Inlägg från: K som i katt |Visa alla inlägg
  • K som i katt

Barnprogram vi saknar.......

Jag är uppväxt på det pedagogiska 70-talet och lärde mig läsa av Magnus, Brasse och Eva. Minns också programmet med Claire Wikholm, minns inte vad det hette.

Humle och Dumle fanns på LP också. Serien med de tre norrmännen hette Professor Drövels hemlighet, skulle vara kul att se igen. Och å Farbror Frippes skafferi med Martin Ljung. När han öppnade burkarna kom det en film.

Och så förstås Maten och kroppen med Jan Bergqvist. Lysande.

• K som i katt

Programmet med Gösta Ekman (och Lena Söderblom tror jag) hette Mumlan.

Det var i Hatte Furuhagens program som filmerna om Paddington visades.

Vägen till gyllenblå minns jag mycket väl.

Sedan får vi ju inte glömma Varför är det så ont om Q med Hasse Alfredson.

• K som i katt

Det som Emsor efterlyser måste vara Ballongen spricker, med en fågel med stor näbb i en huvudroll. Det skall finnas utdrag på Youtube.

• K som i katt

Tror att även Helheim syftar på Ballongen spricker. Hela föreställningen utspelar sig på natten.

• K som i katt

Mary Lo kanske tänker på program med clownen Manne. Jag minns att han satt på en cykel och trampade och så rörde sig bakgrunden.

Länken till ballongen spricker på Youtube leder vidare till en  massa mer nostalig som t ex Mumlan och Himmel och pannkaka. Se och njut!

• K som i katt

Sebbe Snutt: serien hette Vägen till Gyllenblå. Den har diskuterats i en tidigare tråd i samma ämne. Urcellen Ellen skulle jag också vilja se igen.

Svar på tråden Barnprogram vi saknar.......