinerat med ADHD.Jag tycker du gör rätt i att ringa bvc på måndag och höra dig för.
    Okej, tack för dina svar!
  • happy2
    Hej!! jag kanske kan ge lite spelrum me d tanken ang ljudkänslighet o lättskrämd,, jag har ADHD o är enomt ljudkänslig,´så att de gör ont många gånger,, men ofta blir ljudkäsnlighet så pass att allt ljud jag hör blir ett enda surr o eko i stället och då kan man uppleva mig som om jag inte hör i stället för att man just inte kan sortera vart i från de kommer o stänga ute vissa,,
    Sen ligger de oxå hand i hand med att med ljudkänslighet att jag även blir ljuskänslig oxå,, O den kombinationen tillsammans är fruktansvärd,, Allt förstärks yterligare om jag är trött eller stressad,,

Jag kan även höra ljud som kan väcka eller störa mig med sömnen,, jag blir vrålförbannad när sambon tror att han är tyst på morgonen när han ska till jobbet,Menhan fattar inte hur han skrammlar när han sak ta glas spedar och dänger i skåpena,,

Å de värsta jag vet är smällare och fyvärkerier,, jag håller mig inne med öron proppar för att orka me smällandet,,

De var bara lite av min egen erfarenhet när de gäller hörseln o dess känslighet o hur de kan upplevas,,

Hoppas ni får ordning på hur de står till me dottern Kram på er!!
    Sebastian kevin Alexander
  • sagalisa

Du ska kanske kolla hörsell på hene....problemet kan ligga där, tro mig! Lycka till.

• Gul13

Jag har en 3 årig dotter som är dokumenterat fri från syndrom (hon är utredd för tillväxthämning och därmed har de uteslutit alla möjliga och omöjliga syndrom) men som ändå är väldigt rädd för leksaker som låter. Leksaksbrödrost, -tvättmaskin, -telefon osv. Jag kan inte komma på att vi någon gång skrämt henne med något ljud. Eller jo det har vi ju förståss varje gång vi har provat någon ny leksak med ljud. Men jag menar mer så där medvetet som ett bus. Eller något som ska vara "skoj".
    Inte för att vi har sett det som ett problem men menar ni som skriver att kolla öronen att hon kan höra dåligt? För det gör hon inte heller som vi uppfattar det. Jag blev bara nyfiken för hör hon dåligt vill vi ju så klart utreda vad det beror på.

• sagalisa
    Gul13 skrev 2008-03-10 08:39:22 följande:
    Jag har en 3 årig dotter som är dokumenterat fri från syndrom (hon är utredd för tillväxthämning och därmed har de uteslutit alla möjliga och omöjliga syndrom) men som ändå är väldigt rädd för leksaker som låter. Leksaksbrödrost, -tvättmaskin, -telefon osv. Jag kan inte komma på att vi någon gång skrämt henne med något ljud. Eller jo det har vi ju förståss varje gång vi har provat någon ny leksak med ljud. Men jag menar mer så där medvetet som ett bus. Eller något som ska vara "skoj".Inte för att vi har sett det som ett problem men menar ni som skriver att kolla öronen att hon kan höra dåligt? För det gör hon inte heller som vi uppfattar det. Jag blev bara nyfiken för hör hon dåligt vill vi ju så klart utreda vad det beror på.
    Jag har också en liten dotter som har olika diverse problem, du är välkommen och läsa om lillan på min sida. Ibland märks det inte att dem hör dåligt och det behöver hon inte heller göra men det kan vara värd att kolla! själv har jag jobbat på öron tills i höstas så jag vet att ibland kan det vara ett tecken på att det är något fel med hörsell! Hon kan vara känslig bara för vissa toner... Vår lilla hörde förrut ingenting pgv vätska i båda öronen och efter hon fick inopererade "rör" så hör hon bättre men är som sagt väldigt känslig mot vissa toner.... Lycka till!
  • Gul13

sagalisa: Tack för din berättelse. Lycka till med livet.

Min dotter är född i v 34+0 och hon utvecklas precis som hon ska (hon är bara liten och lätt). Hon kan det man "ska" kunna när man är 3 år så jag är inte så orolig för den biten. Jag är mer orolig om hon inte hör som hon "ska". Men som sagt; Jag har inte funderat så mycket på detta tidigare förrän jag läste denna tråden

• Mamma S
    sagalisa skrev 2008-03-10 00:47:46 följande:
    Du ska kanske kolla hörsell på hene....problemet kan ligga där, tro mig! Lycka till.
    Vi var på 4-årskontroll för en vecka sedan, då kollades hennes hörsel och hon hör bra. Hörde alla pip och så. Men jag undrar, kan det vara så att hon hör FÖR bra? Och att hon därför reagerar så starkt på höga ljud?
  • sagalisa
    Mamma S skrev 2008-03-10 10:30:02 följande:
    Vi var på 4-årskontroll för en vecka sedan, då kollades hennes hörsel och hon hör bra. Hörde alla pip och så. Men jag undrar, kan det vara så att hon hör FÖR bra? Och att hon därför reagerar så starkt på höga ljud?
    Det är just det jag menar....och sånt upptäcker man inte på ett vanligt BVC kontroll! Som jag sa förrut så kan det vara olika vokaler och toner. Nu måste du komma ihåg att jag är ingen läkare, det är bara ett förslag och erfarenhet jag har plockat på mig från mitt yrke :).
  • Mamma S
    sagalisa skrev 2008-03-10 16:26:43 följande:
    Det är just det jag menar....och sånt upptäcker man inte på ett vanligt BVC kontroll! Som jag sa förrut så kan det vara olika vokaler och toner. Nu måste du komma ihåg att jag är ingen läkare, det är bara ett förslag och erfarenhet jag har plockat på mig från mitt yrke :).
    Okej. Men du, det är ju faktiskt inte alltid läkarna som vet bäst...

Vi var hos en öron-näsa-halsläkare för kanske ett och ett halvt år sedan pga att hennes tal var så dåligt utvecklat att man misstänkte att hon kanske hörde dåligt. Den läkaren kollade bara att trumhinnan vibrerade som den skulle (tror jag... rätta mej om jag har fel!), inget annat vad gällde hörseln.
  • sagalisa
    Mamma S skrev 2008-03-10 17:11:50 följande:
    Okej. Men du, det är ju faktiskt inte alltid läkarna som vet bäst... Vi var hos en öron-näsa-halsläkare för kanske ett och ett halvt år sedan pga att hennes tal var så dåligt utvecklat att man misstänkte att hon kanske hörde dåligt. Den läkaren kollade bara att trumhinnan vibrerade som den skulle (tror jag... rätta mej om jag har fel!), inget annat vad gällde hörseln.
    Hej igen!Glad Ja, det är första kontroll man gör en sedan kan man gå vidare till nästa och då får barnet på sig hörlurar, man kan då se på barnets reaktion om det finns vissa ljud barnet inte reagerar på eller tvärtom..... har du misstankar om att det är något som inte stämmer med lillans hörsell så ska du inte ge dig och kräva mer ingående undersökning! Hur gammal är hon och hur är det med hennes tal idag?
  • sagalisa

Förlåt! Ser nu att hon är fyra år...lite trött idagRäcka ut tungan

• Mamma S
    sagalisa skrev 2008-03-10 19:04:57 följande:
    Förlåt! Ser nu att hon är fyra år...lite trött idag
    Ja, hon är fyra år nu och med talet är det inget vidare... Hon har ett stort ordförråd och pratar mycket, men det är väldigt otydligt och svårt att förstå. Vi ska till logoped på onsdag, för tredje gången (alltså tredje logopeden i ordningen). Tidigare logopeder har sagt att hennes oralmotorik är sent utvecklad, och vi har fått tips på övningar man kan göra för att stärka musklerna i och runt munnen. Men det har inte blivit någon skillnad tycker jag... Hon blir så ledsen också när man inte förstår vad hon säger. Och talet måste ju rätta till sej någon gång!

Men, apropå detta med hörseln... Jag kanske ska prata med vår läkare igen och be att få remiss till öron-näsa-hals?
  • sagalisa
    Mamma S skrev 2008-03-10 21:49:03 följande:
    Ja, hon är fyra år nu och med talet är det inget vidare... Hon har ett stort ordförråd och pratar mycket, men det är väldigt otydligt och svårt att förstå. Vi ska till logoped på onsdag, för tredje gången (alltså tredje logopeden i ordningen). Tidigare logopeder har sagt att hennes oralmotorik är sent utvecklad, och vi har fått tips på övningar man kan göra för att stärka musklerna i och runt munnen. Men det har inte blivit någon skillnad tycker jag... Hon blir så ledsen också när man inte förstår vad hon säger. Och talet måste ju rätta till sej någon gång!Men, apropå detta med hörseln... Jag kanske ska prata med vår läkare igen och be att få remiss till öron-näsa-hals?
    Det med ett nytt återbesök på öron-näsa-hals tycker jag låter som en utmärkt ide!
    Min lilla dotter har nästan likadana problem med talet med hon använder sig mycket av stödtecken...alla hennes munmotorik är kraftigt försenad pgv svag muskulatur. Hon började äta vanlig mat när hon var nästan två år och än idag kan hon inte riktigt tugga, hon vill gärna svälja stora bitar. Men det är rätt att du tränar med lillan, ett tips är att ha spegel framför er och göra olika grimaser, måla hennes läppar med läppstift och hon får göra olika läppavtryck. Det tyckte min lilla sessa var jätte kulSkrattande!
    Men jag ger mig inte förrän motsatsen är bevisad att hennes munnmotorik och tal kan ha med hennes hörsell att göra!
Svar på tråden Min dotter är så rädd för höga och plötsliga ljud...